/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Huskøb med forbehold
Fra : millebi
Vist : 683 gange
50 point
Dato : 06-07-05 20:09

Jeg har købt et hus og overtaget det d. 1. juni. Jeg fik i købsaftalen tilføjet, at elinstallationerne skulle fungere og være lovlige, idet jeg ikke aner noget om el.
Ejendomsmægleren anbefalede et el-tjeck, som køber så skulle betale. Det er så vidt jeg ved også blevet lavet, men jeg har aldrig set papirerne.
Jeg har haft en elektrikker til at kigge (just in case), og har siden hen fundet ud af, at de er MEGET ulovlige, selv efter den gældende lov på det tidspunkt, hvor det er lavet. De er så ulovlige, at jeg risikerer at bliver koblet af el-nettet fra el-selskabet (elektrikkerens ord!!)
Det er jo et kæmpe problem, idet det jo hurtigt kan komme til at koste en formue....som jeg så mener, at jeg ikke skal betale.

Jeg er i tvivl om, hvordan jeg griber det an. Jeg har en udvidet ejerskifteforsikring, men der er en selvrisiko på 10.000,- og jeg mener jo ikke at sælger har opfyldt købsaftalen. Jeg har måske heller ikke lyst til at sætte en elektrikker på sagen, hvis jeg risikerer at stå med regningen selv (kan jo godt løbe op i mange tusinde kroner) Er der nogen der har erfaring med noget lignende?
Hvad gjorde I? Hvad endte det med? Råd og erfaring søges!!!

Millebi
(som ikke sover så roligt i sit nye el-usikre hus)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-07-05 20:19

Kontakt ejendomsmægler og sælger.

Få papirer på at el-installationerne er gennemgået og i lovlig stand.

Har du en tilstandsrapport på huset.

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 60 point
Dato : 06-07-05 20:25

Læs dette igennem...og du kan komme videre i din sag.

http://kortlink.dk/dr/vvd

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : MouseKeeperX

Dato : 06-07-05 20:33

Hvis det er indføjet i købsaftalen er du godt stillet :) Ejerskifteforsikringen kommer slet ikke i brug i dette tilfælde.
Kontakt sælger og ejendomsmægler og fortæl din historie. Og nej, du skal IKKE betale for udbedringen.

mvh
MouseKeeperX

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-07-05 20:47

millebi

Hvis du i købsaftalen har fået tilføjet at el-installationer skal være lovlige, så er det ikke en udgift for dig, men for sælger.

Godkendelse af svar
Fra : millebi

Dato : 07-07-05 19:04

Tak for svaret jakjoe. Det beroliger mig jo lidt.
Rart at vide, hvordan andre har taclet/ser på en lignende situation
                     .

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 08-07-05 01:18

Held og lykke med det videre forløb.

Jeg siger tak.

mvh
jakjoe