/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Hedeslag ??
Fra : pirt03
Vist : 444 gange
60 point
Dato : 03-07-05 11:16

Hej

Har tidligere med held søgt hjælp her (Sp. Mere Battlefield 1942) – så nu prøver jeg igen.

Min søns PC fryser eller genstarter, især under afvikling af spil, fx Battlefield 1942. Jeg har kontaktet EA-Games (meget hjælpsomme og venlige – prøv dem!) og de fik en log (DxDiag) og kunne fortælle, at et par drivere var for gamle, og at der manglede en dll-fil. Det vil jeg selvfølgelig ordne, meeen jeg tror også, at PCen har et varmeproblem. I hvert fald går der længere tid mellem nedbruddene, når kabinetsiden er fjernet. Der er isat en ny blæser på bundkortet og kabinet har også en udsugning til at fjerne varme.

Hvordan kan jeg teste om det faktisk er varme, der er årsag til problemerne. Findes der et testprogram til at belaste PCen og fremprovokere problemet (jeg vil ikke sidde og spille BF i halve og hele timer). Kort sagt; hvordan stiller jeg diagnosen ”hedeslag”, og hvad gør jeg i givet fald så for at kurere PCen. Skal der nyt bundkort i eller hvad.

Et par tekniske data:
Radeon 9600 Pro.
Cpu 2800
1 GB RAM

mvh

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 03-07-05 11:21

Hej !
Jeg har samme problem, og mit skyldes at min Strømforsyning får det for hårdt (varmt)

Måske du skulle finde ud af om den får strøm nok !

Venlig Hilsen
Michael

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-07-05 11:23

godt gammelt råd kan stadig bruges - sæt en elektrisk vindmølle til at blæse kold luft ind - (eller køb en blæser til formålet)

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 03-07-05 11:32

Ja ok, men det kan da ikke være rigtigt at man ikke kan gøre noget for at løse problemet. Har forresten prøvet den med en bordventilator, der sørgede for frisk luft, men da arbejdede PC ikke med at afvikle spil. Michael, mener du at problemet kan løses ved at sætte en stømforsyning i med større effekt??
Og så lige det med testprogrammet.
Må så kunne køre sådan en med side afmonteret (og bordventilator) og derefter uden borventilator og med siden monteret, men altså, hvor finder jeg sådan et testprogram??

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 70 point
Dato : 03-07-05 11:33

Jeg bruger dette program til at teste nybyggede systemer,for stabilitet problemer>
http://users.bigpond.net.au/cpuburn/
Det stresser hele systemet og du vil opnå den højeste Temp du kan opnå i systemet
prøv at køre det i en halv til en hel time,men bliv ved pc'en og tjek temp en gang i mellem
i f.eks Everest eller i Speedfan,du har måske også et program der har fulgt med dit bunndkort
til at tjekke Temp/systemet med:
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-07-05 11:36

Læs så meget som muligt på siden pluds readme filen,vær forsigtig.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-07-05 11:41
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-07-05 11:42

under>Video and Graphic tests

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-07-05 11:47

Warning!

The use of the following programs might under some unpredictable circumstances damage you computer hardware! This site and its author wont be held responsible or liable for any lost or damages resulting from the use of any programs included on this page. The use of any programs included on this page is at your own risks!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-07-05 11:52

midt i mellem alle andre forslag - er du så opmærksom på om forudbestemte vedligeholdelses programmer måske kører midt under spillet - det forsinker temmelig meget

Kommentar
Fra : Tec_Raven

Dato : 03-07-05 12:01

her er en god side hvor der er nogen programer til og teste cpu /grafikkort=gfx 3dmark03 er et rigtig godt et og der inde kan du også få hjælp bruger den meget selv www.tweakup.dk men det er varmen der gør det har selv prøvet det tror jeg alle gamer har på et tidspunkt søg for at der ikke er for meget uorden i ledninger i kabinet så søg for et godt airflow med nogen blæser i som suger og blæser jeg har 6 i min for og holde et godt flow ex.men i BIOS kan du se hvor meget temp er på og hvor meget den er sat til som regl 70c så lukker den ned et sikkerheds ting,et program til og holde øje med temp på er mbm5 som du kan finde på google den bruger jeg selv den ligger meget got på temp i BIOS,3dmark03 sætter virklig dit gfx og din cpu på arbejde så der vil du hurtig se om det er varmen der gør det og det er det næsten med 100% sikkerhed der er så mange der har de probs lige for tiden.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-07-05 12:10

