/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Er dette lovligt?
Fra : Flakse
Vist : 565 gange
50 point
Dato : 02-07-05 18:10

Firmaet importere en bil og betaler registreringsaftift. En måned efter køber direktøren bilen for halvdelen af inkøbsprisen med kontrakt på at han skal sælge bilen tilbage efter et halv år til samme pris. Han sælger bilen tilbage til firmaet som aftalt og herefter laver direktøren en 'fri bil' ordning. Beløbet som direktøren bliver beskattet af som 'fri bils ordning' er nu langt mindre fordi inkøbsprisen på bilen er halveret.

Kommentar
Fra : honypet

Dato : 02-07-05 18:20

Beskatning af værdi af fri bil:
25 % af bilens anskaffelsessum op til kr. 300.000 + 20% af resten.
Denne sats gælder i bilens første 3 registreringsår. Med registreringsår menes
årstal. D.V.S. at første år godt kan være en måned.
Efter de 3 "år" vil bekskatningprocentern være 25% af 75% af bilens anskaffelsessum.
Altså er din konstruktion ikke brugbar.

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 02-07-05 18:22

Der er en minimumsværdi for fribilsordning som den ikke kan komme under og det afhænger af, hvilken type bil det er og ikke købsprisen. DVS at selvom købsprisen er mindre så vil bilen blive sat i værdi efter, hvad det er for en og nyprisværdi. Jeg håber en anden kender ordningen lidt bedre og kan komme med mere konkret.

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 60 point
Dato : 02-07-05 19:28

Er der tale om et selskab eller privat firma?

Bilen SKAL handles til markedspris til direktøren, hvis der er tale om en lavere pris, skal direktøren beskattes af forskellen - forskellen anses som lønindtægt. Hvis direktøren tillige er aktionær eller anpartshaver vil forskellen blive betragtet som skjult udbytte.

Uanset købsprisen, skal direktøren altid beskattes af min. 160.000 kr. uanset bilens alder.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : honypet

Dato : 02-07-05 20:24

Vi prøver en gang til.
Fri bil/firmabil til rådighed:
Opgørelsesmetoden:
Den skattemæssige værdi opgøres som en procentdel af den pågældende bils væri - uanset omfanget af private og erhvervsmæsige
kilometer. Bilens værdi i beregningsgrundlaget skal ALTID (ny, brugt, least eller mere end 2 år) midst være kr. 160.000. For biler, der
er undre tre år ved erhvervelsen, skal anvendes bilens nyværdi 8inkl. registreringsafgiftspligtigt tilbehør og udstyr) ved den førster
registrering. Fra og med år fire efter første registrering medregnes kun 75% af bilens nyværdi som grundlag for skatteværdien.
(Indregistreringsåret regnes som først år)
For biler, der af arbejdsgiver er anskaffet mere end tre år (ddtoen er afgørende) efter førster indregistrering, opgøres bilens værdi
til arbejdsgiveresn anskaffelsespris med tillæg af eventuelle istandsættelsesudgifet.

Kommentar
Fra : honypet

Dato : 02-07-05 20:26

Sorry tastefejl (ny, brug, least eller mere end 3 år)
Det er den korrekt ordlyd.

Kommentar
Fra : Flakse

Dato : 03-07-05 00:06

Tak for svarene. Det er et ApS der er tale om og direktøren ejer firmaet. Jeg prøver at finde en metode til at få bilen til at se billigere ud for at betale mindre i skat.

Jeg har læst at grundlaget for værdisættelse er købsprisen + eventuelle istandsættelsesomkostninger. (startguiden.dk)

Jeg tænker her på en bil der koster 300.000 og som er fra f.eks 1999 som købes af firmaet. Hvis man kan få købsprisen kunstigt ned til 160.000 på papiret bliver den beskattede del halveret og derfor meget billigere som 'fri bil'. Derfor fik jeg den ide at man kan lade direktøren købe bilen en kort periode og alt for billigt for at sælge tilbage igen og derfor ser den billigere ud på papiret. Men hvis bilen SKAL handles til markedspris er det vel ikke muligt? Heller ikke hvis der købes og sælges samme dag til samme billige pris?

- Er der andre måder til at få prisen ned på papiret?
- Hvad hvis firmaet f.eks køber en bil af en sælger der har sat bilen alt for billigt. Hvilket beløb bliver man så beskattet af i 'fri bil's ordinigen - Markedsprisen eller købsprisen?
- Hvad hvis firmaet køber en bil til 300.000. Dagen efter sælger firmaet bilen til 3 mand for 160.000. Samme dag køber firmaet bilen tilbage til 160.000. Så er købsprisen jo pludselig blevet halveret på papiret?

