/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
syren og klematis ....
Fra : karin42
Vist : 747 gange
100 point
Dato : 01-07-05 12:02

igen iår har jeg glemt om man klipper de visnede syrener af efter blomstringen - eller lader dem sidde ?
og så har jeg på mine klematis ( der er i fin blomst ) noget hvidt kedeligt noget på stilken - hvad er det ? 100 point til den der først fortæller mig det .
god varm dag venlig hilsen fru nielsen. )

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-05 12:11

clematis efter blomstring

syren i august

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-05 12:14

ps... det hvide er mellus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-05 12:17
Kommentar
Fra : WalkingChicken

Dato : 01-07-05 12:20

Jeg er holdt op med at klippe min clematis - i det hele taget ! Og siden jeg stoppede med det har jeg haft en flot og kraftig clematis - med masser af blomster
Jeg skal selvfølgelig ikke gøre mig klog på om det er arts-bestemt!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-05 12:28

man lader syrenblomsterne sidde - de forsvinder af sig selv -beskæringen er dog i august

clematis behøves ikke at beskæres ofte - eller slet ikke - men kan jo være ret pladskrævende eller til gene for naboer osv

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 01-07-05 14:07

Syrener skal man hverken beskære eller pille de visne blomsterstande af.

Syrener stopper med at blomstre hvis man klipper dem (sådan lidt lige som en hæk) fordi de kun blomstrer på sidste åers nye skud.

Det hvide du snakker om på Clematisplanten, det kommer an på om det er sådan noget vat/spind-agtigt noget, for så kan det være insektangreb af spindemøl el.lign, men hvis det er en hvid belægning, evt lidt fedtet, kan det være en slags svampeangreb.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-05 14:08

mellus starter som en slags vokslignende dækning før det bliver til mellus -det er larvestadiet

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-07-05 15:31

Jeg har blandet kaffegrums i jorden til min klatrerose for at undgå "skav".

Kan man evt. gøre det ved andre blomster?

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 01-07-05 15:31

Tak for svaret dova.

Det var lige præcis den besvarelse jeg havde brug for

tak for det ! venlig hilsen fru nielsen.

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 01-07-05 15:39

Det med kaffegrums gør jeg også - til alle mine roser - men alligevel skal vi gå og sprøjte med sulfovand for at holde lusene borte !