/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Læggebetongulv selv??
Fra : Hausbaer
Vist : 7901 gange
100 point
Dato : 05-07-05 11:04

Hej

Jeg har en 70 kvm garage som dags dato ikke har nogen "fast bund". Jeg vil gerne ha lagt betongulv i garagen. Samtidigt vil jeg gerne lave garagen mindre til 30 og så lave en gildsaal på 40 kvm hvor gulvet skal være isoleret.

Er der nogen der har gjordt det selv?? Hvad skal jeg huske på når jeg laver det?? Hvilken underlag skal de være... og til sidst som altid.. hvad er prisen...

Det skal laves i Lyngs, på thyholm så hvis der er nogen vil hjælpe er de velkommen *S*

Henrik

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-07-05 11:48

Masser af gravearbejde og knokleri.

Du skal bruge skovle + murerbør + blandemaskine. Pladevibrator

Der hvor du laver garage graver du 30cm af. Lægger 20 cm stabilgrus og vibrerer dette. Udlæg et rionet. Støb 10cm beton. Vand det mens det tørrer. Støvbind når det er afhærdet og gennemtør. Mal gulvet.

Gildesal.

Grav 40cm af. Læg 8cm sand til afretning. Vibrer. Udlæg 22cm flamingo. Dampspærre. Evt rionet. Evt Gulvvarme. 10 cm beton. Støvbind. Evt ardex eller alfix selvnivilerende gulvmørtel.

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 110 point
Dato : 05-07-05 11:50

Det kan SAGTENS lade sig gøre at støbe/lave det selv. Det første du skal gøre er at finde ud af er hvor hvor meget du selv vil lave af dette arbejde. Er det hele projektet fra udgravningen af gulvet med efterfølgende isolering til støbning af hele gulvet? Det kræver under alle omstændigheder lidt(meget) knofedt, lidt indsigt i teknikker, lidt kendskab til brugen af diverse (hjælpemidler) maskineri og ikke mindst sved på panden, og som du er inde på selv, lidt hjælp fra venner og bekendte

Du skal regne med et betonlag på ca 10-12 cm altså ca. 7½-8 kbm. beton = 7½ kbm støbemix + 1200 kg cement.
Isoleringen under gulvet er 220 mm ISOLIT (flammingo) til ca. 40 kvm á ca. 100,- kr/kvm
Du bør nok lægge et ca. 20 cm. lag 06 uvasket grus (flisegrus) under Isoleringen.
Hertil kommert så ca. 80 kvm RIONET samt evt nogle såkaldte "elefantfødder" til at "hæve" rionettene fra isoleringen.
Hvis dit nuværende fundament ikke er isoleret bør du nok også lave en "lun kant" langs denne.

Et altenativ til selv at støbe det er at få leveret vibreringsfri beton som er EN LEG at lægge ud (koster ca. 1100,- kr/kbm

God fornøjelse!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-07-05 12:04

Gider du ikke knokle røven ud af bukserne, bestiller du ganske enkelt beton'en færdigblandet. Husk at få "forhaler" i så i kan nå at lægge det ud, inden det bliver "tungt".

Pris færdigbeton - ca en tusse pr m3. Du skal bruge ca 7 m3. Pris Flamingo - kan fåes for små 100 kr pr m2.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-07-05 12:05

Rionet til opgaven ca 2500,-

Bajere - mange!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-07-05 12:06

Gulvvarme slange - ca 10 kr/m2. (lav det nu, så ærgrer du dig ikke senere.)

Godkendelse af svar
Fra : Hausbaer

Dato : 25-07-05 08:16

Tak for svaret pallenoc.