Når jeg kører en sådan test så kører jeg den hele natten og er der ingen error/fejl efter sådan en test
så kan jeg godt give/sende pc,en videre til personen jeg har bygget pc til,så er jeg sikker på at systemet er stabilt hardware/drivere mæssigt,men vis man køre en så lang stress test så skal man vide hvad man
gør hvis det går galt og det kan man kun se ud fra hvert enkelt system så Error/fejl det anbefaler jeg ikke.
Manse9933
Jeg har et næsten lydløst(en meget svag susen,men ikke lægger mærke til i verdagen) system med fem blæsere pluds vandkøling jeg har ikke noget i systemet
der går over 40 grader(under stress)

Kommentar
Fra : Tec_Raven

Dato : 03-07-05 12:11

jo har asus radeon 9600xt gfx selv og ved der er et program med på en cd-rom hedder probe som er til og holde øje med temp og rpm på kølerne kan også andre ting prøv og se om du har det program på din cd-rom som fulgte med gfx.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-07-05 12:12

overclocket,man,hverdagen o.s.v

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 03-07-05 12:14

Ok Manse. Du har givet mig gode råd før. Jeg har kigget på siden og vil prøve en af disse test. Men hvilken? Jeg vil jo ikke justere på noget - bare fastslå, at det er et varmeproblem. Og hvis det er, hvad så (bortset fra at fjerne kabinetsiden og sætte en bordventilator op). Jeg mener at have set noget med et tjekprogram på hjemmesiden for bundkortet (ASROCK-k7s8x)
Miritdk: Hvilke vedligeholdelsesprogrammer tænker du på ??

Kommentar
Fra : Tec_Raven

Dato : 03-07-05 12:18

3dmark03 tag ca 10-15min og køre og det er ikke faligt og bruge så længe man ikke begynder og OC sit gfx eller cpu så er det bare et test program som gir dig noget viden vis du OC men skal bare lige bruges til og se efter om det er varmen så det kan du godt køre uden nogen fare.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-07-05 12:19

Er det varme problemer du prøver at finde frem til så er det første program jeg henviste til rigeligt.og
hvis du har Everest Home Edition og dit bundkort/grafik kort understøtter det så kan du både aflæse
GPU og CPU temp i programmet.
Manse9933
http://users.bigpond.net.au/cpuburn/
Men det er på eget ansvar

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-07-05 12:20

jeg tænker på ALLE planlagte opgaver

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-07-05 12:24

http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en

miritdk>vis du ikke selv har lavet en planlagt opgave,så køre de kun vis du ikke har brugt cp,en i 10 minutter,altså ikke f.eks bruger din mus,bruger du den så stopper de,man kon også køre dem i CMD med denne commando>

Rundll32.exe advapi32.dll,ProcessIdleTasks

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-07-05 12:26

pc'en

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-07-05 12:26

jeg har sku lus i tastaturet

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-07-05 12:28

Manse9933 -------- ja og har man selv planlagt så kan man netop komme ud for at de dukker op og forsinker ( måtte jeg sande - lol)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-07-05 12:28

nye briller med kikkertsigte

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-07-05 12:29

OZ i tastaturet ???? a´du komme væk

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-07-05 12:31

hmm - kit kiggertsigte er ikke for godt - sigtede helt sikkert (næsten) på k

undskyld pirt03 for misbrug af din tråd ( det var manse der startede )

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-07-05 12:33

Nu har du vel sørget for at div. kabler ikke hænger og spærrer for luftgennemstrømningen i kabinettet.

Kabinet blæseren skal selvfølgelig også suge luft ud af kabinettet.

Cpu blæseren skal puste på køleribberne på cpu og ikke suge.

