/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Dominerende hanhund
Fra : bvat
Vist : 2191 gange
10 point
Dato : 07-07-05 14:25

Hvad gør en klog når nu man har en ellers vidunderlig skøn og dejlig hvid schæfer, på 3 år, som på et splitsekund i nærvær med andre hanhunde bliver forfærdelig dominerende???
Det er noget han har taget til sig inden for det sidste halve år, hvor han skal vise at det er ham der bestemmer!
Jeg undrer mig lidt specielt når han er kastreret og blev det før han fyldte et år. Burde hans dominans ikke være blevet svækket efter dette?
Selv hvis den hanhund han prøver sig på siger fra skal han lige prøve igen, og helst en gang til igen. For et par uger siden var det tæt på at blive for alvorligt mellem ham og en anden fordi min ikke ville give sig.

Han burde da vide nu at han ikke er rigtig hanhund men måske han fortrænger det? GG

Men altså det er ikke sjovt at skulle være efter ham fordi han ikke kan styre sig, for han elsker at være sammen med andre hunde normalt.

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 20 point
Dato : 07-07-05 14:42

Nu ved jeg jo ikke, hvor langt din hund vil gå - altså om den udviser dominans eller aggression.
Er det dominans ville jeg ikke være bekymret. Hundene finder ud af det, hvis man ikke blander sig. Det kan godt se meget voldsomt ud, når de skal afgøre, hvem der bestemmer og mange ejere har svært ved at se de ske.
Vores egen schæferhan var ligeledes meget dominerende overfor andre hanhunde da han var yngre. Vi har dog aldrig blandet os eller stoppet ham og en anden i deres indbyrdes "skænderi". Kun én gang er han blevet skadet og de var en temmelig aggressiv hund, der ikke overholdt "spillereglerne". Han selv har aldrig skadet nogle andre hunde - selvom det er gået hårdt for sig nogle gange.

At han er kastreret tror jeg ikke har nogen betydning - alle selv hunhunde har deres "dominansregnskab"

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-07-05 14:50

Hej, bvat. Og velkommen til kandu.

Nææh, sjovt er det ikke...

Er det ALLE hanhunde, han har det sådan med?

Jeg havde selv en hanhund, som var stor og parat til at slås i 2-3 års alderen. Han kunne acceptere småhanhunde, og han havde et fantastisk tag på damerne. Men hvis en han bare kikkede forkert på ham, så kunne han koge helt op.
For os var det rigtige at stoppe med hundetræning, hvor der konstant vat problemer med rangorden. Og når vi gik tur sørgede jeg for hele tiden at være på forkant med situationen. Jeg lærte ham at det var helt i orden at IGNORERE de hunde, som "vi" ikke kunne lide. Det var i orden at vi tilfældigvis skulle en helt anden vej når vi så nogen af ærkefjenderne.
Efterhånden behøvede jeg slet ikke at tage ham i snor når vi så fjender i det fjerne. For Ramses trak selv, -intenst snusende og meget værdigt- ud til siden og undlod enhver kontakt til fjenden.
Men nogle hunde kan opdrages til at omgås andre hanner ved mange konfrontationer under kontrol. Og det er jo lige det modsatte af, hvad vi gjorde..
Hunde er forskellige..

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 07-07-05 14:54

Jeg har en tæve, der ved sidste fødsel (kejsersnit) fik fjernet "hele mollevitten"
Hun er meget dominant - hvis hun får lov.
Jeg har 98% af floklederskabet - de sidste 2 % bruger hun til "udflugter" og kattejagt! *g*

Men vi blev overfaldet af en hund i december sidste år, og dén hund tåler hun IKKE synet af - hun bliver raaaaasende.
Jeg formoder, hun har en angstfornemmelse, der træder i kraft, og så er angreb bedre end forsvar!!

På lufteture markerer hun alle vegne - osse med løftet bagben - så nej. En hund er ikke bevidst om, at den ikke kan reproducere sig.
Den stærkeste har retten til at føde hvalpe, og dét er reelt dét, kampene går ud på (for det meste).

Ofte er "lyden af uenige hunde" mere voldsomme, end det reelt er i situationen.
De afprøver "hvem er størst, stærkest - hvem har dominant-stemmen" o.s.v., og i de fleste tilfælde sker der ikke andet end, den ene underkaster sig - og vinderen går med løftet hale.

