/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Allonge ved boligsalg
Fra : CADmageren
Vist : 1115 gange
200 point
Dato : 07-07-05 10:51

Hejsa.

Jeg er ved at sælge mit hus. I den forbindelse har køber bedt om nedenstående allonge:
***
Sæger oplyser at der i forbindelse med opførslen af nyt køkken og nyt badeværelse er rykket/flyttet rør i både køkken og på badeværelset.

Sælger oplyser endvidere at ovennævnte rørarbejde er udført af 2 autoriserede blikkenslagere, som har oplyst ar rørarbejdet ikke skal godkendes af kommunen/teknisk forfaltning, samt at rørarbejdet er udført i overenstemmelse med gældende forskrifter for sådanne installationer

Slutteligt oplyser sælger, at såfremt der inden for de næste 20 år, må opså skader i forbindelse med ovennænvte rørarbejde, vil sælger afholde udgifterne i forbindelse med ejerskifteforsikringens selvrisiko.
***
Jeg er sådan set på det rene med at køber ikke skal hæfte hvis der er tale om ulovlige installationer, men hvis arbejdet nu er udført efter gældende forskrifter, er det så rimeligt at vi skal hænge på vandinstallationerne i de næste 20 år?

Jeg vil gerne rette sidste afsnit til:
***
Slutteligt oplyser sælger, at såfremt der inden for de næste 20 år, må opstå skader i forbindelse med ovennænvte rørarbejde, hvor det kan påvises at arbejdet ikke er udført efter gældende foreskrifter på udførelsestidspunktet, vil sælger afholde udgifterne i forbindelse med ejerskifteforsikringens selvrisiko på max 10.000,-
***
Men holder dette i juridisk forstand?

/Michael

Kommentar
Fra : bne

Dato : 07-07-05 10:58

Det er jo en smart måde at få sælger til at overtage selvrisikoen på en ejerskifteforsikring.......
Jeg ville holde mig til at huset er som det er, og der er tegnet en ejerskifteforsikring, og den må dække hvad der kommer af problemer ! Og køber må selv klare selvrisikoen - det hedder s.. da en SELV-risiko........

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-07-05 11:06

Køber skal vel have huset forsikret. Så en "rørskadeforsikring" er da en mulighed.

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 07-07-05 11:11

Hvad er forskellen på en husforsikring og en ejerskifte forsikring?

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 07-07-05 11:12

...Spørgsmålet er:
Hvornår træder ejerskifteforsikringen ind og hvornår træder husforsikringen ind?

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 07-07-05 11:14

- Så hvis et gulvvarmerør på badeværelset bliver utæt efter 10 år, men installationen iøvrigt var lavet lovligt, så er det ens husforsikring der skal dække?

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 07-07-05 11:16

Der er så vidt jeg kan se ikke noget der "ikke holder" i dit indlæg. Jeg er enig med dig i, købers formulering er meget bred, da du giver reelt 20 års garanti på rørarbejdet (omend beløbet er begrænset til 10.000 kr.). I dit eget forslag giver du 20 års garanti på rørarbejdets lovlighed på tidspunktet for udførelsen. Hvorvidt du er villig til at tage denne risiko må bero på en vurdering af om du kan stole på dine håndværkere. Det er heller ikke udelukket, at du vil kunne rette kravet videre mod dine håndværkere.

Så hvis du er villig til at påtage dig ansvaret, så er din formulering egentlig rimelig nok, men hvis jeg var dig, ville jeg ikke acceptere købers forslag.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-07-05 11:42

Her kan du læse om ejerskifteforsikring

http://www.boligassistancen.dk/Ejerskifteforsikring.htm

og her er fra Forsikringsoplysningen

http://www.forsikringsoplysningen.dk/Forsikringstyper/Husforsikring.aspx

Personligt ville jeg ikke give 20 års garanti. Smart køber!

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 07-07-05 11:49

Nu har jeg jo det lille problem, at VVS arbejdet ikke er godkendt, hvilket jo er min egen kattepine...
Men det behøver det jo ikke være decideret ulovligt af?

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 200 point
Dato : 07-07-05 12:19

Nej det er ikke nødvendigvis ulovligt af at arbejdet ikke er godkendt, men det gør jo, at du skal vurdere om du tør stole på dine håndværkere. Hvis du er sikker på (eller er villig til at tage chancen) at dine håndværkere ikke har gjort noget ulovligt, så kan du jo roligt acceptere den reviderede allonge. Du skal samtidig være opmærksom på, at din garanti ikke blot medfører at du kan hæfte med op til 10000 kr. for skade som følge af ulovlige installationer, men formentlig også at du vil være forpligtet til at lovliggøre installationen, og denne forpligtelse er ikke begrænset til 10.000 kr.

Det vil nok også være fordelagtigt at formulere garantien således, at du kun hæfter for op til kr. 10.000 selvom skaden ikke er dækket af ejerskifteforsikringen. Du kunne eventuelt skrive "uanset om en eventuel skade er omfattet af ejerskifteforsikringen eller ej, kan købers erstatningspligt ikke overstige kr. 10.000.".

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-07-05 12:25

Er det ikke sælgers erstatningspligt, der ikke må overstige 10.000 kr.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 07-07-05 12:29

Jo for søren, det er det da. Der burde altså stå: "uanset om en eventuel skade er omfattet af ejerskifteforsikringen eller ej, kan sælgers erstatningspligt ikke overstige kr. 10.000."

tak ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-07-05 12:38

Hvis nu køberen sælger huset, før de 20 år er gået, så skal du da ikke hæfte for de evt. nye købere.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 07-07-05 12:45

jo, medmindre du begrænser garantien til kun at gælde for den konkrete køber, så er jeg tilbøjelig til at mene, at sælgers garanti følger med til en ny ejer.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 07-07-05 12:49

Hej CADmageren

Hvorfor kontakter du ikke en advokat, det kan hurtigt blive dyre lærepenge, hvis kontrakten ikke er formuleret juridisk korrekt.

Kontakt Ret & Råd eller andet advokatfirma.

En ejerskifteforsikring har til formål, at sælger slipper for at hæfte for det solgte hus de næste 20 år.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-07-05 12:57

Ja jeg ville også lade en advokat gennemgå slutseddel/skøde før der bliver skrevet under.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 07-07-05 13:01

helt enig!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-07-05 13:20

CADmageren

Hvis en advokat gennemgår slutseddel/skøde, så er det ikke nok, at det kun er købers advokat.

I skal hver især have en advokat.

Godkendelse af svar
Fra : CADmageren

Dato : 02-08-05 08:34

Tak for alle de gode indlæg.
Køberen har nu overtaget huset.

"Løsningen" blev at vi aftalte én max selvrisiko på 10.000 kr, såfremt der måtte opstå skader på det udførte arbejde.
Men det rigtig sjove i sagen, er at det første køber har gjort er at fjerne køkkenet, og brækket gulvet op for at lægge klinker med gulvvarme i det hele. Dermed har han lavet om på installationen, så den kan jeg da ikke længere hæfte for.