/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
equalizer
Fra : hubi
Vist : 364 gange
20 point
Dato : 04-07-05 12:13

hey alle de der equalizerer man kan downloade eller som der følger med i fx. winamp. er der nogle der kan fortælle mig eller henvise mig til en side hvor man kan finde ud af alle de ting man kan stille i på en equalizer, hva de hedder og hva det er man ændrer på...

//jesper

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 30 point
Dato : 04-07-05 13:06

En eq er normalt en avanceret tonekontrol. Eq'en kan laves grafisk - dvs fast indsatsområder. Du regulerer dermed et nærmere angivet toneområde og med en forudangivet "bredde" (Q). Mere avanceret er det, når du får en parametrisk equalizer. En sådan kan du selv flytte indsatsområdet og bredden på det område du regulerer på (Q'en). Den parametrisk er uundværlig, hvis man laver lyd på bands og den slags. Den grafiske anvendes ofte til opretning (eller "pyntning") på ringe frekvensgange på højttalere.

Desværre opfattes equalizering som et vidundermiddel til at fikse elendige installationer med, hvilket måske ikke er helt forkert, når man taler om pc-højttalere. Desværre vokser træerne ikke ind i himlen, og man har derfor ikke det store at anvende eq til på almindelige civile installationer.

Kommentar
Fra : coincident

Dato : 04-07-05 21:48

Du kan regne med at de dybe toner (bassen) er til venstre og de høje (diskant) er til højre... Og de tilsvarende frekvenser mod midten fra hver side. den midterste er en mellemtone osv....

Godkendelse af svar
Fra : hubi

Dato : 05-07-05 13:23

Tak for svaret 3773.