Så, med mindre det ER for vildt, skulle du bare lade dem afgøre deres fight.
Det er ganske som når "gårdskarle" kæmper om "malkepigen"!
De får allert højest en brækket næse!

Held og lykke

annitta

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-07-05 15:13

Min hanhund gjorde aldrig nogen fortræd. Men han lød som en rasende løve, når han gik i gang. Og han greb gerne fat i modstanderen og forsøgte at lægge ham ned -under høj larm. Men han var en rigtig stor bulderbasse. Og når han kom buldrende og snerrende, så gik der panik i den anden hanhund, og så var det DEN, der bed. Det skete flere gange til træning, og næstsidste gang, vi var der, fik Ramses gennemhullet sin ørelap, så man kunne kikke lige igennem. Det var ren panikhandling fra den anden hund, og Ramses var vildt overrasket. Den anden hund kom ikke noget til, men den kom ikke mere, og da træneren gav udtryk for, at det var Ramses' skyld, så valgte jeg også at blive væk.

Uanset om éns hanhund er dominant eller aggressiv, så skal man ikke undervurdere den effekt, den har på andre hundeejere. Min erfaring er, at det er bedst at undgå konfrontationer fordi de andre hundeejere hurtigt kan blive bange for hunden. Og så får de i hvert fald ikke en chance for at "finde ud af tingene selv". Men hvis I har en lille gruppe med nervefaste og ansvarlige hundeejere, så kan det godt lykkes at mødes hver dag og få skabt en rimelig rangorden.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 07-07-05 16:30

Jeg husker en tidligere diskusion (tråd ) som vi har haft om kastration,da blev der også spurgt om ikke man fik en roligere og fredeligere hund,ved at foretage dette indgreb.Den gang svare jeg nej og dette spørgsmål viser jo,at sådan er det.Hvis en hund er meget dominant eller direkte agrasiv,så er det noget den har i generne og det kræver intensiv træning,at dæmpe en sådan hund.Derfor er jeg modstander af,at sådanne hunde straks sendes uden for træningsbanerne,for det er jo netop dem og deres ejere,der har allermest behov for at lære at omgåes andre både hunde og menneker.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-07-05 16:48

Hej bvat.
Du er ny her på kandu, så du kan ikke vide, at når man starter et spørgsmål, så forventer de brugere, der svarer, at du kommenterer deres svar. Måske er det kommet bag på dig, at der er kommet så mange svar så hurtigt. Men jeg håber, at du vil tage dig tiden til at svare hver enkelt indlæg alligevel når du kommer tilbage.

Hvis du slet ikke lader høre fra dig, så er det, at mistanken om "fake" spørgsmål opstår......

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 07-07-05 21:08

Hej bvat.
Når du lader din hanhund kasterer mister den sit hanhunde præg og de andre hunde har svært ved at bedømme hvad den er for en, jeg har en som også er blevet kastereret fordi der ikke kunne enes med den anden hanhund jeg har. Det hjalp på problemerne mellem dem, nu overgiver den sig , men tilgengæld går den længere i et slagsmål med en tæve.
Jeg tror mere dit problem skyldes din reaktion dår det starter for hvis du hisser dig op og skælder ud bekræfter du hunden i det den gør for den kan ikke se at det er den du er gal på det må være den anden så den skal have tæsk, prøv at afled dens opmærksomhedog gå udenom problemet. Det skulle jo gerne være dig der bestemmer hvornår man skal slås.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 08-07-05 08:43

Hej Bvat

Jeg synes det er ærgeligt at du og din hund bliver forvist fra hundetræning uden at få at vide hvorledes du skulle/skal takle situationen. Det tyder på at hundetræneren ikke har vidst tilstrækkeligt til at være "Hundetræner".

Vores egen hund er en mester i at opretholde hierkiet i parken hvor hundene bliver luftet uden snor - men den er ikke aggressiv. Når den sætter en hund på plads, er der tale om et hurtigt angreb, hvor den vælter hunden om på ryggen og markerer indtil den anden underkaster sig - det er en naturlig del af den sociale opdragelse.

