/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
At 'skræme' - fynsk udtryk???
Fra : acilia
Vist : 1242 gange
50 point
Dato : 04-07-05 14:58

jeg - og min familie - har altid brugt ordet 'skræme' - naar een eller anden larmede voldsomt - altsaa raabte op.
saa fik jeg besoeg af en veninde fra sjaelland som grinte meget laenge af mig da jeg sagde til hende at hun skulle holde op med at skræme saadan.

Er der nogle af Jer der har hoert det udtryk foer? - eller er det simpelthen et familieudtryk - eller maaske en fynsk talemaade?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-07-05 15:20

Jeg har aldrig hørt det udtryk.

men man kunne godt forestille sig, at det er noget egnsdialekt, evt. udledt af ordet skræmme, altså at nogen er så højtråbende eller larmer sådan, at det kan forskrække/skræmme nogen.

mvh dova

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 04-07-05 15:37

Ja det kunne da vaere en god forklaring. Jeg har aldrig taenkt over at det ikke er et alment ord. Min veninde mente at jeg bare havde taget ordet 'scream' fra engelsk og gjort det fynsk. men den forklaring fandt jeg saa irriterende at jeg fluks skrev herinde..

Kommentar
Fra : cando.dk

Dato : 04-07-05 16:31

Er det ikke også på Fyn at i har et dyr på kun 1 bogstav: 1 G.
Vi kalder det 1 ged her på øen. (Sjælland)

?

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 04-07-05 16:38

jo vi har skam mange fine ord her paa fyn
hvad feks. med en dråv kaff eller en oonse pilsner

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-07-05 16:45

Eller laka'e

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-07-05 16:53

Det må betyde >> at jage(væk)
http://www.kfum-bispebjerg.dk/images/Leder%20info/Lea.htm
nederst.

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 04-07-05 16:57

nej det er vist en stavefejl tror jeg - skræmme

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-07-05 17:00

Så søg på google >avanceret og skriv i linie 2 >at skræme

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 04-07-05 17:03

ja jeg soegte men eftersom jeg ikke rigtig fandt noget taenkte jeg at det var en talemaade som man ikke ligefrem bruger ret meget paa skrift - derfor mit indlaeg her

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-07-05 17:11

http://www.metzger.nu/index.html?content=menu2/amazonas/amazonas2.htmlDe lokale bruger disse kæmpe træflige til at slå på, dels for at orientere andre om at de er der, men også for at skræme slanger og andet væk

http://www.mcv.dk/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&fid=5&tid=200&orderdate=DESC
Det er lidt hårdt for en landevejsrider at køre med muderfræser, men det lykkedes
jer ikke at skræme mig væk selvom Per M. gjorde et godt forsøg!!!!.

http://www.rpgforum.dk/mod-perl/rpgforum.pl?cmd=printtext&id=26108&type=message

Det forstår jeg godt. Og jeg var ikke ude på at belære, og jeg syntes at jeg holdt en nogenlunde "plads til alle tone" i mit indlæg. JEg er ikke ude på at skræme nogen væk, tvært imod, og jeg tror fx. Sigurd er enig i at det er fedt at nogen gider at lære fra sig.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-07-05 18:25

Stavefejl Eyvind.
Altså de link du har indsat.
se bare det midterste eksempel, hvor vedkommende heller ikke kan stave til "muderfræser"

mvh dova

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 04-07-05 18:31

Min fynske kone bruger også udtrykket "skræme" udtalt med langt æ i samme betydning som du kender det, så det er ikke et familieudtryk (med mindre I er i familie selvfølgelig)
mvh
Janus

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-07-05 18:52

Tja Dova - den er nok ikke så holdbar.

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 50 point
Dato : 04-07-05 19:48

Udtrykket "skræme" er med garanti noget der kan høres på Fyn og Langeland....i alt fald, da jeg var barn, for mange år siden. Jeg har opfattelsen af at det betyder: råbe, skrige eller tale med en meget "skræmende" stemme, altså noget oppe i discanten.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 04-07-05 21:10

Hvordan er det nu man siger "Klejne" (dem ved juletid i ved) på Fyn.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 05-07-05 08:42

jakjoe og janusN - hurra - jamen saa ER det altsaa et udtryk der er brugt.

herligt - nu printer jeg jeres svar ud og viser til min veninde - jeg vil ikke have haengende paa mit fynske rygte at jeg bare finder paa ord...

Ps. Eyvind det var ikke fordi jeg syntes du loed belaerende eller noget - jeg syntes bare det helt sikkert saa ud som stavefejl. Jeg vil MEGET gerne laere nye ting..

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 05-07-05 11:46

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 05-07-05 12:38

hej alle - jamen saa fik min veninde den brilliante idé at ringe til Dansk Sprognaevn - her er deres svar:

"I dansk retskrivningsordbog fra 1940 står ordet "skræme", som kommer fre det engelske ord "scream" og som betyder at frembringe en høj, skrigende lyd. Ordet bruges oftest i dialekter." (de kunne dog ikke sige, om hvilken dialekt/område det mest blev/bliver anvendt i).

Ja saa min sjaellandske veninde havde altsaa ret - men ih hvor er jeg glad for at det staar opfoert i en retskrivningsordbog..

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 05-07-05 12:38

hej alle - jamen saa fik min veninde den brilliante idé at ringe til Dansk Sprognaevn - her er deres svar:

"I dansk retskrivningsordbog fra 1940 står ordet "skræme", som kommer fre det engelske ord "scream" og som betyder at frembringe en høj, skrigende lyd. Ordet bruges oftest i dialekter." (de kunne dog ikke sige, om hvilken dialekt/område det mest blev/bliver anvendt i).

Ja saa min sjaellandske veninde havde altsaa ret - men ih hvor er jeg glad for at det staar opfoert i en retskrivningsordbog..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-07-05 15:54

- der skal meget til før jeg opfatter ting negativt.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 05-07-05 19:52

Uden at "skræme" af glæde, vil jeg sige tak.

mvh
jakjoe