Dette er kun forslag til ting du kan teste

Fijala

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-07-05 12:34

XP-systemet køre selv nogle så kaldte planlagte opgaver,der er nogle selv reparernde funktioner+prefecht o.s.v pluds forskællige andre funktioner,lang historie,de kører hvis systemet har været idel i 10 min

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-07-05 12:35

miritdk>tøse tøs

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 03-07-05 12:37

Hej alle og tak for de gode råd
Puha der er noget at gå i gang med, men jeg vil prøve efter bedste evne. Som sagt vil jeg ikke overclocke kun prøve om det er varmen der gør det. jeg har brugt tonsvis af timer på alle mulige andre undersøgelser uden den store succes, så bare det at kunne stille diagnosen vil være en sand befrielse .
Hvis nu det er varmen, skal man så bare affinde sig med det og så sætte ventilatoren op. Hvorfor F..... laver bundkortproducenter noget der ikke kan klare mosten (=varmen) - eller er det spilproducenterne der er de "skyldige"

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-07-05 12:37

ja sq da

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-07-05 12:41

Se om du ikke har plads til et par 120mm blæsere på laveste omdregninger(eller 90mm)
og en Zalman Blæser på din CPU og Graikkkort

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-07-05 12:41

sad lige og spekulerede lidt over at af og til er højhastigheds ram ikke sagen pga varmeudviklingen (glad for min gamle spand)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-07-05 12:42

Grafikkort

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-07-05 12:45

miritdk>Ram cooler's aktiv eller inaktiv,det har jeg på mine pc'er og køber man nye ram i dag så er de som reglen sat på som standart.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-07-05 12:48

ram !!!!! kan vel tænke i andre baner end grafikkort

holder k........ bøtte nu

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-07-05 12:50

miritdk>det kan du garanteret ikke

Kommentar
Fra : Tec_Raven

Dato : 03-07-05 12:52

jeg bruger zalman cnps 7000B-cu LED og jeg faldt 10c på cpu så nu ligger jeg på 50-53 fulload og 40-42 idel så en god køler til cpuen og nogen blæser til kabinet som jeg skrev tidliger også finde ud af hvor det er best og sætte dem og om den skal suge eller blæse der alså så du for det beste flow i kabinetet,nej du skal ikke oc hehe bare teste så kør 3dmark03 som er sikker nok til og teste med også kig engang på den HP som jeg lage i en tråd der finder du også link til og hente 3dmark03.
MVH Tec_Raven
ps jo der er lidt tid i det med og finde det beste flow i sin pc:)

Kommentar
Fra : Tec_Raven

Dato : 03-07-05 13:01

hov hehe temp i kabinet er på 28-30c efter jeg fik sat blæser i, så det er en god ting og bruge lidt penge på.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-07-05 13:19

Stue Temp 26,7 C
Motherboard   30 °C (86 °F)
CPU   35 °C (95 °F)
GPU   35 °C (95 °F)
GPU Hukommelse   38 °C (100 °F)
Maxtor 6Y120P0   21 °C (70 °F)

Køle Ventilator
CPU Vandkøling
2 stk SATA Raide 0-HDD (ud) Chassis1233 RPM (12 db)
1 stk 120mm (ud)Chassis   1548 RPM (12 db)
1 stk 90mm (ind)Chassis   1248 RPM (12 db)
1 Stk 80mm Slave Under HDD-987RPM (10 db)
Gpu Zalman Headpipe inaktiv køling
Spændings Værdier
CPU Kerne   1.70 V
+3.3 V   3.33 V
+5 V   4.84 V
+12 V   12.42 V
-12 V   -12.33 V
-5 V   -4.67 V
GPU Kerne   1.27 V
GPU Vcc   3.34 V
GPU AGP VDDQ   1.58 V
GPU FB VDDQ   2.60 V
Nå nu vil jeg ud i det gode vejr.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-07-05 13:23

slave Maxtor 6Y120P0
de to 2 stk SATA Raide 0-HDD'er kan jeg ikke måle Temp på men Tempen ligger i nærheden af slaven 2 90mm
NorthQ keramik ball bering>ud

Kommentar
Fra : Tec_Raven

Dato : 03-07-05 13:37

hehe min strømforsynig har lige brændt 3 200gb sata af også maxtor grghh:( men har lagt en 74gb rabtor i også sata sammen med 1 200gb og ide 120gb så der bliver også givet en del varme ud i mit kabinet men et godt flow så køre det :) meget vigtigt med god køling i sin comp!!!