Der er dog et par hunde som den ikke kan tage synet af - det er begge hunde der ikke er socialiseret - når vi mødes, er der ingen tvivl m at vores hund skal i snor (de andre er det gerne), hvis vi ikke kan nå at "dreje af". I denne situation viser vi at vi er alfahannen og at vi bestemmer hvis der skal tages en slåskamp. Husk at rose når den ikke gør eller gør andre tegn på aggressivt adfærd.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 08-07-05 13:28

Hej ampere.
Det var ikke Bvat der blev forvist fra hundetræning, så træneren skal ikke have hele skylden. Det var Birgitta der selv valgte at forlade træningen da hendes hund mødte en anden hanhund der ikke underkastede sig hendes hunds udfald og træneren ovenikøbet sagde at det var hendes skyld.
Uden at kende Bvat's problem tilbunds vil jeg tro at det er et lederskabs problem.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-07-05 14:04

Næh, bvat har vist trukket sig fra debatten..
Jeg synes, det sker ret tit, at en ny bruger stiller et spørgsmål, og derefter helt undlader at kommentere de indlæg, der kommer.

Men angående Ramses, så gav træneren udtryk for, at den anden hundeejer var bange for ham og de derfor ikke kom mere.. Det var ikke så meget ansvaret for opgøret, han lagde på Ramses.

Og det er jo det, jeg siger, man må være opmærksom på: De andre hundeejere skal være indforståede med, at hundene selv forsøger at finde en rangorden. Og det er de sjældent, hvis blodet -selv ved et uheld- kommer til at flyde.
Hundene færdes jo ikke på fællesområderne helt alene, så man er nødt til at indkalkulere andre mere eller mindre pædagogiske hundeejere i sine overvejelser.

I mine overvejelser dengang jeg kvittede træningen var, at jeg ikke ønskede en hund, som den lokale hundeverden sladrede om som "aggressiv". Derfor valgte jeg at lære ham at undgå konflikter.

Godkendelse af svar
Fra : bvat

Dato : 10-07-05 22:03

Hej vaxen

En gang har han udvist aggression overfor en anden hanhund men kun fordi den anden ikke ville "overgive" sig. Og jo, mange hundeejere blander sig ofte selvom det bliver forklaret til dem at de forsøger at finde ud af hvor på rangstien de befinder sig, uden held de fleste gange.

BvAT

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 10-07-05 22:15

Hej Birgitta. Dine tre sidste linier viser at du er en dame med forstand,du kan sige fra og det respektere jeg ( som mange årig hunde træner ) At du så samtidig siger: Derfor valgte jeg selv at lære ham at undgå konfligter viser det at du også er konsekvent i din hundetræning og det er et af de vigtigste elementer i min måde at træne hund på,men det er nok fordi jeg har en brugshund,som det er vigtig fungere når det gælder. Pjat og leg kan vi foretage os hjemme i haven.Er en hundeejer nervøs for at hans/hendes hund vil søge konfligt med andre,forplanter denne nervøsitet sig ned igennem hunderemmen og hunden vil automatisk "beskytte" sin føre,det er de farligste hunde at møde,for den der blot er ude og lufte moppen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-07-05 22:56

bvat, vi lever ikke i en perfekt verden, hvor alle har de samme og de rigtige meninger om hundeopdragelse. Så man er nødt til at tage højde for andre hundeejeres "ufuldkommenhed", eller uenighed med hensyn til hvordan den enkelte situation skal håndteres.
Jeg er altid opmærksom på, hvordan MIN hund tackler enhver situation, uanset om hun har "skyld" eller ej. Og jeg griber ind, når JEG synes, min eller andres hund tager skade, -fysisk eller psykisk. Det er MIT ansvar at tage stilling og handle derudfra. Jeg tror ikke på, at hundene i denne menneskeskabte verden altid vil kunne ordne deres konflikter selv.

bb1, tak for dine pæne ord. Min hund er næsten hele mit liv i dag, og hunde (mine og andres) har været en af mine største interesser i over 50 år, så jeg har lidt erfaring, selv om jeg ikke har trænet andre hunde end mine egne. Til gengæld er de fleste af dem blevet trænet lige så seriøst som brugshunde, men med henblik på lydighedsprøver.

Jeg nyder denneher kandu-side, fordi jeg hele tiden lærer nyt om hunde og især om hvordan andre hundeejere tænker. Det er ikke altid til at gennemskue, når man står midt i en måske konfliktfyldt situation.

