/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ventilator på eksisterende lys
Fra : fh1dk
Vist : 5380 gange
200 point
Dato : 07-07-05 09:48

Jeg skal have sat el-ventilator op på badeværelset (ny etableret), denne ventilator skal køre sammen med lyset - dvs. at når jeg tænder lyset så tænder ventilatoren - hvordan gør jeg?

Jeg forestiller mig at jeg kan bruge lampeudtaget i loftet, for ellers skal jeg til at trække nyt kabel osv.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-07-05 09:51

Du burde have ventilatoren jordet, men de små "trælast-nogen" har vist ingen jordklemme.

Kobl du den bare på lyset. Hvis den har efterløb skal du også have en fast fase frem til den!

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 07-07-05 09:54

Der er jordklemme på ventilatoren.

Den har efterløb, hvordan laves fast fase hertil? Tegningen er ikke helt til at forstå (ubrugelig)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-07-05 09:58

I lampeudtaget har du en fast fase (dvs den slukker ikke med kontakten).

Hvad hedder tilkoblingerne i ventilatoren?

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 07-07-05 10:01

N, L og jord tegn, mener jeg

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-07-05 10:34

Jamen så kan du jo ikke have efterløb!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Brunders

Dato : 07-07-05 10:53

Hvis du ikke har mere forstand på elektriske installationer end jeg kan forstå på det jeg har læst indtil vidre, så vil jeg foreslå at du får en fagmand til at tilslutte den. Elektriske installationer, specielt i badeværelser, men også alle andre steder skal man ikke spøge med.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-07-05 11:18

L brun N blå ( det er 2 ledninger der går til dit lys i bad brug de samme en ledning på hver jord er ikke nødvendig så fremt du har et hpfi relæ i din tavle

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 07-07-05 11:20

rotw tak, det var også sådsn jeg vil vælge at gøre.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-07-05 11:26

Du mangler stadig en ledning til dit efterløb!

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 07-07-05 11:33

3773 - efterløbet hvordan kan jeg fixe det- I ventilatoren er 3 indgangsstik Nul, fase og jord og disse 3 ledninger går videre via en printplade og ender i 4 udgange (men ser ikke ud til jeg skal pille ved dem).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-07-05 11:38

Så har den ingen efterløb. Til efterløb skal den nødvendigvis bruge en fast fase!

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 07-07-05 11:40

Det står ellers på æsken op til 10 minutter efter....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-07-05 11:43

Det kræver en Jord + N + Fast fase + tændledning, altså fire klemmer, ellers kan jeg ikke få det til at gå op!

Fabrikat? Type?

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 07-07-05 11:52

den hedder dospel, men kan ikke huske nummeret købt i Bauhaus til 189,00

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-07-05 12:01

Altså en Polsk ventilator.

Uden type kan jeg intet se! De laver mange slags! Se www.dospel.com

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 07-07-05 12:40

Jeg finder nummeret til dig, men der kan gå 1- 2timer

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-07-05 13:00

Nu er det jo ikke sikkert at der sidder fast fase i lampeudtaget, hvor mange ledninger og hvilken farve har du her?
Ligemeget hvad så vil jeg anbefale dig at slukke for strømmen (gruppen eller HFI på Tavlen), mens du arbejder.

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 07-07-05 13:04

I lampeudtaget har blå og brun ledning - og jeg slukker altid når jeg piller ved strøm-ting

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-07-05 13:06

Så kan det med efterløbet være ligemeget - så har du ingen fast fase med frem.

Tag lige en søger og check - brun skal få søgeren til at lyse.

Brun til L på ventilatoren

Blå til N på ventilatoren

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 07-07-05 13:19

3773 - dvs efterløbet kan jeg ikke udnytte, da der skulle have været en ledning mere i lampeudtaget, eller misforstår jeg det?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-07-05 13:26

Korrekt forstået. Men det ser jo heller ikke ud til der er efterløb, eller hva'?

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 07-07-05 13:27

jeg kan ikke gennemskue det ved mindre det er det jeg tror der er jordtegn, der er medløbet, men bare den virker når lyset er tændt, så går det nok

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-07-05 13:33

?? efterløb .... ?? fase og nul det er alt hvad du skal bruge ikke andet eller helt rigtig mellemledning og nul
hvis den er med timer"" kraver den fase nul og mellemledning

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-07-05 13:35

Hvis du har mulighed for at sende mig diagrammet på hvac(snabela)sol.dk skal jeg se om jeg ka' gennemskue hvad hulen det er for noget. Umiddelbart skal der også være en eller anden årsag til printet er der. Uden timer er dette unødvendigt, idet motoren i sådan en, bare er en alm skyggepolsmotor.

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 07-07-05 13:42

3773 - jeg sender det senere, det er pænt af dig....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-07-05 13:52

10-4

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-07-05 18:18

du skal montere brun på den klemme i ventilatoren hvor der står L og den blå på N (det er med garanti en skrueterminal) og det eneste sted du kan montere den type du har er ud fra dine oplysninger ikke med timer får så havde der stået L N M jord dvs 4 skrueterminaler)

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 07-07-05 18:41

Nu er min scanner selvfølgelig stået af - nå men den hedderr EURO 4 WC.

Jeg må vente med at scanne til jeg har fået printer op at køre eller alternativt først i morgen på arbejde.

Jeg har haft modnteret de blå og brune ledninger men den virker ikke, har tjekket med alm. lampe og den virkede - måske den er def.

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 07-07-05 18:46

på kabelindgangene står L N T

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-07-05 19:10

L = tændledning
N = nul
T = fast fase = timer
Men skrev du ikke at der kun var to ledninger + jord

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 07-07-05 19:19

jeg tolkede den ene som jord, det var først da jeg nærstudere jeg fandt ud af det

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-07-05 19:26

Så mangler du bare en fast fase.

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 07-07-05 19:28

så den blå sættes på N skal den brune så sidde på T eller er det galt?

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 200 point
Dato : 07-07-05 19:34

Normalt er blå til N og brun til L når du kun har to ledninger, i dit tilfælde er den brune tændledning.
T skal være en fast fase der ikke afbrydes når du slukker lyskontakten. Når L bliver afbrudt ved at du slukker lyser sørger T = Timeren for at den kører i 10 min mere.

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 07-07-05 19:45

Tror den er defekt, bytter den i morgen, når jeg tilslutter den, så blinker pæreren som der er en løs forbindelse.

Mange tak for hjælpen stig54 og 3773 i har begge fortjent pointene, så stig54 du får disse og 3773 du får dit eget Spørgmål

Godkendelse af svar
Fra : fh1dk

Dato : 07-07-05 19:46

Tak for svaret stig54.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-07-05 19:57

Du har monteret den i loftrosetten ikke.
Det lyder som om den er forbundet forkert.
Hvor mange ledninger havde du i loftrosetten inde du gik i gang.

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 07-07-05 20:08

Eyvind 2 stk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-07-05 20:16

Ok - men det lød som en serieforbindelse.

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 07-07-05 20:25

det er også en serieforbindelse der går et kabel fra lampeudtaget til den kommende ventilator.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-07-05 20:52

Det er fohåbentlig en paralelforbindelse du har/vil lave.
Altså 2 ledninger videre til 2 ledninger.
der er så 2 lyseblå sat sammen.........en blå videre til ventilator >N<
og en mellemledning sat sammen med ledningen til ventilator >L<
Og det virker så kun når lyskontakten er tændt.