/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
instal. af winxp på win98se
Fra : plb
Vist : 394 gange
100 point
Dato : 02-07-05 16:53

Hej

Når jeg sætter winxp pro sp2 i min maskine starter den op og spørger om jeg vil boote på cd'en, så siger jeg self. ja. så indlæser den alle de forskellige driver etc. og det hele går fint, indtil den lige pludselig siger: Please insert the disk labeled Windows XP Professionel Service Pack 2 CD into drive a:
og jeg har kun cd'en. kan jeg på nogen måde gøre så min cd kommer over på nogle disketter?

mvh P/lb

Kommentar
Fra : dk

Dato : 02-07-05 17:04

Hejsa

er din win98 og Xp forskelig sprog ?? dansk/engelsk

ellers start win98 op, og når du har skrivebordet, så sæt din xp cd i og kør install derfra (følg guiden)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-05 17:10

Du kan hente en samling (4 stk.) bootdisketter til Windows XP hér : http://bootdisk.com

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 02-07-05 17:13

du ved sikkert selv, at windows er dumm. MS har aldrig ændret de installationsroutiner. Du skal slet ikke bruge nogle disketter, kun CD'en. Hvis der åbnes et vindue hvor der blev bedt om disk i drev A: tryk på gennemse og vælg derefter dit CD-drev hvor installations-CD'en er lagt i. Så skulle det hele køre. Virker i hvert fald hos mig, jeg har nemlig slet ikke et diskette-drev A: eller B:
kattefar

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 02-07-05 17:16

jeg anbefaler, du ikke installerer XP over Win98 (upgrade), vælg en ren installation og bibehold Win98 som andet bootsystem, kan godt lade sig gøre.
kattefar

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-05 17:19

Husk at XP benytter NTFS som default filsystem og du derfor skal lade en partition være FAT32 til Win98 SE

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : plb

Dato : 02-07-05 19:18

grunden til at winxp skal installeres er at hver eneste gang jeg kommer ind i win98se så fryser det hele, så det er ingen mulighed at gøre det inde fra windows, jeg får på intet tidspunkt mulighed for at gennemse og så derfra vælge mit cddrev.
molokyle, jeg har de 6 stk bootdisketter til windows xp, men når jeg sætter dem i gentager den bare beskeden.
hele ideen var egentlig bare at formatere det hele væk og så kun have en windows xp partition bagefter.
men prøver lige det hele igen og melder tilbage!

mvh P/lb

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-05 19:55

Ok. Hvis jeg var dig ville jeg gå i CBIOS og vælge at BOOT'e fra CD-ROM (opstart med XP CD-ROM'en i drevet og skynde mig at trykke mellemrumstasten når der spørges : Tryk en tast for at boote fra CD....)

Derefter ville jeg vælge Ja, til at indstallere XP, trykke [Reurn] og i næste skærmbillede vælge at slette den nuværende partition (tryk : 'L') ..enter og 'E'. Derefter oprette en ny primær partition (vælge 'O') og vælge filsystemet ; NTFS (default). Til slut skal drevet formateres og det er klar til installation af XP

NB : ALLE data vil blive tabt !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-05 19:56

BIOS ...ikke CBIOS ...det var en tyrkfjel !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-05 19:58

Ps. Heller ikke [Reurn] ...men [RETURN] / [ENTER] Du forstår hvad jeg mener ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : plb

Dato : 02-07-05 20:00

hmm, det ville jeg også ønske jeg kunne, men det der er underligt er at jeg kan boote på cddrevet,
men når jeg kommer ind så siger den jeg ska sætte en diskette i.
og det fatter jeg hat af!
Det er en compaq computer og jeg kan derfor ikke komme ind i BIOS selvom jeg gerne ville. hvis der er nogen der ved hvordan jeg kommer derind så ville jeg være taknemmelig
jeg sidder og overvejer at tage batteriet ud i en halv times tid og håbe det hjalp lidt.
for umiddelbart opfører den sig ekstremt underligt!
jeg har aldrig set noget lignende!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-05 20:08

Compaq ?

