/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kan mit Dewalt batteri reddes ???
Fra : Malkekoen
Vist : 6953 gange
100 point
Dato : 03-07-05 12:59

Hej,

Jeg har en 3,0 ampere Dewalt skruemaskine, som jeg er superglad for. Men mine to batteri er efter at have ligget hele vinteren (uden strøm) umulige at få liv i. Når jeg prøver at lade dem op, får jeg efter 2-3 minutter de hurtige røde blink på opladeren. Så vidt jeg kan se på klistermærket på siden af opladeren betyder de hurtige blink, at batteriet er færdigt.

Kan det være rigtigt? Begge to, bare fordi de har ligget uden strøm hele vinteren???

Jeg håber utroligt meget at en eller anden kløgtig sjæl kan hjælpe, fordi 2 nye batterier koster ca. kr. 1300,- :(.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 03-07-05 13:17
Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 03-07-05 13:25

Mange tak for dit link, men jeg synes ikke at jeg nogle steder kan læse nogle tips eller vejledning til, om jeg kan få liv i mine batterier igen - eller om de er døde...

Men rart med lidt almen information....

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 03-07-05 13:37

Her står det noget om at redde batterier,selv om det ikke er Dewalt.: http://www.actec.dk/pdf/mw5798-manual.pdf
alimak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-07-05 15:44

Ja, de er sikkert færdige, og der findes utallige råd, som at lægge batterierne i fryseren eller prøve at "tricke" dem ved at slukke tænde for opladeren o.s.v....... det virker bare ikke.

Så jeg tror desværre ikke du kan stille noget op, sådan nogen batterier kan ikke tåle at ligge ret længe uden strøm

mvh dova

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 03-07-05 20:28

hej
hvis du har en extern strømforsning med lidt ekstra power
kan du godt redde dem ved at lade på dem og aflade igen men IKKE helt
det gøres nogle gange du kan aflade med en 12 volt pære til en bil
det har jeg selv gjort flere gange med godt resultat

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 03-07-05 23:57

Hvor meget "ekstra power" skal den strømforsyning ha'? Det er et forsøg hver.

Hvor meget skal pæren lyse, før jeg stopper afladningen? Kan jeg ikke bare køre batteriet næsten fladt ved "håndkraft" ??

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 04-07-05 10:53

Hmm.

Hvis det viser sig at batterierne er helt døde, kan du muligvis skille batteriet og nøjes med at skifte cellerne, men det kræver nok, lidt viden, og evnen til at lodde. Men det må være noget billigere!

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 04-07-05 14:56

hej
hvis du har en bil lader bliver bat. varmt ikke mere husk plus og minus
pæren en 12 volt tja gefølen
hvis du gider det kan godt tage lang tid da jeg tror at hvis du belaster den
kan bat.være afladt formeget
prøv ovenstående nogle gange og der efter org.lader
som jeg har skrevet før det er lykkes for mig og nogen jeg kender
ole

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 04-07-05 16:11

Hej igen, Ole

Lige en gang til. Jeg lader med en billader. Batteriet bliver varmt, men det er ok? Jeg aflader med pære indtil der næsten ikke er mere lys?

Accepteret svar
Fra : 1133

Modtaget 100 point
Dato : 04-07-05 16:45

så prøver du igen
der efter kan du prøve med den orginale lader
men det kan jo også den den defkt hvilket jeg ikke tror
det hele skal gå ud på at battereiet skal have et chok
for at komme igang igen
en god huske regel skal bat. ikke bruges i længere tid lad det op af og til
minsviger mor var i en telebutik med bat. til tlf. nyt bat.
sagde de men jeg fik også liv i det DOG ikke med en billader
jeg kender også nogen der har fået det i gang ved at bytte plus og minus
nogle sekunder et par gange nogle har de været heldige andre ikke
NU skal alle mine tider her i tråden være realeative mærk på baterriet

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-07-05 14:16

Det kunne jo være laderen, der var defekt. Kan du se, om batteriet er nikkel-cadmium eller nikkel-metalhydrid? Men hvis det er laderen, så kan du jo hurtigt prøve, om batteriet tager imod ladning ved at lade det op fra en billader, helst en lille, som kun lader med 2 - 4 Ampere med den foreskrevne ladning (tiden = 3 Ampere * timer/ladestrømmen) og checke, som flere har foreslået, om batteriet bliver varmt. Når temperaturen er steget til godt lun, slukker du og tager fra og prøver det i maskinen. Hvis det så virker, er alle glade, undtagen du, som skal anskaffe en ny lader. Hvis du ikke kan få cellerne til at tage ladning, kan du købe en tilbudsmaskine med samme størrelse batteri eller større og pille cellerne ud og sætte i huset til din batteripakke. Det kræver træning i lodning og en stor loddekolbe, så tingene ikke tager alt for mange sekunder. En velrenset loddekolbe med et 120 - 200 Watts varmelegeme lyder som noget fornuftigt. Da du selv er handyman, kan du vel få fat i nogen som kan lodde uden brug af loddefedt eller loddevand. Sådan noget må du ikke have i din batteripakke, det er kun til steder, som efter lodning kan skrubbes af i varmt vand.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-07-05 14:18

Med hensyn til opbevaring: NiCd skal opbevares med en lille smule ladning på, så der er cirka 1,1 Volt pr. celle

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 05-07-05 15:54

Indtil videre mange tak for svarene. Jeg giver ideen med billaderen et forsøg på fredag. Vender stærkt retur!

Godkendelse af svar
Fra : Malkekoen

Dato : 19-07-05 00:58

Det virkede rimeligt med billaderen - men skal vist lades med den fremover........... opladeren viser fejl hver gang....... jeg ville gerne give jer begge point, men synes 1133s råd virkede bedst. tak!