/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Stålrør til pirkeproduktion
Fra : acrem
Vist : 2357 gange
20 point
Dato : 13-07-01 21:24

Er der nogen der har erfaring med at bruge stål/jernrørsstykker som fyldes med et tungt materiale og derefter klemmes sammen i enderne som pirke. Jeg husker at jeg så nogle norske fiskere bruge sådanne blanke (rustfrie ?) / malede rør for år tilbage med fin succes.

mvh.
René

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-07-01 21:57

On Fri, 13 Jul 2001 19:24:14 GMT in <news:dk.fritid.lystfiskeri> acrem
wrote:

>Er der nogen der har erfaring med at bruge stål/jernrørsstykker som
>fyldes med et tungt materiale og derefter klemmes sammen i enderne som
>pirke. Jeg husker at jeg så nogle norske fiskere bruge sådanne blanke
>(rustfrie ?) / malede rør for år tilbage med fin succes.

Jag har använt hjemmelavede pirke gjorda av kromade kopparrör fyllda med
bly. Fungerar bra i Öresund när strömmen är som starkast.

Accepteret svar
Fra : madmikk

Modtaget 20 point
Dato : 14-07-01 00:31

Ja da, det er jo ikke en skønhedskonkurrence dernede.. *S*
Bare deer lidt strømninger efter den...fisk har jo ikke den bedste synsevne, desuden er der jo rimelig mørkt, når du kommer, bare 8 - 10 m. ned.
Jeg har selv haft lavet en del selv, før jeg fik hus og børn og kone (ha).
Det var nogle 10 - 12 mm. blanke stålrør jeg savede skrå ca 8 - 10 cm. og fyldte det ud med smeltet jern.

Så bare klem på, og .... knæk og bræk !!!

madmikk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-07-01 23:31

Hej René.

Det er bedst med rustfri stålrør...
Det er ret nemt hvis du ellers har adgang til et fornuftigt hobbyrum hvor du
kan støbe.
Du behøver dog ikke banke/klemme endene sammen, du kan bare skære rørene
over på skrå (ikke vinkelret på røret).
Men mulighedderne er mangfoldige, f.ex. støbe øjer ind, el banke røret lidt
fladt inden det fyldes med bly el tin, for at give pirken lidt mere liv i
vandet.
Jeg tror ikke du får meget andet end besvær/sjov ud af at male dem,
medmindre du kan skaffe noget "ambulance"-maling, den skulle ku' ses på
større afstande end andre farver. :)
Prøv dig frem, man blir' hurtigt bidt af at fremstille eget grej, desuden er
det klart mere "cool" at bruge hjemmelavet grej ;)

Ha' det sjovt

Morten

"acrem" <acrem.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:QTH37.5434$6x5.393507@news000.worldonline.dk...
> Er der nogen der har erfaring med at bruge stål/jernrørsstykker som
> fyldes med et tungt materiale og derefter klemmes sammen i enderne som
> pirke. Jeg husker at jeg så nogle norske fiskere bruge sådanne blanke
> (rustfrie ?) / malede rør for år tilbage med fin succes.
>
> mvh.
> René
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>