/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
DOS spil i Win.xp sp.2.
Fra : moltov
Vist : 376 gange
100 point
Dato : 05-07-05 08:20

Hejsa.
Jeg har et spil som jeg meget gerne vil spille. Det er et DOS spil, og den virkede da jeg havde en pc'er med Win95.

Jeg har sat den til at være kompatibel med Win95, og med 256 farver samt alt det andet...

Men spillet vil have yderligere expanded memory. Hvordan får jeg WinXp til at give det til spillet?

Moltov

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-07-05 08:47
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-07-05 09:13

hvis du har xp så kør Guiden Programkompatibilitet

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-07-05 09:46

Hvis det er DOS programmer der skriver direkte til skærm eller disk uden om BIOS kald? (.. som f.eks 'Chuck Yeager's Air-Combat-Simulator')...så GLEM det. Hukommelsesskemaet og adresserummet umuliggør memmory access uden om BIOS uanset kompabilitets tilstand.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-07-05 09:52

Haløjsa
Desværre er der ikke ret mange DOS-Spil der kan køre under XP. Der findes forskellige emulatorer som faktisk kører en form for komplet PC ovenpå XP. det betyder at programmet tror at det kører på en DOS-maskine. Jeg har selv et i brug der hedder 'Defend' og bruger et windowsinterface til programmet som hedder DOSBOX. Prøv at søge med "DOS emulator" på f.eks. Google. Prøv også at søge på DOS-box, defend, her på kandu, jeg mener der skulle være spørgsmål omkring emnet på kandu i forvejen.

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 05-07-05 11:05

Hej Brasso

Hvordan får jeg den guidet over til også at gå på CD-Rom. Spillet vil ikke starte uden at cd-rommen er der. (Og jeg bruger Dosbox og defend)

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-07-05 11:21

Hejsa
Jeg kender ikke DOS-Box og defend så meget i detaljer, så jeg kan sige dig hvordan du gør. Men jeg tror du skal lave en autoexec.bat og en config.sys, som indeholder linjer som sætter adgangen til at køre CD-Rom-drev under DOS, nøjagtig som det blev gjort i DOD-dagene. Jeg har desvære ikke lige et eksempel ved hånden. Hvis du har en Win 98 bootdiskette, vil jeg tro at du kan se i filerne (Autoexec.bat og config.sys) hvordan linjeren skal se ud, da en win 98 bootdisk jo indeholder komandoer til styring ad CD-Rom. Det er godt nok lidt trikky, og kræver nok lidt eksperimenteren, men jeg vil da gerne høre om det lykkes. Er der ikke noget på hjemmesiden enten for dosbox eller defend??
Der findes jo iøvrigt programmer der kan simulere et cd-romdrev på harddisken, så kopierer man hele CD'n over på harddisken, og slipper dermed for at skulle køre på CD-rommen, men det kræver selvfølgelig at man har en HD der er tilstrækkelig stor.

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 100 point
Dato : 05-07-05 11:25

hej igen
Jeg fandt lige dette link hvor der står noget om at montere dit CD-Rom drev i DOS-Box: http://dosbox.sourceforge.net/wiki/index.php?page=Internal+Programs%2FMount#CDROM

Godkendelse af svar
Fra : moltov

Dato : 05-07-05 11:42

Tak for svaret Brassovitski.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-07-05 14:37

Det var så lidt. Jeg er altid glad når jeg kan hjælpe.

Håber du får/fik det til at virke.