/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Agurkplanter
Fra : Fynboerne
Vist : 2733 gange
50 point
Dato : 07-07-05 07:49

Hej.

Jeg har et almindeligt hobbydrivehus, jeg har sat et par kasser med jord fra plantesække. Der har jeg plantet et par agurkplanter, de voksede stærkt i starten og jeg fik nogle flotte agurker. Nu er de ved at blive gule i bladene og alle de små ny agurker der kommer, bliver gule. Jeg nipper sideskudene af, efter 3 blade. Jeg har prøvet at give dem gødning, men syntes ikke at det hjælper. Mine agurker bliver stadig gule og visner.
Hvad skal jeg gøre, for at få flere agurker?

PS: De får masser af vand forneden i kassen.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 07-07-05 07:52

Måske giver du dem for meget vand. Husk at agurker ikke må blive våde omkring stilken i bunden, vand dem altid ved siden af. Du kan med fordel lave et lille hul eller forsænkning i jorden ved siden af planten.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-07-05 09:38

Her kan du læse om dit problem

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/plantesygdomme/689.html

måske du kan bruge et af svarene.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 07-07-05 09:52

Jeg vander ikke agurkerne oven i kassen, men kun i bunden. Det er vand fra hanen, så det er koldt, men det kan jo være, at det er det der gør det.

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 07-07-05 13:13

Det lyder desværre som om i har fået spindemider i jeres agurker. De kan bekæmpes biologisk, men der ofte for dyrt i forhold til udbyttet. Prøv at skære alt angrebet/gule blade af og smid på bålet.
Du kan se om det er spindemider ved at kigge på undersiden af et angrebet blad med en lup, så kan du se bæsterne og deres æg, samt spind.
Er det spindemider ville jeg smide planterne ud og gøre grundigt rent efter sæsonen så problemet ikke opstår næste år.
mvh steen

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 07-07-05 13:18

Spindemider, gør de også det, at agurkerne bliver gule?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-07-05 13:25

Hvis du har spindemider er det tydeligt at se et spind.

Du kan også søge på denne side

http://www.bayer.se/bayer/Internet_hh_dk_new.nsf/Public/7F0DCCFEF4696866C1256DEC0041B18A

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 07-07-05 13:38

Jeg vil gå ud med en lup og kikke, hvis der er spindemidder, smidder jeg planten ud. Vil nødig have det i de andre planter.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-07-05 13:44

Hvis det er spindemider vil kunne se et hvidt spind.

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 07-07-05 13:47

Ja, planterne bliver gule, og det kan gå rigtigt stærkt, og spindet er på undersiden af bladene.....hvis det tydeligt kan ses, er angrebet så fremskredet at du bør smide planterne ud.
mvh steen

Accepteret svar
Fra : 1133

Modtaget 50 point
Dato : 07-07-05 16:00

hej du kan også plante talerken blomster dem kan spinnemider ikke lide
men det er nok or sent nu men et forsøg værd

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 08-07-05 07:46

Jeg kan ikke se noget spind på planten, men mon ikke jeg bare skal smide den ud.
Jeg vil da forsøge med talerken blomster, det er da en fin måde at forhindre spindemider på.
Hvis ikke det lykkes i år, at forhindre spindemider, så vil jeg bruge forslaget til næste år.

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 08-07-05 07:59

Godt du ikke fandt spind, mider eller æg. Du skriver du nipper efter 3 blade på sideskiddene. Jeg plejer at nippe topskuddet efter 2 begyndende agurker!, det har en agurkegartner fortalt mig.
Måske du skulle gi dem en chance og fjerne de gule blade, og gøde. Så vil du hurtigt se om der er vækst i dem.

mvh steen

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 08-07-05 11:33

Tak for tippet med at nippe efter 2 agurker, det vil jeg gøre på de andre planter.
Jeg har givet gødning og vil nu se om det hjælper.
Jeg har også sat nogle talerkenblomster, det skader da ikke og pynter i drivhuset. Hjælper det på at undgå spindemidder, er det da et billigt og flot tip.

Godkendelse af svar
Fra : Fynboerne

Dato : 11-07-05 15:15

Tak for svaret 1133.
Der er god gang i mine agurkplanter nu, så jeg håber at holde spindemidderne væk med blomsterne.

Tak