/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
garanti ejerskifte
Fra : ladies
Vist : 1722 gange
100 point
Dato : 03-07-05 13:45

jeg købte en bil i januar brugt med garanti nu vil jeg sælge den det næste første ½ år 100 & 2 halvår 50% hvis jeg sælger den følger garantien så ikke bilen gerne hurtig svar
ladies

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 03-07-05 13:47

Garanti på en vare følger varen og ikke personen. Køber du et TV eller andet i en forretning og sælger det videre 2 måneder efter overtager køberen garantien. Husk at kvittering og evt. garantibevis skal følge med varen.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-07-05 15:36

Det lyder meget fornemt, hvis du virkelig har købt en brugt bil med den garantiordning.

Men det at du sælger bilen, gør at det faktisk er dig der hæfter hvis der viser sig fejl som kan henføres til at de var på bilen da du solgte den.
For også private sælgere er underlagt købeloven.
Du forpligter dig ikke til at yde garanti (hvilket forhandlere heller ikke gør), men køber har to års reklamationsret hvoraf det første halve år kaldes formodningsperioden, altså der formoder man at en evt. fejl var til stede på købstidspunktet og sælger er erstatningspligtig, mens de sidste 1½ år, er det køber der skal bevise at varen var fejlbehæftet.

mvh dova

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 03-07-05 15:42

jeg har selv benyttet garantien det første ½ år der var 100% det første ½ år og så alm garanti. købeloven siger også at en autoseret forhandler har en lovpligtig garanti men ikke en privat, så derfor ved jeg ikke mange har sagt at garantien følger bilen?????????????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-07-05 15:54

Forhandlere har ikke på nogen måde pligt til at yde garanti, det er kun en service man ikke automatisk skal forvente.

og for private gælder samme regler som autoriserede forhandlere: køber har 2 års reklamationsret fra købsdato.
Det der så ligger i det det, er t private ofte kan få medhold i en evt retssag, ved at henvise til, at de ikke er fagkyndige i forhold til den vare de har solgt.

mvh dova

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-07-05 01:45

jeg mener der hidtil har været væsentlig forskel på Handelskøb og privatkøb, sådan at den private sælger kun hæfter for, hvad han ved eller burde vide.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 04-07-05 03:00

Der er ikke noget i Købeloven der hedder privatkøb. det hedder enten handelskøb eller forbrugerkøb.

§ 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.

Citat
Reklamation over mangler

§ 81. Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal køberen give sælgeren meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at køberen har opdaget mangelen. I modsat fald taber køberen retten til at påberåbe sig mangelen. Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er altid rettidig.

§ 82. § 81 gælder ikke, hvis sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed eller groft uagtsomt.

§ 83. Har køberen ikke inden to år efter salgsgenstandens overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid eller har handlet i strid med almindelig hæderlighed.

Men hvis det blev aktuelt, at køber ville reklamere, og sælger ikke umiddelbart vil acceptere en evt. klage over bilen, vil det være op til køber at anlægge en sag, og derigennem, via rettens skøn, få klarlagt om sælger kan findes ansvarlig for en mangel på bilen.
Men når spørgeren her siger, at der er garanti på bilen (hvis du er sikker på, at der står garanti, og ikke bare noget med reklamationsret i følge købeloven?), vil jeg mene, at spørgeren skulle kunne sende problemet videre til bilhandleren.

mvh dova

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 05-07-05 00:15

sorry dova du har ret.

Jeg så lige i mine gamle bøger. Der var en handel mellem personer, hvor sælgeren ikke foretog salget i forbindelse med sit erhverv, ikke omfattet af "købeloven" men af "aftaleloven".

H-J

Godkendelse af svar
Fra : ladies

Dato : 05-07-05 08:39

Tak for svaret dova.
tak for din hjælp Dova vil jo nødigt gøre noget forkert
knus ladies

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 05-07-05 08:41

ps dette står der MED PAVABEHANDLING & 12 MD GARANTI .. så det mere jeg er en garanti

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-07-05 11:58

Selv tak

Ja, det er garanti når der står sådan.

mvh dova