/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
PRIVAT GÆLD
Fra : batman1
Vist : 7295 gange
100 point
Dato : 04-07-05 22:56

Hvordan inddriver jeg en gæld, fra en bekendt som jeg stolede på, desværre.
Vedkommende har med underskrift erkendt, at skylde mig 8000 kr. som skulle afdrages i små lempelige md. ydelser men der sker ikke en skid.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 04-07-05 23:15

Snak med HA eller Bandidos.
alimak

Kommentar
Fra : bovbasse

Dato : 04-07-05 23:22

gå til den lokale foged eller gennem advokat

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-07-05 23:52

Gå til en advokat og få dem til at drive pengene ind....det skal du betale advokaten for, og du får sikkert alligevel ingen penge, for vedkommende betaler ikke.
Du betaler for at advokaten sender gutten i fogedretten, enten hævder han sig at være insolvent og kan på den måde trække sagen ud i et halvt år af gangen, eller han erkender at skylde pengene og dømmes til at betale....det er bare ikke meget værd, for du får ingen penge og sådan kan det fortsætte i al evighed.

Mvh dova

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 05-07-05 00:25

Spørg ham om ikke du må låne hans dyre svejse anlæg eller pc eller bil.....
Og skynd dig så at sælg den.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 05-07-05 00:26

alimak< du ved da ikke hvad du taler om ? Eller også lider du bare af simpel dumhed ?
Hvilken en af delene ?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 05-07-05 00:35

Trine->Eller har jeg bare sans for humor,noget ikke du har høres det ud til. Men Ha driver inkasso, Lovlig tror jeg,så jeg bare svarede på spørgsmålet til batman.
alimak

Kommentar
Fra : batman1

Dato : 05-07-05 00:36

når i skriver han er det faktisk hun, men bortset fra det, så er det da utroligt at når man har lavet papir på aftalen (gældsbrev) så kan hun bare løbe fra aftalen, det er ikke kun de 8000 men også princippet i det, jeg tror ikke rockere er sagen i dette tilfælde, og hun låner nok ikke noget ud af værdi ( EKS. svigerdatter ), jer er åben overfor gode ideer

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 05-07-05 00:41

alimak < sludder, jeg har masser af humor.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-07-05 01:00

Ja, det er kedeligt, når man hjælper nogen og så ender i en sådan situation.

Har du prøvet at rykke hende for pengene, og hvad siger hun selv til det.
Noget kunne jo tyde på, at hun slet ikke agter at betale pengene, siden en lempelig afdragsordning ikke overholdes.

Men ofte står anstrengelserne og resultatet af forsøg på at få pengene igen, desværre slet ikke mål med besværet og udgifterne.
Så hvis ikke du selv kan få pengene fra hende, tror jeg bare du skal være glad for, at det ikke var f.eks. 50000,- du havde lånt ud.

mvh dova

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-07-05 05:00

Trine08

Humor eller alvor.... Jeg kan ikke se, at dit forslag om bevidst at låne ejendele med det formål at sælge dem er specielt godt. Det er faktisk mandatsvig og dermed kríminelt.

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 100 point
Dato : 05-07-05 07:05

Ribers driver også en inkasso afdeling. Det er ligesom at gå til en advokat, men de er meget hurtigere til at få hende registreret i RKI, men der står hun jo nok allerede i forvejen, så det er ikke sikkert at det er så stor en trussel.
Ellers er der den med advokaten, du skal dog betale et mindre beløb for at gå i gang. Jeg vil sige, at jeg ville gøre det. Det er nok ikke så meget pengene, som princippet.

MVH

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 05-07-05 07:40

Jeg ville først gå til Retshjælpen og høre hvordan din sag er. Det er gratis advokat hjælp som enten har fast ugetid på det lokale bibliotek eller i KBH i Tietgensgade se http://www.retshjaelpen.dk/

Der er også et sted på nettet hvor der er gratis retshjælp, har dog ikke prøvet det: http://www.friproces.dk/ngr/

mvh timeglas

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 05-07-05 09:21

Skyldner kan i for sig ikke løbe fra aftalen, men hvis hun ikke har nogen penge eller ting/fast ejendom der kan gøres udlæg i, så er der ikke ret meget du kan gøre, for du kan jo ikke pille håret af en skaldet.

Fra 1. januar er der i Retsplejelovens kap. 44a blevet indført en forenklet inkassoproces, og jeg skulle mene, at det er overkommeligt for en “almindelig” person at inkassere mindre beløb. Du skal udfylde en betalingspåkravsblanket, som du kan finde her: http://www.domstol.dk/page20349.aspx . Det koster 700 kroner. Når du har indsendt blanketten til fogedretten, forkynder de den for skyldner, der så har mulighed for at gøre indsigelse, men gør hun ikke det, afsiges der en kendelse, der har samme retsvirkninger som en dom i byretten. Hun bliver så efterfølgende tilsagt til fogedretten, hvor hun skal redegøre for sin betalingsevne. Hvis hun er insolvent, må du prøve senere, men der er da en mulighed for at få dine penge. Under alle omstændigheder koster det kun 700 kr., som skyldner - i tilfælde af at hun har penge - skal betale.

Forudsætningen for at fogedretten vil gøre noget ved sagen er, at der er afgivet et påkrav efter inkassolovens § 10. I et sådan påkrav skal du opgøre gælden, anføre hvor gælden kan betales samt oplyse, at såfremt der ikke betales, vil sagen uden videre blive overgivet til fogedretten med omkostninger for skyldner til følge.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 05-07-05 10:13

Batman 1, hvis I er så nogenlunde på talefod, kunne du prøve en lokkemetode: Du opretter i et eller andet pengeinstitut en gevinstopsparingskonto i DIT navn, som eks-svigerdatteren så hver måned indbetaler kr. XX på. Du udfærdiger over for hende et dokument, hvori du erklærer, at I deles om evt. gevinst, indtil gælden er betalt. Du kunne jo evt. yderliger lokke med en nedsættelse med kr. XX. = [1 tudse i hånden er bedre end at gå over åen efter mælk ].

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 05-07-05 10:53

Jeg tror ofte det er sådan, at når folk ikke betaler skyldes det, at de ikke kan. Eller prioriterer kreditorerne.

Stil ved hendes dør hver den første og få en andel af hendes indkomst uanset størrelsen af det hun kan betale. Således du ikke kommer sidst i rækken af kreditorer for det er nok det der sker.

mvh
qfha

Godkendelse af svar
Fra : batman1

Dato : 05-07-05 14:12

Tak for svaret viskinge.
   har snakket med ribers og en advokat, og de hjælper os med sagen, for beskedne 500 kroner som hun kommer til at betale........ engang indenfor de næste 20 år.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 05-07-05 14:17

Klumme < Hvis man bruger HA eller bandidoers som inkasso, vil det siger at man sælger sin gæld til dem.
Derefter kan HA eller Bandidoers forhøje gælden og bruge klamme metoder til at få pengene tilbage.
Uaset om hende der skylder penge eller ej er et svin, kan man aldri ønske sig at hun kommer i klørene på HA eller Band...

han kan jo evt selv beholde enten TVet eller PCen til hun har betalt. Så kan hun få sine penge igen til den tid

Det er hvist ikke så farligt.