/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Sidste anvendelses dato?
Fra : Fattig
Vist : 1347 gange
50 point
Dato : 03-07-05 19:33

Hvorfor står der ikke sidste anvendelses dato på f.eks. Hvid- og rødvin?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-07-05 19:40

Fordi mange vine godt kan tåle at ligge i flere år. Mange vine får endog en bedre smag med årene.
På nogle flasker står der dog, at de ikke vinder yderligere i smag ved at ligge, og at de bør drikkes nu.
Rødvine holder og vinder generelt bedre end hvidvine.

mvh berpox

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 03-07-05 19:47

Sidste anvendelsesdato, varierer fra flaske til flaske, og afhænger tillige af hvorledes den opbevares (mørke/lyst, koldt/varme, temperatur mv). Endvidere er derr ingen sundhedsskade forbundet med vinnens alder - og man er aldrig i tvivl om den har ligget for længe rent smagsmæssigt (ligesom man kan smage hvis proppen ikke har været tæt).

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-07-05 21:38

øhhh - står der datomærkning på papvin ????
undskyld jeg blander mig - men ved det faktisk ikke

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 03-07-05 21:39

Ok, men der er jo bestemmelser på stort set alle fødevarer bla. øl og vand med sidste salgsdato, hvorfor er der så ikke på vin?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 03-07-05 22:51

F.eks. øl og vand kan ikke holde sig flere år.

Mad kan holde sig endnu kortere tid.

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-07-05 23:01

Camillas moster har du set datomærkningens længde på dåser fra militæret ???

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 03-07-05 23:45

Prøver igen, hvorfor er der ikke bestemmelser for datomærkning for vin?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-07-05 23:47

der er da heller ikke på sko

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 50 point
Dato : 03-07-05 23:48

Datomærkning kan du læse om her
http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2002211/rapport.htm

Ingen dato på vin fordi .....

http://www.vinavisen.dk/vinavisen/website.nsf/pages/Nyheder_2002-22
Citat
Bange for restauranterne
En af de stædige vinmyter er, at alle kvalitets-vine bliver bedre med alderen, og at vine, der ikke er "lager-egnede", ikke er værd at drikke.
I virkeligheden er over 80 procent af alle vine beregnet til at blive drukket, når de sendes på markedet, og mange af dem vil kun blive mindre gode med alderen.
Men - ligesom hovedparten af alle vinproducenter holder fast ved korkproppen, selv om den kan ødelægge vinen, holder de fast ved, at der ikke skal være holdbarheds-dato på flaskerne. Hvorfor? Fordi de er bange for, at restauranterne ikke vil acceptere det.

Ja, det er da 1 forklaring

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 04-07-05 08:21

Hej Fattig

Der er ingen grund til at lave en sidste anvendelsesdato på vin - derfor ingen dato. Der står ikke positivt i lovgivningen om alle de ting man ikke behøver at lovgive om.

AMP

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 04-07-05 10:38

Ja mirit, det har jeg på kartoffelmospulver, dåseleverpostej, dåsemad, cacaopulver etc...

Hanne

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 04-07-05 11:00

Tak for svaret jakjoe. Den tanke kan jeg følge, lige et svar der svarer til mine forestillinger.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-07-05 22:29

Tak for tankegangen

mvh
jakjoe