/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Ophævelse af kapitalpension privat
Fra : rujo
Vist : 1255 gange
100 point
Dato : 04-07-05 13:13

Jeg har en kapitalpension i banken, kan den ophæves og i givet fald hvordan gør man hvad skal der betales i skat af den, jeg er overgået til flexjob 15 timer ugentligt.
Hilsen Janni

Accepteret svar
Fra : Harlekin

Modtaget 110 point
Dato : 04-07-05 13:22

Du kan sagtens genkøbe (ja, det hedder det altså) din pensionsordning så du får pengene i hånden.
Banken har sikkert et gebyr de tager for det, og derudover skal der så betales 60% skat (hvis du er under 60 år).
Du kan også vælge kun at genkøbe en del af din pension og lade resten stå.

Hvordan du gør? Kontakt banken, så kan de fortælle dig hvilken blanket du skal udfylde..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-07-05 13:24

Hvis ikke jeg husker galt, ryger din kapitalpension oveni din A-indkomst rent skattemæssigt. Ligesom at banken antagelig kræver en eller anden form for gebyr for at hæve pensionen.

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 04-07-05 13:27

Herlekins svar er fint og flot. Hvis du er tæt på de 60 år og er tæt på at have haft kapitalpensionskontoen i 10 år, så bør du overveje at vente med at hæve kontoen til du bliver 60 år og afgiften falder til 40% (fra 60% i dag). Spørg i din bank.

Mvh

Claus

Godkendelse af svar
Fra : rujo

Dato : 04-07-05 14:16

Tak for svaret Harlekin.
Det var dejligt med så hurtigt et svar tak for hjælpen.