/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skifte glas i ældre vippevindue ?
Fra : bonito
Vist : 1882 gange
155 point
Dato : 29-06-05 21:06

Jeg har lovet at hjælpe en nabo i morgen
...... med at udskifte en termorude i et ældre vippevindue, det kan vippes hele vejen rundt, så vi talte om at udskifte ruden "indefra" - det er nemlig lidt besværligt udefra, da vinduet befinder sig ca. 3½ meter oppe fra jorden.
Glasset er ca. 140 x 150 cm, og dermed temmelig tungt. (Alm termorude)
Mit spørgsmål går på om nogen kender noget til sådan et vippevindue ? Jeg kan ikke se noget egentligt fabriksnavn, men på den lille plade ved hængslet er der et bogstav som vi menet er et G og det er sammentegnet med en "tændstikmand" som strækker armene ud.
Hvordan løfter man det eventuelt af ?
Kan det falde af, hvis man drejer det helt rundt og dermed bliver i stand til at skifte termoruden "indefra" ?
Hører gerne om erfaringer eller gode ideer
TAK
Bonito

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 165 point
Dato : 29-06-05 21:37

Det kan ikke falde af, da det er sikret med to skruer en i hever side ved drejehængslet.
Det kan godt skiftes inde fra, lettest når det ligger vandret. Husk afstandsstykker til kant hele vejen rundt så det sidder i midten.
Skift glaslisten.

Kommentar
Fra : stj

Dato : 30-06-05 07:39

Det lyder som et Velux vindue, jeg mener at de to skruer, som stig54 nævner,
kan skrues helt i bund, og selve ruden med ramme herefter kan løftes af.

mvh.
stj

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-06-05 13:02

Som stj skriver kan det løftes af, hvis i har mod på det så kan i montere den nye glas med rammen liggende på gulvet, det kan dog være lidt besværligt at så stor en ramme med glas i igen. Det er tungt, men det er jo den måde det engang er kommet i.

Godkendelse af svar
Fra : bonito

Dato : 30-06-05 23:15

Tak for svaret stig54.
-------------------------------
Tak for hjælpen begge to, vi har fået det skiftet her i eftermiddags.
Jeg gik op på en stige og tog den nederste glasliste af, den er svær at komme til indefra, da den sidder højere oppe når vinduet drejes helt rundt.
Ellers gik det nemt og uden problemer med at skifte det indefra.
Det gik langt lettere end jeg havde frygtet netop som du er inde på stig54, så er det temmelig tungt.
Men som sagt, det gik fint, og nabokonen kan igen følge med i hvad der foregår ude på gaden så hun er meget glad.
Den var punkteret og efterhånden blevet meget grå/hvid - men nu er alt OK

TAK mvh Bonito

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 30-06-05 23:34

Det var jo med stor sandsynlighed et vindue fra velux, Det er et Dansk firma der er expert i bla.a vippevinduer- Det er således at hvis det er enten beslag/reparationssæt eller glasset - selv ved gamle typer. så er din forhandler istand til at skaffe varerne - på selve vinduet sidder et skilt med alle oplysninger-
Du skal jo huske at gå til en rigtig TØMMERHANDEL se: www.velux.dk

hej!
hlsen slemmert