/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Mindre "ridser" i lakeret sofabord
Fra : gusmusen20
Vist : 1843 gange
100 point
Dato : 06-07-05 21:32

Hejsa.

Jeg har et sofabord i gummitræ, der er bejdset og lakeret. Men det er efterhånden ved at se noget trist ud. Der er komme en masse små "ridser" i lakken der ikke er særlig pæne når man ser det i direkte lys. Der er også nogle enkelte ridser, der gør at man lige kan skimte det lyse træ under bejdsen. Er der nogen der har et forslag til hvordan man giver sådan et bord en ansigtsløftning, så jeg slipper for at se på de små ridser?

Mvh Allan

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 06-07-05 22:33

det skal slibes helt ned og bejses og lakeres igen

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-07-05 23:06

du kan efter færdiglakering, lægge en tyk glasplade oven på. Så undgår du ridser i lakken

Accepteret svar
Fra : papajensen

Modtaget 100 point
Dato : 13-07-05 13:19

Hej gusmusen
Du kommer jo ikke udenom at slibe dit bord ned.
Slib hele bordfladen + siderne så du ikke får en misfarvning.
Efter endt 1 gangs lakering-slib det let med fint sandpapir.Træ har dem med at rejse børster når det bliver behandlet.
Giv det så det antal gange lak, så hånden skøjter over bordfladen, så suger det ikke væde til sig.
med venlig hilsen
Per
Og held og lykke med resultatet

Godkendelse af svar
Fra : gusmusen20

Dato : 13-07-05 14:02

Irriterende - men tak for hjælpen papajensen.

Findes der en eller anden form for polish man kan bruge for at shine bordet op?

Kommentar
Fra : papajensen

Dato : 13-07-05 14:16

Hej gusmusen
Du kan købe en træ interiør voks i de fleste byggemarkeder og farvehandler.
Beskyttelse (langborde, skabe, stole, skærebrætter, køkkenlåger og bordplader). Bivoks. Forstærket med koldpresset jomfrulinolie. Beskytter og fremhæver naturlige farvenuancer. 250 ml rækker til mere end 5 m². Bruges til alle træsorter. Udelukkende til indendørs brug.
Så kan du give bordpladen en omgang efter behov.Plus dine øvrige møbler du vil have frisket op
God sommer

Kommentar
Fra : chris10an

Dato : 05-08-05 19:06

Du behøver ikke at slibe hele bordet ned. Forsøg først med et bilpoleringsmiddel feks. Slipol. Hvis der er et "pænt" lag lak kan det poleres helt op.