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 04-07-05 13:56

Hej igen
Flere problemer
Har opdateret drivere og har kørt dxdiag. Den fortæller mig, at filen qasf.dll mangler. Jeg ville så geninstallere DirectX og downloadede den fra Microsoft. Når jeg forsøger at inst. går der et splitsekund og den siger så, at den er opdateret, men der er ikke sket en disse og dll-filen mangler stadigvæk. Jeg kan simpelthen ikke opdatere/geninstallere!
Ikoner: Hvordan fjerner (= sletter) man gamle ikoner fra proceslinien, eller retter fra "Tilpas beskeder"
Bliver mere og mere overbevist om at jeg har et varmeproblem. Har haft flere genstarter her i formiddags - har nu sat en bordventilator til så den blæser lige ind i PC - ikke flere nedbrud - indtil nu. I har foreslået at jeg sætter flere blæsere i PC, hvad med et andet bundkort, der kan klare varmen.
Jeg er ved at downloade 3Dmark03, det er da godt nok lidt af en kleppert til min langsomme forbindelse - håber sågu, at det er et godt program.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-07-05 21:28

gasf.dll kan du bede en ven- bekendt sende til dig med oplysninger om hvor den skal indsættes - det burdet ikke være noget problem.
ikoner sletter du fra proceslinien ved at højreklikke og slette - kan du ikke det ????????
Hvad mener du med " eller rettere tilpas beskeder" ???????

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 04-07-05 21:45

Miritdk: Kan man bare tage qasf.dll fra en anden PC og smide ind i samme bibliotek som på den PC hvor man henter den. Sker der ikke en eller anden tilpasning til netop min PC. Jeg spørger fordi jeg ved at søge på nettet har set et hav af
dxdiag-logger og her er filerne tilsyneladende af forskellig størrelse.

Mht. til ikoner: Når jeg højreklikker på proceslinien og vælger Egenskaber > tilpas > tilpas
beskeder (vinduet hvor man kan gøre ikoner inaktive på proceslinien) så kan jeg under "Aktuelle
elementer" se ikoner for programmer, jeg har fjernet v.hj.a.. "Tilføj/Fjern program"

Efter flere timers downloading af 3Dmark03 fik jeg så en testversion, hvor man kunne udføre nogle
spil tests. De gik ned på min PC allerede ved 2. eller 2 spil, også selv om jeg havde bordventilatoren tændt.

mvh

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 05-07-05 08:43

Her er helt klart at du kan få hjælp, de er bare ALT for gode de her drenge

ringe til 4084 1044 (Studie.net) som er nogle studerende der har oprettet en "hotline" som er ganske gratis. Ideen er at de kender alle de gode hjemmesider og dermed hurtigt kan sende dig hen på den rigtige. De svarer altså ikke altid selv på problemet, men leder blot i den helt rigtige retning.
Det er ikke begrænset til W2K, men alle Windows systemer.

Håber at du kan få den hjælp du har brug for

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-07-05 09:03

pirt03 godmorgen

vedr dll filer - de fleste kan man uden videre bare få fra anden side og smide ind på rette plads. Hvad angår gasf.dll filen - så får du den automatisk hver eneste gang du logger på google - så den burde ikke være et problem - jeg har ikke set den andre steder i hvertfald - den ligger i temp mappen indtil man sletter den selv. (indrømmet tænkte ikke over det lige da jeg skrev det)

ikonerne under proceslinien du ser som aktive kan være der som "spøgelser" - men det er mere sandsynligt at du ikke har afinstalleret programmerne helt - prøv at lede i reg.basen og se om de skulle ligge der endnu. Jeg har faktisk lige nu et enkelt liggende efter af installation af programmet og kiggede lige efter i regbasen - og jaja - der lå programmet endnu - sjusk fra min side ... den er pist væk nu (er du sikker på det ikke er under tidligere elementer du kigger ?????????)

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 05-07-05 11:31

Hej Miritdk og Rustica

Sidder ved en anden comp. lige nu. Søgte på qasf.dll og fandt den 5 steder på denne.

C:\Windows\system32
C:\Windows\Service Pack Files\i386

+ 3 andre steder (Registered Packages, jeg kan ikke kopiere fra SØG) men det er vel de 2 steder herover, der er vigtige???
De er alle dateret tilbage i 2004, så der sker åbenbart ikke løbende tilpasning.

Ikonerne ligger ganske rigtigt under Tidligere Elementer - det irriterer bare min blindtarm, at de er
der.

Den med StudieNet vil jeg prøve - vil lige først se om det hjælper at få qasf på plads.

mvh

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-07-05 12:05

oooooooops - troede jeg at jeg havde skrevet - sorry men godt du selv kunne.

