/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Opsætning af markise
Fra : Rubi
Vist : 2554 gange
100 point
Dato : 06-07-05 22:32

Har købt en markise på 3x2,5m -Da jeg skulle montere beslagene finder jeg ud af at det passer nøjagtig med hullerne i beslagene således at det ene kan monteres i en mursten - den anden i en fuge - jeg er i tvivl om det kan holde. Er der nogen der har et godt råd.
Rubi

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 06-07-05 22:38

Det dur ikke at skrue ind i en fuge. Få fat i nogle stålbeslag og bor dem op på væggen først, således at de sidder i mursten. Derefter afsætter du boremærker i beslagene, afmonterer dem igen og borer hullerne. Op med beslagene igen. Du kan nu montere markisen med bolte igennem stålbeslagene. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-07-05 23:14

Kan du ikke rykke en række mursten ned eller op, hvis ikke så brug en expansionsbolt i fugen. Hvis du hellere vil bruge Arnes metode skal du have plads til de ekstra boltehoveder i muren

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-07-05 23:22

Jeg ved godt at mine metode er en smule besværlig, men når markisen sidder på beslag istedet for direkte i murværket, er den nemmere at tage ned når/hvis den skal renoveres.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-07-05 00:34

Man kunne jo feks også borer en reggel el.lign op på væggen og så skrue ind i den
Mvh Sune

Godkendelse af svar
Fra : Rubi

Dato : 07-07-05 21:49

Tak for svaret arne.jakobsen. Jeg syntes din løsning lyder OK - det prøver jeg.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-07-05 22:02

Rubi - Det er som sagt lidt besværligt. Du skal måske have en smed til at lave beslagene.
Ved du hvad Sunowich mener med "en reggel"? Det er et stykke tømmer som du sætter op på væggen med RAWLPLUGS og skruer i stedet for mine beslag. Det er også et godt bud. OK - Håber det ender med en lykkelig fødsel.

Kommentar
Fra : Rubi

Dato : 08-07-05 13:53

Tak for det.
Næ. jeg viste ikke hvad Sune mente - Jeg havde faktisk tænkt på om jeg skulle få en smed til at lave 2 nye beslag efter originalen, så de passede til murstenene,(kommer an på prisen) men var der nu en anden løsning jeg kunne bruge var det nemmere.