/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Øjet
Fra : snusi
Vist : 685 gange
150 point
Dato : 29-06-05 21:02

Hej

Min datter spillede bold (tennisbold) med vores hunde, og den af dem hoppede op og ville fange bolden, men fik den istedet i hovedet/øjet. Straks løb hun væk og lagde sig under et stort træ i haven. Jeg kan ikke se noget på hende, hverken på øjnene eller hovedet, men hun vil ikke ind til os, ligger i sin kurv, lukker øjenene og kroppen ryster. Hjælp hvad gør vi?

snusi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-06-05 21:13

Hvis der ikke er noget at se i øjet eller hævelser omkring øjet, lyder det underligt hvis det er årsagen til hundens opførsel.

Hvis du nu prøver at åbne dens øjne, hvordan reagerer den så?
prøver den ihærdigt at lukke øjet?
Muligvis kan den have fået nogen småridser. En tennisbold er ikke sjov at blive ramt af hvis det er lige på øjet. for den "kradser"

Men kan det ellers tænkes det er andre årsager, at den evt har et mindre hedeslag af at tonse for meget rundt i varmen?
Vil den drikke og spise?

mvh dova

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 29-06-05 21:22

Jeg har prøvet at undersøge øjet og hovedet, og kan faktisk ikke finde noget usædvanligt. Hun vil dog ikke gerne åbne øjnene, og når hun åbner dem, lukker hun dem straks igen.
Jeg er helt sikker på at det ikke er varmen. Det var lige her ved 20 tiden og de var kun lige begyndt at lege.
Jeg var lige ude hos hende for at se om hun ville tage en godbid. Jeg prøvede at få hende til at løfte hovedet, hvilket hun gjorde men ganske langsomt. Hun åbnede øjnene meget lidt og lagde derefter hovedet ned igen, uden at tage godbidden. Jeg lagde den derfor foran snuden på hende og så tog hun den.
snusi

Kommentar
Fra : akle

Dato : 29-06-05 21:49

Hej. Hvis du har kigget på øjet, og ikke kunnet se noget unormalt (blodudtrædelser, hævelser), så er hunden højst sandsysnligt ikke blevet ramt direkte på øjet, men der i mod fået lidt af et chok i dét moment bolden ramte den i hovedet. Lad hunden få lidt tid til at komme sig over chokket, så går det over efterhånden som smerten fortager sig (dér hvor bolden ramte). Skulle der opstå vedvarende reaktioner og problemer med f.eks. øjet, så kontakt omgående dyrlægen.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 160 point
Dato : 29-06-05 21:54

Ja, det lyder ikke så godt.
Jeg tror jeg ville prøve at ringe til dyrlægevagten og forklare forløbet og hvordan hunden opfører sig.
For det lyder slet ikke som om det bare skyldes at den har "misset" en bold som den istedet har fået i hovedet.

Så meget kraft er der ikke i en tennisbold der bare bliver smidt op for at hunden skal fange den.

mvh dova

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 30-06-05 09:24

Tag til dyrelægen - mine svigerforældres hund kom selv til skade under boldleg, og da havde øjet forrykket sig. Den har det fint idag.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 30-06-05 09:57

Hej snusi.
Det er rigtig som Dova skriver, tennisbolden er ikke særlig farlig med mindre hunden sluger den og det er ikke tilfældet her, det at din hund helst ikke vil løfte hoved kan jo også skyldes at den har fået et knæk i nakken p.g.a. en forkert bevægelse ved "sammenstødet" med bolden. SÅ hvis du ikke har været ved dyrelægen syntes jeg at du skulle gøre det.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 30-06-05 09:57

Det lyder ikke godt. Jeg synes du skal tage til dyrlægen idag.
mvh
qfha

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 30-06-05 11:05

Tak for svaret dova.

Talte med dyrlægen i går aftes, og vi blev enige om at se hvordan natten ville gå. Snapsi som min hund hedder, har sovet godt i nat, men har i dag stadig svært ved at åbne det højre øje, så vi smutter til dyrlæge i dag.

snusi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-06-05 17:11

Selv tak

Håber det går bedre med hunden, lad os høre når du ved hvad der var galt.

mvh dova