/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
husleje
Fra : mingg
Vist : 1162 gange
200 point
Dato : 29-06-05 19:46

jeg har en lejer der lige har sagt sin lejleihed op pr 1/7 og hun har 3 måneder opsigelse dvs d 1 /10
nu har hun skrevet i opsigelsen at hun stopper med at betale husleje fra nu af. er det lovlig
hun betaler 3500 i husleje og 800 i a conto vand varme så i alt 4300

Accepteret svar
Fra : oberwelt

Modtaget 210 point
Dato : 29-06-05 19:48

næ det er det ikke. Hun skal betale i hele opsigelsesperioden eller indtil du har lejet ud igen, hvis det sker tidligere. Hun kan ikke modregne i depositum, der skal bruges til eventuelle udgifter inden hun får noget til udbetaling.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 29-06-05 19:49

Det er kun lovligt, hvis hun har indbetalt forudbetalt leje. Du har ved udlejning lov til at opkræve op til 3 måneders leje i depositum og op til 3 måneders leje i forudbetalt leje. Depositum skal dække eventuelle krav ved fraflytning, og kan ikke "bos op", men det kan forudbetalt leje derimod.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-06-05 19:50

Hvis hun har betalt 3 mdr. husleje forud ved start - så ja

Idag betaler man mange gange 3 mdr. depositum + 3 mdr. husleje

Og så kan huslejen boes op tilsidst.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 29-06-05 19:57

Great minds think alike

Det anførte fremgår af lejeloven § 34. Loven kan ses her: http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2004/0092029.htm

Kommentar
Fra : mingg

Dato : 29-06-05 19:59

i er sgu nogle kanon gutter
men svarerne er næsten ens men oberwelt var hurtigst på kun 2 min
så tak for svareret

Godkendelse af svar
Fra : mingg

Dato : 29-06-05 20:00

Tak for svaret oberwelt.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 29-06-05 20:44

Hun kan opsige lejemålet pr.1.7 til fraflytning den 1.10 flytter hun før har du pligt til at genudleje lejemålet hurtigst muligt, således hun har mulighed for at spare noget af huslejen i perioden 1.7-1.10.

Du kan tilbageholde en del af depositum til dækning af varmeopgørelsen.
mvh
qfha

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-06-05 21:17

Og hvis der er betalt 3 mdr. depositum + 3 mdr. husleje er svaret forkert.

De kan boes af så man ikke behøver betale husleje.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-06-05 21:18

Så vores svar var ikke ens.