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 03-07-05 00:20

Du kan ikke kunstigt faa prisen paa bilen ned.
Ordninger med fiktive salg bliver altid tilsidesat af skattemyndighederne.

Saa vidt jeg husker, er en ordning om salg til et leasingselskab med efterfoelgende leasing derfra godkendt.

Bortset fra det, saa er din eneste mulighed for en billigere fri bil, at saelge bilen til en bilforhandler, og koebe en tilsvarende bil i stedet for, MEN ikke den samme bil.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-07-05 00:41

"Hvad hvis firmaet køber en bil til 300.000. Dagen efter sælger firmaet bilen til 3 mand for 160.000. Samme dag køber firmaet bilen tilbage til 160.000. Så er købsprisen jo pludselig blevet halveret på papiret?"

Tror du de ansatte hos Told & Skat er dumme Skulle differencen mellem køb og salgspris så også samme dag afskrives som værditab???

Hvis det er en bil på hvide plader er der ikke engang noget momsmæssigt fradrag på driftsomkostninger eller selve bilen.

og hvis den er på gule plader hvor momsen er trukket fra, må den ikke køre en eneste meter som privat/fri bil.

Told/Skat er normalt totalt ligeglade med, hvor meget man betaler for en bil når de foretager deres beregninger, det er markedsprisen der beregnes ud fra.

mvh dova

Kommentar
Fra : Flakse

Dato : 03-07-05 00:48

Vil det sige at hvis jeg køber en bil i den blå avis som ligger under markedsprisen fordi sælger f.eks er død, eller hvis jeg køber en bil på auktion billigere end markedspris, eller hvis jeg importere en bil fra Tyskland - så bliver beregningsgrundlaget højere end min købspris???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-07-05 01:02

Jada, det er ligesom når registreringsafgiften skal beregnes af en udenlandsk bil, der er de da også ligeglade med hvad du har givet for bilen, det er markedsprisen der vurderes ud fra.

mvh dova

Kommentar
Fra : Flakse

Dato : 03-07-05 09:27

Og markedsprisen er vel et gennemsnit af de biler der er til salg? Eller hvad en bilforhandler vil give? For der er forskel.

Hvorfor skriver de så i startguiden at det er købsprisen der regnes ud fra? Der står ikke noget om markedsprisen.

Kommentar
Fra : honypet

Dato : 03-07-05 10:05

Kan du ikke bare betale skat ligesom os andre

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 03-07-05 11:32

HAHA Honypet !
Hvor har du bare ret.
Der er jo altid nogen der vil prøve at smutte uden om, men de bliver jo for det meste fanget af deres egen grådighed

Men held og lykke med dit Scam

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-07-05 11:46

Nu er det altså ikke sikkert, at startguiden har ret, eller også regner de ikke med, at nogen vil fifle med fiktive tal og kontrakter, for at snyde Told/Skat

mvh dova

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 03-07-05 19:34

Hvis du vil have prisen ned, skal du kunne dokumentere at bilen er mindre værd. Dette kan du gøre ved at sælge bilen til tredje mand og købe en tilsvarende. Du kan ikke bare sælge bilen og købe den tilbage igen - og slet ikke samme dag!
Vær igen opmærksom på de regler som jeg gjorde opmærksom på tidligere mht. løn og udbytte.

Har du overvejet om det bedre kunne betale sig for dig, at få befordringsgodtgørelse frem for at ApS'et ejer bilen og lader dig beskatte?

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : Flakse

Dato : 19-07-05 10:48

Jo jo, jeg vil da gerne betale skat. Jeg vil bare ikke betale for meget.

Jeg forstår at det er svært at lave tallene om, men det sidste spørgsmål om markedsprisen er svært at svare på.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 19-07-05 14:55

Vedrørende dit sidste spørgsmål:
Der er forskellige beregningsregler alt efter bilens alder når du køber den. Markedsprisen er som udgangspunkt kun relevant i forbindelse med betaling af registreringsafgiften i forbindelse med import af biler, og har ikke direkte relevans for beregningen af værdi af fri bil.

Problemet med din konstruktion er, at den er fuldstændig fiktiv. Hvis du vil beholde din nuværende bil, er der ikke nogen umiddelbare muligheder for at få nedsat beregningsgrundlaget for fri bil.

Godkendelse af svar
Fra : Flakse

Dato : 06-08-05 13:14

Tak for svaret ampere.