/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvorfor kalder min Pc på Boot?
Fra : yearhouse
Vist : 399 gange
100 point
Dato : 06-07-05 20:04

jeg drøner stadig rundt blandt eksperter og ledninger.

Jeg har afmonteret en harddisk i min forrige pc, for at anvende den et andet sted.
Det er såmænd gået fint nok (med herlig hjælp herfra)....men nu skal min nye pc til eftersyn....og jeg har så sat drevet tilbage igen.

Men nu kalder den sq på en bootdiskette....
Jeg har bevæget mig lidt rundt i BIOS og rettet lidt i denne boot-menu....men intet sker.....Er jeg uhelbredelig optimist når jeg skiller en computer ad?????

Help me please

Venlig Hilsen
TOM

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-05 20:19

Du har ikke sat den på samme kabel som den sad på før

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 06-07-05 20:23

Uhelbredelig optimist udretter tit noget.
Hvis man ikke ødelægger noget, er det svær at lære noget.
Jeg har ødelagt meget - men som regel kun mit eget.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-07-05 20:33

Din hardisk skal sættes op som bootdrev, ligesom de andre enheder skal sætte op som : Secondary boot, third boot osv. ..både i BIOS ; Start (-up) options (..her er der også mulighed for at vælge diskettedrevet) og vha. de små sorte 'lakridser' = jumpere der sidder bag på Hardisk'en/CD-ROM'em/DVD'en.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-07-05 20:36

..øeh kort fortalt omkring dine drev's jumper settings :
Citat
Hardisk jumpere :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 1 (fladkabel 1) enhed 2 = Slave = d:

..eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 2 = Master = d:

...eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 1 (fladkabel 1) enhed 2 = Slave = d:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 3 = Master = e:

...eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 2 = Master = d:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 3 = Slave = e:

...eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 1 (fladkabel 1) enhed 2 = Slave = d:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 3 = Master = e:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 4 = Slave = f:

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : yearhouse

Dato : 06-07-05 20:54

Tak for svaret Eyvind.......du får lige nogle stjerner fordi du roser mig lidt for min optimisme *g*......Nu kører den sq....Så kan jeg smide alle HD-boksene i USBstikkene og sende min nye pc til reparation....uden helt at mangle.

Måske havde det været nok at spørge hér vedr. min nye PC....Men jeg kan da prøve at oprette et nyt spørgsmål?

Jeg er jo lammet i den ene side....og KUNNE jeg nu undgå at skulle ud og lufte den (ellers) gode pc........jahhhhhh......jeg forsøger med:" Ny pc vil ikke indlæse eg afvikle spil"

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 06-07-05 20:55

hej
har du formateret hd i en anden maskine efter at du har flyttet den?
hvis du har det kan det sagtens være problemet
da du ikke altid kan fytte hd fra en maskine til end anden
eks. jeg har haft en ibm aptivia den ville kun acptere en hd
som var formateret iden og kunne heller ikke bruge en hd
fra den i en anden pc

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-05 21:06

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 06-07-05 21:29

Tak skal du ha´ 1133....Det har jeg godt nok ikke, men nu har jeg eksperimenteret med Maste, slave, BIOS....og jeg ska´ gi´ dig..........selv disse lakridser i enden på diskene er blevet vendt på kryds og tværs.............men nogle af de gamle diske HAR slet ingen lakridser.

Men et eller adet sted, er det godt nok med nogle muligheder.......Jeg har fået den gamle pc til at køre.......og en ældre disk kører nu fint med ekstern HD.

Nu mangler jeg blot hovedproblemet: (En nedtrykt datter)....men det har jeg så oprettet i et nyt spørgsmål... *s*

Venlig sommerhilsen
TOM