/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Dag - Aften?
Fra : Dirty_joker
Vist : 492 gange
50 point
Dato : 04-07-05 12:49

Hej!

Jeg er tit ude at cykle lange tur til nogle af mine gamle kammerater som bor et stykke fra min by.
Og når man så er der kommer man jo ikke bare fra eksempelvis 12:00 til 14:00 man bliver der i et godt stykke tid.
Den kan gå hen og blive 01:00 om natten!

Men der er en ting jeg har tænkt over når jeg cykler der på min cykle i den dejlige aftenstund.
Om morgen/middagen er det meget tit og ofte blæsevejr men når jeg skal hjemad er det bare helt vind stille altså om natten.

Er dette bare tilfældigt her ved sommertiden eller er der en grund?

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 04-07-05 13:15

Nu er jeg ikke lige meteolog?, men det er vist noget med en "pumpe" virkning der sker i forbindelse med land/hav

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-07-05 13:27

Solen varmer landet op og luften stiger - det trækker køligere luft ind fra havet = blæst
Når solen går ned ophører denne luftstrøm (varmepumpe)

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-07-05 22:27

Ikke et svar kun til yderligere oplysning

http://www.leksikon.org/art.php?n=2723

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : vivi1959

Modtaget 50 point
Dato : 05-07-05 01:35

Hej Dirty_joker. Du kan gå ind på www.dmi.dk under værd at vide og stille spørgsmålet, så kan de svare på det, helt nøjagtigt. Mvh Vivi

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 05-07-05 12:29

vivi1959-->>

Har lige skrevet til dem, så nu får vi at se hvad de siger.

(Jeg lukker mit spørgsmål når de svarer)

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 11-07-05 16:46

Så er der kommet svar!

Hej.

En mulig forklaring kunne være at der i sommerperioden bliver genereret
en
vis turbulens (vind) som følge af solens opvarmning af jorden. Dette
foregår
ved at jorden opvarmer luften, hvorefter den varme luft stiger til
vejrs og
erstatter af omkringliggende luft. Denne turbulens dør ud når solen går
ned.

Hvis du bor i nærheden af havet kan der især i foråret og forsommeren
dannes
en søbrise ved at luften over land på solrige dage opvarmes kraftigt,
mens
vandet er relativt koldere. Denne temperaturforskel kan føre til
dannelse af
et termisk lavtryk over land og et højere lufttryk over havet. Dette
vil
resultere i en pålandsvind der kan nå flere kilometer ind i landet. Om
natten dør denne cirkulation ud, og den kan sidst på natten erstattes
af en
landbrise hvor cirkulationen går den modsatte vej.

Med venlig hilsen
Mette F. Nielsen
DMI-Kundeservice

Godkendelse af svar
Fra : Dirty_joker

Dato : 11-07-05 16:48

Tak fordi du førte mig til svaret vivi1959!