/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
opskrift med tofu
Fra : jef123
Vist : 2081 gange
300 point
Dato : 29-06-05 15:05

Er der nogen, der kander en god opskrift/opskrifter med tofu? Altså een, de selv har afprøver og kan stå inde for.

Accepteret svar
Fra : Sygate

Modtaget 310 point
Dato : 29-06-05 15:37

Ja jeg har prøvet mange retter med tofu...
Har været vegetar i 3 år på et tidspunkt. Så blev nødt til at udforske det hele lidt.
Kender du Seitan????
Det er et hvede produkt, og smager helt vildt godt. Det kan købes i mange forretninger.

Men her er der da et par links til mand med tofu. Og jeg har da gennem tiden prøvet de fleste:

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=1351

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=12143

http://www.1st-gourmet.dk/index.php?pageId=2&signId=1&classId=3&pageToShow=contents/showAllRecipes.php&recipeId=891

http://www.maduniverset.dk/show_opskrift.phtml?uid=4634&opskrift=Tofu%20ruller%20med%20aubergine

Og der er mange flere derude.

Jeg har prøvet lasagna med tofu flere gange. Og den kan jeg i høj grad anbefale..

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 29-06-05 17:59

jef123.
som frafalden vegetar, har også jeg stiftet bekendtskab med tofu. og det smager.
i den anledning kan jeg anbefale dig bogen, som hedder TOFU af Cornelia Schinharl, Spektrum, isbn 87-7763-045-9. 1991
opskrifter alt lige fra forretter til supper til IS!! og meget andet. lille bog, men smækfuld af lækre opskrifter.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 29-06-05 19:14

Undskyld jeg lige kommer med en bi-bemærkning til tråden eller et bi-spørgsmål:
Jeg er selv nysgerrig på tofu, kender det ikke og kender ingen opskrifter, så jeg vil kigge nærmere på de ovenstående links.
Jeg lider af endometriose og mener at have hørt, at f.eks. tofu er godt at spise, når man har denne sygdom. Er der andre af jer, som har spist tofu i mange år, som har hørt noget om dette?
Står der evt. noget om dette i den bog du anbefaler, aasenissum?

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 29-06-05 20:15

har lige fået gæster, men kigger efter senere i dag, axelise

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 30-06-05 07:13

http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=2969/sprog=1/grp=8/menu=14/
hej axelise,
umiddelbart har jeg ikke ved lidt hurtig gennemgang af google - alternativ behandling af endometriose - kunnet finde noget, som siger tofu. men ved ovenstående link, står bl.a. noget om at undgå forskellige madvarer. OG det ser ud til, at tofu kan erstatte noget (eller rettere en del) af disse. men som sagt er det hurtigt, og tidligt på dagen.
imidlertid har jeg fundet ud af, hvilken guldgrube både tofu og hvor grundig bogen er.
jeg går vist selv i gang igen helt oplivet af tofus fortræffeligheder.
tak jef123 for at lede mig på sporet.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 30-06-05 07:18

som et kuriosum kan nævnes, at de to opskrifter fra alletiders kogebog, er taget direkte fra TOFU bogen (måske ad omveje?)

Kommentar
Fra : jef123

Dato : 03-07-05 10:49

Er der ingen, der kan give mig en opskrift, som jeg ikke selv kan finde med to museklik?

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 03-07-05 11:25

google
giver ca. 1,8 milioner svar

Kommentar
Fra : vivi1959

Dato : 03-07-05 11:25

Hej jef123.
En måde, jeg indimellem bruger tofu på, er i en sammenkogt ret, med løg, champignons, majs og sojaflager.
Du hakker løg og champignons lidt fint (sådan kan jeg bedst lide det), tofuen skæres i tern, majs og sojaflager er klar til brug. Svits løg, champignons og sojaflager i en tykbundet gryde. Hæld derefter ca 5 dl vand ved og lad det småsimre ca 1o min. Derefter tilsætter du majsen ( i korn, ikke hele, medmindre du vil bruge minimajs) og tofuen. Lader det lige koge op og så simre igen 5-10 min, til det er varmt. Derefter mangler du bare at jævne saucen, hvilket ikke altid er nødvendigt. Nu ved jeg ikke, da jeg ikke selv er vegetar. Men skal jeg have det extra lækkert, jævner jeg med piskefløde. Håber at dette svar kan give dig lidt inspiration, om så ikke andet. God appetit. Venligst Vivi

Godkendelse af svar
Fra : jef123

Dato : 04-07-05 09:27

Tak for svaret Sygate.
Jeg havde håbet på mere personlige opskrifter, men der er et par af de links, du sender, der lyder interessante og lidt raffinerede.
Jeg vil prøve tofurullerne med auberginer først og fremmest, men også courgetter med tofu.