/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sygt æbletræ
Fra : jeam
Vist : 4541 gange
40 point
Dato : 29-06-05 10:30

Jeg har et æbletræ på tre - fire meter i haven. Men det er sygt - og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Det er lissom fyldt med små hvide totter på stammen og renene - nærmest lissom vat - og det klistrer. Det havde osse denne sygdom sidste år - men jeg havde håbet det gik væk af sig selv. Hvad er det og hvad skal jeg gøre ???

Jeanett

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-06-05 10:54

Det lyder som om det er angrebet af en skimmelsvamp. Hvis det er det, er der ikke andet at gøre end at fælde træet og brænde veddet af for at undskå at det speder sig til andre træer. Prøv at tale med en lokal planteskolemand om det før du farer frem med motorsaven. Held og lykke - Arne

Kommentar
Fra : jeam

Dato : 29-06-05 11:07

Det lyder da ikke godt......hulk hulk - jeg elsker det træ - er der virkelig ikke noget man kan gøre ?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-06-05 11:10

Desværre nej, ikke hvis det ER svamp. Men prøv nu at få en lokal Planteskolemand til at se på det. jeg kan ikke afgøre det uden at have set træet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-06-05 11:11

Nu ved jeg ikke om den rigtige side kommer frem, men det kunne tyde på at det er blodlus

http://www.bayer.se/bayer/Internet_hh_dk_new.nsf/Public/7F0DCCFEF4696866C1256DEC0041B18A

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 50 point
Dato : 29-06-05 11:17

Nå det gjorde det ikke

Du starter på siden med at vælge område "Frugter, bær eller nødder"

Dernæst "S -Å" "æble" sidst vælger du "melede lodne lag"

Til højre ruller du ned, så er billedet der.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-06-05 11:17

Skide godt link ans, det vil jeg huske. Opslaget siger:

Citat
Blodlus
Symptomer: Blodlusene kan ses på planten, som hvide, vatagtige plamager på grene og stammer, hvorunder dyrene sidder. Trykker man på plamagerne, kommer der en rød væske ud. Lusene kan få de angrebne steder til at svulme op.
Årsag: Blodlus Erisoma lanigerum.
Betydning:
Behandling: Lusene kan behandles med Maladan eller Florina insektsæbe, men det kræver mange behandlinger. Man kan brænde dem af med en blæselampe, men vær forsigtig, så planten ikke tager skade.

Jeg tror også det er dem, og hvis, så er du heldig. Det kan helbredes.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-06-05 11:28
Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-06-05 11:49
Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-06-05 11:52

Det lyder som et typisk angreb af nogen dyr der hedder spindemøl, som især angriber æbletræer.
De sætter sig med hvide klistrede spind i store kolonier på træet, som kan være næsten helt dækket.

Der er ikke meget andet end om foråret at sprøjte træet med Malathion.
Det er et giftigt stof.
Kan dog også forsøges udryddet med et biologisk middel, ufarligt for mennesker: Biotrol eller Thuricid.

mvh dova

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 29-06-05 11:57

Jeg ville helt sikkert skære en kvist eller lille gren af træet, selvfølgelig et sted hvor dette 'lag' forefindes. Put det i en plastikpose og vis det frem på en planteskole!!

Og husk så at HVIS det er noget der gør at du er nødt til at fælde dit æbletræ, så skynd dig at få plantet et nyt (et andet sted i haven, selvfølgelig) - og ja...det tager sååå lang tid før et lille nyt æbletræ bærer frugt, MEN: Jo før du får plantet det, jo før kan du høste dejlige frugter :)

Jeg har selv prøvet at måtte fælde et dejligt æbletræ og kunne slet ikke overskue den lange ventetid på nye frugter - men nu er de der :)

Jeg måtte fælde et Ingrid Marietræ og plantede et Cox Orangetræ.

Held og lykke med det og sørg nu for at pakke den afklippede, syge, gren godt ind i en sort plastikpose, nogle planteskoler bliver sure hvis man bare kommer 'flagrende' ind med et sygdomsbefængt stykke have (forståeligt nok).

Godkendelse af svar
Fra : jeam

Dato : 18-08-05 13:52

Tak for svaret ans. Du reddede mit æbletræ i det den første "kloge Åge" anbefalede at fælde det øjeblikkeligt - man skal dælme passe på med råd herinde....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-08-05 13:58

Selv tak jeam

Det glæder mig, at du redde dit æbletræ.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-08-05 13:58

reddede

Kommentar
Fra : jeam

Dato : 18-08-05 14:02

Ja ja ja - reddede mit!!