/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rondelsliber
Fra : hjulmand81
Vist : 3321 gange
100 point
Dato : 05-07-05 13:22

Jeg har et fyrretræsgulv med et enkelt lag lak (kunne i hvert fald fjerne det med rystepudser korn 120) som har gerne vil have sæbebehandlet i stedet. Er der noget helt i vejen for at slibe (den forholdsvis) tynde lak af med rondelsliber frem for den store bånd-gulvsliber?
Synes nemlig at jeg har set flere eksempler på uheldige afslibninger med den store maskine.

På forhånd tak
Hjulmand

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 110 point
Dato : 05-07-05 13:44

Nej OVERHOVEDET ikke!!! Det er faktisk LANGT mere skånsomt for gulvet, selvom det selvfølgelig er et STØRRE arbejde med den noget mindre rystepudser. Men du har MEGET bedre føling med det på din måde.

God fornøjelse!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 05-07-05 14:39

Nu er der vist forskel mellem en rystepudser og en rondelpudser:
http://images.google.dk/images?svnum=10&hl=da&lr=lang_da&q=rystepudser&btnG=S%C3%B8g
http://images.google.dk/images?q=excentersliber&hl=da&lr=lang_da&sa=N&tab=wi

Af de to skal du vælge rystepudseren. Du skal være usandsynlig sikker på hånden, hvis du vil undgå spor, hvis du bruger rondelsliberen (excenterpudser)

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 05-07-05 14:53

Havde godt nok ikke tænkt mig at benytte en lille rystepudser til gulvet, men i stedet en gulv-rondelsliber som er en forholdsvis stor maskine. Det er rigtigt at det er en form for excentersliber, men føler at den er lettere at have med at gøre end gulv-båndsliberen (a la HT8), hvor jeg som nævnt har set flere dårlige eksempler. Spørgsmålet går derfor bare på om der er noget i vejen for at fjerne det tynde lag lak med gulv-rondelsliberen frem for med båndsliberen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-07-05 15:02

Som Palle skriver: Hvad som helst er mere skånsomt end den store båndsliber!

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-07-05 16:46

Brug rondelsliberen så undgår du også de start og stopmærker man let kommer til at lave med en stor båndpudser. Rondelsliberen er gså nemmere at manøvrere rundt med når du sliber.

Godkendelse af svar
Fra : hjulmand81

Dato : 06-07-05 09:22

Tak for svaret pallenoc.