/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skalcem eller ej???
Fra : yesboss
Vist : 4212 gange
100 point
Dato : 05-07-05 13:06

Hej

Jeg er ved at bygge hus, og det skal vandskures. Jeg har fået foreslået Skalcem med hvidpigmentering. Er der nogle der har erfaring med dette produkt på nye "våde" næsten tørre mursten??
Der er nogen der mener, at det er bedre at vandskure første og lade det tørre og vente til foråret med at male. Vi vil hellere have det pigmenteret med det samme, men ikke hvis det bliver grimt.

Har årstiden noget at sige? Vi er ved at bygge lige nu, og er over halvvejs med murerarbejdet.

yesboss

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-07-05 13:32

Jeg vil råde dig til at vente med at smøre noget som helst med farve på huset før det er helt tørt.
Der kan ske at trække salte ud af stenene der vil give skjolder i farven og du risikerer at det skaller af.

Så vil det være bedre som du er blevet rådet til, at vandskure når huset er rimelig tørt, og så male næste forår, evt. med cempexo.

mvh dova

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-07-05 14:59

Gamle murere og visse arkitekter mener, at du skal undgå at smøre cementholdige ting uden på et muret hus. De sværger til kalkmørtel i forskellige afskygninger. Det vil ikke slås med teglen om, hvem der er stærkest.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 05-07-05 15:24

Er der den store forskel på Skalcem og cempexo?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 05-07-05 16:23

Sådan helt uden for spørgsmålet, ved du så godt, hvor besværligt det er med et hus, der skal males?? Og hvor dyrt det er i maling hver gang?
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 100 point
Dato : 05-07-05 16:40

Efter min mening så vent med at male som Dova siger, og når det nu er nyt hvorfor så bruge en lav/mellempris vare som skalcem eller cempexo, de indeholder cement og er bedre end kalk efter min mening.
Køb dog noget ordentlig maling, sørg for en god grunder og det holder i mange år, mere end de to tre år skalcem gør. J
Jeg bruger selv skalcem i min går som tidligrere blev kalket, men det er en anden sag

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 05-07-05 18:34

Har du overvejet bare at få det pudset med kalkmørtel, og så kalke det en gang årligt. Den løsning har man da vist flere hundrede års gode erfaringer med, og så kan kalkningen som regel overståes på under en weekend. Samtidigt får man så set sin bygning efter i "sømmene" udvendigt hvert år, og kan derfor nå at udbedre evt. småskader, mens det stadig er småskader. Prøv f.eks en dag at køre en tur ud over det åbne land, og kig på bygningerne derude. De fleste er kalkede, og murene står stadig, som dengang de blev bygget.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 05-07-05 22:14

uanset hvad du gør vil jeg råde dig til at sikre at sten der er defekte skiftes med nye inden du starter.

Godkendelse af svar
Fra : yesboss

Dato : 07-07-05 10:12

Tak for svaret stig54.