/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Mangler 4gb af en Seagate harddisk
Fra : PanicAttack
Vist : 494 gange
20 point
Dato : 04-10-02 22:48

Hejsa

Min ven har en Seagate 80GB Barracuda IV Hardddisk,
den skulle så laves om til 2 partioner.
Både med Seagate Discwizard og Partition Magic, mangler
der 4GB af harddisken.
Styresystemet er WinMe.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-10-02 23:04

Hej PanicAttack,

tja... der er forskellige måder at definere GB på... reelt set er en 80 GB disk ikke rigtig på 80 GB... 1 Mb = 1024 bytes, 80 GB/1024 = 78.125.000 bytes, plus der ryger lidt til hver partition der bliver lavet... så umiddelbart lyder det ikke som der er noget ivejen... selvom det virker vildt...

men Harddisk producenterne definere 1 MB som 1000 bytes... bl.a. også hos Seagate... -->
http://www.seagate.com/products/discsales/discselect/A1a2.html#cap

jeg ka' desværre ikke lige huske hvor meget en partition æder af pladsen, men med 2 partitioner og den måde de definere en MB/GB på hos Harddiske producenterne lyder det ikke underligt at der mangler 4 GB...

mvh.

Strarup

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 30 point
Dato : 04-10-02 23:17

Hej igen,

glemte lige lidt....

f.eks. har jeg en 80 GB Maxtor harddisk som så er delt op i 3 partitioner, idet jeg har et dualboot system på denne computer, og så en fælles partition til deling...

C: = 37,2 GB
D: = 29,3 GB
E: = 7,75 GB
= 74,25 GB (så der mangler der 5,75 GB)

så taget i betragtning af at der allerede mangler 2 GB før man har gjort noget, ser det jo ud til at en Partition ca. æder en GB pr. Partition sådan lidt afrundet...

så der er ikke noget galt, andet end Harddiske producenterne har en forkert måde at definere GB på de diske de sælger, i forhold til den måde operativ systemet opfatter en GB på, og at en Partition ta'r sin del af kagen...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 07-10-02 02:25

Da de første diske af dem som vi idag definere som 80 GB kom på gaden blev de faktisk solgt som 76 GB diske. Det skyldes som Strarup er inde på at harddiskproducenterne idag regner anderledes end tidligere. Dengang gik der 1024 byte på en kilobyte, 1024 kilobyte på en megabyte, og 1024 megabyte på en gigabyte. Hvis vi i stedet siger 1000 kilobyte på en megabyte og 1000 megabyte på en gigabyte, så har du forskellen på de 4 gigabyte.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : gigoVpjevs

Dato : 04-12-02 16:51

Hmm det er held nomalt at der mangler GB, hvis du køber en 60 GB IBM fx, så er den kun på 57GB, og ved en 80 er den ca. på 74 GB, min er på 74,5 GB, det

Min 160GB er kun på 150GB og min 80GB er kun på 74,5GB, min 60GB er kun på 57GB, og min 200GB er kun på 190GB, så det er held nomalt det der !!
Mvh Morten

Ps. gå lige ind og svar på mit spørgsmål (Problemer med mIRC) manger virkeligt at få mit mIRC til at virke !!!

Kommentar
Fra : gigoVpjevs

Dato : 04-12-02 16:59

http://www.kandu.dk/dk/spg/6991 <--- der er mit spørgsmål !!! Pl svar

Godkendelse af svar
Fra : PanicAttack

Dato : 24-12-02 15:29

Undskyld det tog lidt lang tid,
men tak for svaret strarup.