Citat
Compaq Presario:

Method 1
Enter the BIOS: Press F1 or F10 during the Compaq boot-up screen for setup.

In the BIOS: Advanced to I/O Device Configuration to Parallel Port Mode and select EPP. Press F10 to save the changes and exit.

Method 2
Enter the BIOS: Press F10 during the Compaq boot-up screen for setup.

In the BIOS: Communications to Parallel Port Type. Press ENTER for the menu. Select EPP.

Læs iøvrigt : http://www.cyberwalker.net/faqs/reinstall-reformat-winxp/enter-BIOS.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-05 20:15

Nåeh... bærbar ?

1.) http://members.cox.net/joemurphy/setup.htm
2.) http://murfsgarage.cybertechhelp.com/setup.htm

..nogen siger F2 ...andre F12 ?

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 100 point
Dato : 02-07-05 20:22

eeeøøøh molo hvad har Parallel Port med boot rækkefølge at gøre ??

hvis det er boot disc du mangler så

klik dig ind her og hent dette værktøj

http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm
klik på:

"Windows XP Custom Install Disk"

sæt en tom diskette i drevet og dobbeltklik på filen som du har hentet, den opretter så en bootdisc.
boot så din computer på den, der kommer sikkert nogle fejl under indlæsning af diskette, men dem skal du ikke
tage dig noget af.

og når du har a:\> skriver du sådan her:
tryk enter ved hver linie

a:\>cd aefdisk
a:\aefdisk>aefdisk /unhident
a:\aefdisk>aefdisk /delall

genstart så computeren med bootdisketten igen

når du har a:\>
sætter du din XP cd i og skifter til det drev bokstav (som regel d:\>) din cd sidder i
og går ind i mappen i386 og når du har d:\>i386
skriv winnt
og tryk enter

ps tryk enter ved hver linie
a:\>d: << dette er hvor dit cdrom drev er.
d:\>cd i386
d:\i386>winnt

PAS PÅ
alt hvad der ligger på harddisken (alle partitioner) bliver slettet.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 02-07-05 20:26

som regel på en scompaq pc, kan du under opstart trykke flere gange på tastaturet, der kommer så en
fejl som siger "keyboard error" tryk på ?? for at enter setup

men som regel er det enten F1 - F10 - F12 for at komme i bios på en scompaq

Kommentar
Fra : plb

Dato : 02-07-05 20:47

kom ind i BIOS ved at trykke F10, jeg har lige gjort som dk foreslog og det virker endelig!
jeg er nu igang me at installere winxp
lader lige tråden stå op, hvis der skulle ske noget uventet

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-05 21:55

pib -> ...F10, jeg har lige gjort som dk foreslog

Øeh... hvad stod hér :
Citat
Method 1
Enter the BIOS: Press F1 or F10 during the Compaq boot-up screen for setup.

http://www.kandu.dk/dk/spg/69937#754360

...dk foreslog si'r du?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-05 22:00

Ps.

dk -> Den der 'Parallel Port' ting var blot et sidespring for at vise at F10 også bruges i andre sammenhænge i compaq BIOS ....

Tro på det !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : plb

Dato : 02-07-05 22:46

undskyld det var dårlig formulerede, jeg kom ind i Bios ved hjælp af dig molokyle, men fik det hele til at virke ved hjælp af den lille guide dk foreslog, det var sådan det skulle være. men jeg tror jeg har fundet en af de største kilder til fejlen, mit cddrev var lidt i stykker så det var ikke hele tiden den kunne finde det! men melder lige tilbage igen senere

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-05 22:52

Helt Ok. pib

Jeg 'fisker' bare efter at andre vil kunne få glæde af et evt. svar på dit spørgsmål pib. Derfor er det altid en god idé at fortælle den undrende skare, hvilket svar; der rent faktisk løste problemet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-05 22:56

Øeh... det er sgu ikke med vilje jeg har skrevet pib i stedet for plb ...jeg har ikke mine briller på !

Undskyld plb

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : plb

Dato : 03-07-05 00:45

Tak for svaret dk.
så nu kører maskinen og det hele virker bar!

molokyle - det er i orden, mange laver den fejl

mvh P/LB