/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Filsystemer...hvad er det???
Fra : yearhouse
Vist : 430 gange
120 point
Dato : 06-07-05 16:41

Hej Venner.
Her er den "Lille Amatør-pilfinger" *g*

Jeg har nogle ældre harddiske, som jeg godt kunne tænke mig at genopfriske i min hukommelse.
Jeg har nogle Harddiskbokse som ellers kører ok med andre diske....men når jeg sætter disse ældre i, sker der intet.....ikke engang nogen meddelelse.

Jeg kan huske, at jeg har formateret en anden, hvor filsystemt var WAT....tror jeg, og jeg mener, at der også findes NTFS og FAT32....

Har jeg muligheder for at kigge disse ældre ting?

Venlig hilsen TOM

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-05 16:46

Harddiskboxe virker kun hvis HD er sat som master (den lille jumper mellem strømkablet og datakablet.
NTFS kan læse og skrive på FAT32 og FAT (Fat 16)
Fat32 kan ikke læse NTFS
Filsystemer har ikke noget med filerne at gøre udover at det er en måde at lægge filerne i mapper og kunne finde dem igen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-07-05 16:47

Så skal du finde en gammel maskine der er installeret med og til filsystmet WAT. NTFS og FAT32 er de der bruges idag.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-05 16:52

Som jeg kan se er "WAT" ikke et filsystem men en fil endelse ...... abc.wat

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 06-07-05 16:52

Har jeg så ingen muligheder for at læse dem på min splinternye computer.....går ud fra den har et eller andet up-to-date-filsystem?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-07-05 16:56

yearhouse -> Jeg tror ikke du får nogle fornuftige data ud af de harddiske uden at finde en gammel PC'er til formålet.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 130 point
Dato : 06-07-05 17:31

Du kan sikkert læse i det filsystem.
Din nye comp er med filsystem NTFS (Fat32) og kan læse alt det fra gamle HD.
Harddiske i eksterne boxe SKAL være sat som master (MA)
Men hvis dine fil-endelser er .wat så skal du bruge et program til at læse dem.
Sæt ikke dine gamle HD ind i den nye comp, men brug dem i en ekstern box.
Når så din HD er sat som master i din box /USB sættes den til din comp efter du har startet og vil vise en grøn pil nede ved uret.
Lad høre om den gør det.

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 06-07-05 17:49

aha.......jeg leger videre.....men.......Dét med atsætte til MASTER?....er det ikke bare at pille "lakridserne" helt ud.........Der er ikke nogen i de andre diske, jeg har externt?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-05 18:59

Det kommer an på hvad eksternt er:
Datakabel direkte fra motherboard og ud = master ell slave alt efter hvad der ellers er på kablet.
Er det i en HD box med egen strømforsyning og USB tilslutning bør den være sat som master.

Godkendelse af svar
Fra : yearhouse

Dato : 06-07-05 19:01

Tak for svaret Eyvind.....nogle af diskene er nok for gamle......Så derfor må jeg nok droppe dem

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-05 19:14

Jammen vi er jo ikke færdige.
Hvis du så ser den grønne pil nede ved uret.
Så kan det være du skal opgradere til >>dynamisk disk<<
h-klik på denne comp>vælg administrer>diskhåndtering>nede til højre bør du kunne se din disk>i det rum hvor din harddiskstørrelse er skrevet skal du:
h-klik >vælg opgrader til dynamisk disk (men kun din eksterne "flytbare disk")

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 06-07-05 19:51

Tak tak Eyvind *ss*

Problemet er bare......at min computer overhovedet ikke registrerer noget.....ikke engang "ding-dong"......èen af diskene kører dog fint, så HD-boksen er fin nok.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-05 19:59

Er der adgang for andet USB udstyr på samme USB kanal/stik

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 06-07-05 20:15

Yeps......har to andre eksterne HD-bokse.

Du vil nok sporge om, hvorfor dælen dénne århusianer vil ha´ så mange drev, når han i forvejen har 200 giga i maskinen?*g*

Jeg har det med, at hente lidt ting og sager...(dog ikke porno)....men førhen var det nødvendigt med en total rekonstruktion...(formatering).....Nu gemmer jeg så de forskellige "vigtige" ting, spil, dokumenter, billeder, etc. på de forskellige drev.....Så mister jeg det ikke, hvis (når) jeg føler mig tvunget til at formatere C: drevet.

venligst
TOM (ÆGTE århusianer) *g*

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-07-05 00:14

Jeg mener at huske noget om, at du gerne vil ændre/styre dit keyboard, på en nemmere måde.
http://www.tucows.com/preview/327616
Men jeg har ikke prøvet programmet, dog er der anbefalinger fra Tucows.