/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Skærm problem
Fra : Nooben
Vist : 428 gange
100 point
Dato : 03-07-05 22:15

Jeg har lige formateret og geninstaleret ME på den gamle com. herhjemme. vi har en "Hanson Electronics Mazellan 15ax på standard Pci grafikkort (VGA)" Efter jeg har geninstaleret er det ikke længere muligt at øge opløsningen på skærmen (den kan nu kun køre 16 farver og 640x 480) ligsom der er flere hjemmeside jeg ikke kan læse, men de er bare fyldt med små prikker (dårlig grafik)
hvilket software mangler jeg??
på forhånd tak

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-07-05 22:20

er pc´en opdateret fuldt ud ????????

Kommentar
Fra : huntermis

Dato : 03-07-05 22:21

du mangler at installere driver til dit grafik kort , hvilket grafik kort sider der i maskinen ( type og nr fabrikat )

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-07-05 22:23

huntermis - enten det - eller det kommer med opdateringerne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-07-05 22:28

Nooben.....
gå i egenskaber under denne computer og se om der er et gult advarselsskilt

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 03-07-05 22:38

Com. er fuldt opdateret fra windows. Jeg kan ikke se det gule advarsles skilt. Men går jeg ind i "sysstem" er der et gult spørsmåltegn som siger "andre enheder".
Grafik kortet er vist bare et onboard så jeg har ikke lige den store info omkring det, kun at det er et " standard PCI garfikkort (VGA)" det er det eneste jeg lige kan finde

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 03-07-05 22:42

det gule spørsmåls tegn i sysstem er fra lydkortet som der altid har været et problem med (jeg bruger det aldrig, da denne pc kun er til "nød brug") så derfor er jeg helt rolig omkring det.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-07-05 22:58

prøv at gå i enhedshåndterng - find grafikkortet og se om du kan opdatere det - som huntermis har skrevet - ellers er der noget andet galt

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 03-07-05 23:04

har prøvet, men windows mener at den har den nyeste driver+ jeg har forsøgt at geninstalere den pågældende driver. Jeg syntes heg er løbet ind i et lignende problem før og det havde noget med VM at gøre??? er der noget der hedder virtuel machine eller sådan noget og som evt kunne være grunden til problemet?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-07-05 23:04

Hvis det er et onboard grafikkort så ligger driverne til det, på den cd der hører til bundkortet på computeren. Drivere til lydkortet hvis dette også er onboard, er på samme cd'er.

//bentjuul

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-07-05 23:15

Prøv at Højreklikke på Denne computer, og klik på Egenskaber.

Dialogvinduet Systemegenskaber vises. Klik på fanen Enhedshåndtering.

Klik på plustegnet ved Skærmkort.

Dobbeltklik på skærmkortet under afsnittet Skærmkort.

Klik på fanen Driver, og klik på Opdater driver.

Klik på Næste, og vælg Vis en liste med alle drivere.

Klik på Har diskette, angiv søgestien til driveren til skærmkortet, og klik på OK.

Gennemfør installationen efter anvisningerne. Genstart computeren, hvis du bliver bedt om det.

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 04-07-05 00:44

Nu har jeg forsøgt overstående, desvære uden held (det er kæstens gamle com. hun har desvære ikke gemt de originale disks)
jeg har googlet lidt rund og faldt over det her
http://www.eksperten.dk/spm/487927
det lyder umidelbart som mit problem i en nøddeskal, desvære virker linksene ikke mere og det der driver center er det værste add. place man kan støde ind i (har en hotmail til den slags ting og der kom sku en del mails, så jeg opgav at få lavet en konto derinde) men er der nogle som har et godt driver download site?

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 100 point
Dato : 04-07-05 04:29

Prøv at køre http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en og se hvilken skærmkort du har! Der er ikke nogwt der hedder standard vga kort! Kun når windows ikke kan finde det!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-07-05 08:15

Hvis det er et ældre kort kan det faktisk lade sig gøre at kalde det noget andet og overbevise pc´en om at sådan hedder det altså bare - har jeg nu gjort med flere med held.

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 04-07-05 20:59

takker, er ikke lige hjemme, men kigger på det i morgen eller i nat. I får en tilbage meldning.

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 05-07-05 11:24

Everest siger jeg har et Matrox G400 kort, så må det være sådan en driver der skal findes vel?

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 05-07-05 11:38

Bingo lads, nu spiller klaveret ige! takker. Nu hvor jeg har jer to kloge folk lidt involveret, må jeg så ikke lige se om jeg kan få lidt hjælp til at få det lyd kort til at virke :). Everest siger jeg har et "creative SP PCI128 (CT4751) soundcard" og jeg kan godt huiske at jeg tidligere har brugt everest til at finde det pågældende lydkort, men har haft meget svært ved at finde en driver til den.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-07-05 12:02

http://www.alliedcomputing.com/gateway/1371_pci_SB_sound_Driver.php

ligger det ikke her så søg på for eks google ;)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-07-05 12:03
Godkendelse af svar
Fra : Nooben

Dato : 05-07-05 13:50

Tak for svaret tedd.
Så spiller kortet også, det er skarpt gået drenge, takker. tak for alle forslagene miritdk, nu ved jeg sku ikke lige om i går op i det der point halløj, men hvis jeg skal være helt fair må jeg jo tilskrive løsningen til Everest (havde sku helt glemt det glimrende program)....thx again

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-07-05 15:26

ooooooooh jo Nooben - når det er tedd der render med pointene så skal der slåskamp til

(((((((((((sparker tedd meget hårdt))))))))))))))))))

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-07-05 18:00

Har lånt en rustning så spark du bare