Lad dig dog ikke irritere at noget du ikke ser hvis du ikke leder

held og lykke

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 05-07-05 12:15

Hej Miritdk
Mener du at jeg skal smide qasf.dll ind de to steder ????
Hmmmm, du har selvfølgelig ret - jeg behøver jo ikke ligefrem selv SKABE problemerne. Jeg har jo nok i at få spillene i ang

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-07-05 15:31

ja da - smid dem bare ind hvis de mangler

haha - nul kommentarer til sidste linie

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-07-05 15:34

ps - de ligger ganske rigtigt samme steder hos mig - havde da bind for øjnene

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 06-07-05 18:12

Hej
Nu er det liiiige før jeg opgiver.
Comp. fryser og rebooter efter forgodtbefindende.
Ofte får jeg den melding, at det er en graphic device der er problemet. Men jeg har 100% inst. de nyeste drivere. Dog med en undtagelse. Jeg kan ikke finde en AGP-driver, der er nyere end fra 2002. Også på bundkortfabrikanten er det den eneste til download. Jeg har også forsøgt at reparere Windows, men her får jeg en blå STOP-slærm så snart jeg trykker på R.
Bundkort K7S8X (Bios P2.60).
Grafikkort Radeon 9600
XP2800
Ram 1 giga
CPU temp omkring 50 grader lige efter nedbrud
Sidste chance for en genial ide.
mvh

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-07-05 19:11

smid den ud

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-07-05 19:14

forær maskinen til en du ikke kan lide ??? Sorry stopper nu

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 08-07-05 00:26

Hej alle
Lige en oplysning om bundkortsdrivere, der i hvert fald var meget overraskende for mig. På
ASROCKS hjemmeside for K7S8X-bundkort er driverne til downloading forældede. Jeg fandt ved
et tilfælde ud af at man skal downloade de nyeste drivere på chipsætfabrikantens hjemmeside, her:
http://www.sis.com/support/support_prodid.htm
Her testes, hvilke drivere der er nødvendige - sindsygt smart.
Det ser lige nu ud til at det hjulpet. I hvert fald har sønnen nu spillet problemløst i flere timer.
Desuden har PCen nu kunnet klare alle fire 3Dmark03 test.
Lige en lille oplysning mere - ved ikke om det (også) har betydning. I stedet for selv at installere
driverne fra CDen med Setup, lod jeg Windows finde dem; Opdatere drivere.
Alt mit bøvlen har givet så meget rod på PCen at der tiltrænges en oprydning, lad os se om
maskinen nu er stabil.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 08-07-05 00:48

TILFØJELSE til ovenstående 3. sidste linie. Den CD der tales om er Radeon grafikkortets CD. Altså ved inst af Radeonkortets drivere

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-07-05 20:23

Det er ikke ret tit at det er de nyeste drivere der er på den medfølgende cd til hardware, da det tit ligger på lager i lang tid før det bliver solgt. Derfor kommer alle de nyeste drivere selvfølgelig altid på nettet først.

Held og lykke med den "problemløse" pc endnu ihvertfald.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 08-07-05 20:33

Hej Fijala
Tak for de gode ønsker.
Jeg forsøgte netop at finde de nyeste drivere til bundkortet på ASROCKS hjemmeside. Sagen er at de drivere man kan hente dér er forældede. Mit forslag er at gå til chipfabrikantens hjemmeside

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 13-07-05 18:45

Hej med jer
Synes lige I skal have afslutningen på føljetonen. Efter at have brugt mange, mange timer, måtte jeg krybe til korset og få en tekniker til kigge på problemet. Løsning (for de teknisk interesserede): CPUens clockmultiplier var sat til 13,5 i stedet for 12,5 så hastigheden var 2241 MHz i st. for 2083 Mhz. Jeg har nu aldrig stillet på noget - er det overhovedet muligt?? Teknikeren var inde på at det var en fabrikationsfejl.
En fejl jeg aldri havde haft en kinamands chance for at finde som ikke-tekniker eller elektronikkyndig - o så al den spildte tid og spildte ulejlighed for jer .O( - men tusind tak alligevel, et eller andet sted har jeg garanteret lært en masse.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-07-05 22:46

godt du har fået det i orden da - det er jo det vigtigste

Godkendelse af svar
Fra : pirt03

Dato : 15-07-05 13:07

Tak for svaret Manse9933.