Kommentar
Fra : bvat

Dato : 11-07-05 00:15

Okay jeg kan slet ikke følge med :0)

Nå men jeg takker for alle svarene, også Birgitta's selvom jeg føler mig lidt talt ned til og bliver generaliseret som "en af dem der alligevel ikke gider gøre mere ud af sit spørsmål, så det må være fake". Men nej det er skam real nok :0)

Det er ikke alle hanhunde han prøver at dominere, og jeg ved ikke om de hanhunde han lader være udskiller et eller andet som fortæller ham at den der gut der skal han holde sig fra, men generelt skal han prøve.

Han blev ikke kastreret pga dominans dengang men simpelthen fordi hans ene sten ikke var faldet ned og dyrlægen anbefalede det for at mindske risikoen for kræft. Han har altid været en kylling min kære lille hund, som helst pev inden en anden hund kom for tæt på for hellere være på forkant med situationen `gg`

Min nabos hund og min skiftes til at "lege" den dominerende og det forløber uden problemer, måske fordi de kender hinanden...
Men det undrer mig stadig at han kan prøve med de samme hunde han har set et par dage i forvejen og egentlig burde vide at de svarer igen. Hans opførsel er tæt på at være provokerende synes jeg.

Ved egentlig ikke rigtigt hvad jeg søger efter andet end at finde ud af om han er ligesom andre hunde eller hvad der sker :0)

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-07-05 10:57

Da min hund var ung havde han forholdsvis faste legekammerater. De hunhunde han legede med havde han ikke behov for at vise sig overfor - kun en anelse den første gang de mødtes. Men andre hanhunde - selvom de kendte hinanden fra gentagne legeture, skulle de altid liiiige snerre og hapse lidt... Og også selve legen var en venskabelig kamp, men med utrolig meget lyd på.
Heldigvis har vi ikke oplevet, at hundeejere, der slipper deres hunde for at lege, var bange på hundenes vegne. Dermed blev de heller ikke bremset i deres voldsomme leg. De, som ikke har nerver til at se og høre på hundene, holder som regel deres egen hund i snor.
Jeg tror på, at så længe, der ikke bliver bidt så det bløder, er der ingen problemer i hanhundenes dominansritual. Ellers kig på din hund... som regel kan man som hundejer spotte hundens udtryk - og dermed se, om der dukker aggression op i blikket på den.

En sidste ting - du skal ALTID have så meget kontrol over din hund, at du kan kalde den til dig. Også midt i sådan en voldsom leg. Den skal altid være opmærksom på dig, således, at hvis du vender dig om at gå væk, går den med dig.

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-07-05 14:26

Hej, bvat. Det glæder mig, at du endelig fik tid til at læse tråden. -Der bliver skrevet mange kloge ting undervejs, og det ville jo være synd, hvis de helt gik til spilde...

At jeg kalder spørgsmålet "fake" -det skal du ikke tage dig for meget af. Det sker tit, at nogen stiller et spørgsmål, og så aldrig lader høre fra sig igen... ---Vi faste hunde-kandu-brugere får som regel en fin snak alligevel, men oftest vil diskussionen ryge af sporet, hvis spørgsmålsstilleren ikke popper op en gang imellem og fortæller os, om vores svar er helt ude i skove eller ej. Man kan meget nemt misforstå et spørgsmål. -Især hvis det ikke bliver uddybet nærmere.
Men bvat, din hund er IKKE "ligesom andre hunde". Han er helt unik. Ligesom mennesker er alle hunde forskellige.

Det er så DIN opgave at kende din hund, og bedømme hvilke af andre menneskers erfaringer, du kan overføre til ham.
Men masser af meningsfuld træning vil han næppe tage skade af.

Kommentar
Fra : bvat

Dato : 13-07-05 18:43

Takker for svarene (igen) ;0)

Har da så meget kontrol over ham at han reagerer når jeg kalder på ham eller fløjter. Skal måske for en god ordens skyld sige at det er i hundeskoven han er sådan. Et dejligt stort lukket areal med masser af plads for hundene at boltre sig på :0)
Lige der er det utrolig dumt IKKE at tage snoren af, og kommer der nogen ind med deres hund i snor finder de også hurtigt ud af det, for så kan der ske ting og sager.

Og ja han er unik *ss* Han er min "lille" dreng :0)

BvAT