/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Fastbinding af fender
Fra : Fedronning
Vist : 3494 gange
40 point
Dato : 29-06-05 15:34

Hvad hedder knobet man bruger.
Er der en der kender en remse så det er lettere at huske hvordan man skal binde den - jeg er så dårlig tilat huske knob ( og det er sært for jeg er knalddygtig til at strikke og hækle...)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-06-05 15:41

Jeg må tilstå, at jeg ikk eved af, at man skal bruge specielle knob til fendere for det må vel også afhænge af hvad man binder den til.
Jeg kender ikke remser á la op af søen rundt om træet og ned i søen igen
Der er en glimrende knobguide her: http://www.sejlerlinks.dk/knob_stik.asp

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 29-06-05 15:46

Det kaldes et "slipperstik". Jeg ved godt det er en "simpel" form for dette, men principielt er det det samme som bruges f.eks til at lukke et trawl i bunden.
Men en remse kan jeg ikke lige til dette stik? Det er i princippet et dobbelt halvstik hvor du laver et "låseøje" af den ene tamp, som du så blot trækker i når du skal løsne fenderen.

Prøv dig lidt frem, det er ikke særligt svært.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-06-05 15:50

Tovværket skal jo bindes på fenderen i den ene ende, til dette anbefaler jeg et Pælestik. I den anden ende skal tovværket så bindes på båden, her bruger du Dobbelt Halvstik. Der findes flere gode web-sites hvor de forskellige knop&stik er beskrevet, inkl. hvad de normalt bruges mest til. Prøv selv en Google-søgning på Knob og Stik. M.v.h. Arne

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 50 point
Dato : 29-06-05 15:53

Nå, det behøver du ikke, denne side er super og har nogle gode instruktive tegninger. http://www.trygsejlads.dk/Default.asp?ID=2156

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-06-05 15:56

pallenoc det du beskriver er "slipstik" og som er beregnet til noget der anvendes kortvarigt og hurtigt skal fjernes. Jeg ville nødigt lade mine fendere være bundet med slipstik når båden ligger i hjemhavn.

Godkendelse af svar
Fra : Fedronning

Dato : 29-06-05 16:00

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 29-06-05 16:41

BjarneD:
Det skal du ikke være så bekymret for. I de 11 år vi havde båd (Progress 27) var vores fendere bundet til vores søgelænder med ovennævnte knob og ikke ÈN ENESTE gang i hverken fremmede havn eller i hjemhavnen, har der været en fender som er gået løs....og forøvrigt heller ikke i de år jeg sejlede som prof. sømand.
Og fenderen er nem at flytte og surre i en fart med dette knob/stik