/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fejelister i smig
Fra : fh1dk
Vist : 7845 gange
100 point
Dato : 28-06-05 19:58

Jeg skal have sat fejelister på et klik-laminatgulv, mit problem er, at den skærekasse jeg har til at skære i smig, umiddelbart kun virker, hvis jeg vil have listen lagt ned men listen skal stå op og jeg kan ikke lige gennemskue, hvordan det kan gøres - findes der evt. nogle tegninger der beskriver det.

Jeg har endnu ikke fået købt en gerringssav og regnede egentlig med jeg kunne klare det med et stk sav og gammeldags skærekasse. Er jeg nød til at købe gerringssav eller kan jeg på en eller anden måde bruge skærekassen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-06-05 20:03

Problemet med din skærekasse er jo at styrerillen starter efter at du har savet i listen.
et forslag:
byg op med klodser så din liste kan være uden på kassen mens du starter og så sætte den ind på det sidste skærestykke.
Harald Nyborg / Silvan og andre har større skærekasser billigt til salg.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-06-05 20:12

Mener du fejelister eller fodpaneler. Din skærekasse kan da umuligt være så lav at du ikke kan skære en fejeliste??

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 28-06-05 20:19

Det er fejelister, menvil have dem skåret på samme måde som fodpaneler, skærekassen har ligesom en forkert vinkel til det vil lykkes, så måske man kan købe noget andet at skære efter der giver den rette vinkel.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-06-05 20:23

Er huset skævt - du kan da skære på alle leder og kanter i en skærekasse.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-06-05 20:26

Idag kan man jo købe en fejeliste klipper der er så skarp at den ikke engang klemmer mærker selv i fyrtræslister. Nu kan jeg selvfølgelig ikke lige finde link med et billede.

Det lyder da også utroligt at du ikke kan save en fejeliste i skærekassen. Der er vel 3 snit, 45 gr til både højre og venstre on 90 gr. Så er det vel bare at måle og så save ?????????

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 28-06-05 20:32

Hvor stor er "fejelisten"?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-06-05 20:42

Jamen det er da vel muligt at holde listen fra højre til det ene snit og til venstre med det andet. Den ene side er besværlig at holde, men det kommer an på hvilken hånd man bruger til at save med (venstrehåndet/højrehåndet)

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 28-06-05 20:44

skærekasen kan man save lige og så et kryds.

den der fejelisteklipper lyder som en god ide.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 28-06-05 20:45

Problemet er måske at "listen" er 8-10 cm høj. Så skal den stå på højkant når den skal saves.
Løsning: Køb en elektrisk til 300,- i det nærmeste byggemarked.

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 28-06-05 20:46
Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-06-05 20:48

Den kan da skære på alle ledder og kanter - hvor er problemet.

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 28-06-05 20:49

listen er kun ca. 1 cm høj men har lidt kanter

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 28-06-05 20:52

hvis du forestiller dig, at den side der skal være ved væggen er måske 10 cm så skal siden mod rummet være 10,5 (fiktive mål) - og den vinkel kan jeg ikke få den til at lave, den samme vinkel som man gør i hjørner når der laves fodpaneler.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-06-05 20:53

Og - den kan da stadig skæres i 45 grader

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 110 point
Dato : 28-06-05 20:55

Læg den i skærekassen som den skal sidde på gulvet og skær den i 45 grader, hvor svært kan det være
45 grader + 45 grader giver 90 grader , en ret vinkel opnår du og en perfekt samling.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-06-05 21:00

Er det mig der ikke forstår dette. Når vi snakker om fejelister er vi da vel ikke oppe på 8-10cm. det er da vel. mm. Problemet med de små fejeliste til et "flydende" gulv, er at de knap dækker da der skal være ca. 10mm. luft hele vejen rundt mod væggen til at gulvet kan bevæge sig ved varme/kulde.

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 28-06-05 21:02

stig54 jeg synes jeg har prøvet på alle leder, men du får pointene mange tak for hjælpen alle sammen

Godkendelse af svar
Fra : fh1dk

Dato : 28-06-05 21:02

Tak for svaret stig54.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-06-05 21:02

Her er der forskellige lister, og den mest alm. er no. 124 da den dækker. men er ikke den mest smukke. Brug fantasien til hvilken liste der er den pæneste for netop dig.

http://www.listefabrikken.dk/produkter/skurelister.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-06-05 21:04

Dit problem er nok at du saver forkert
Skærekassen kan sagtens klare det.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-06-05 21:06

God fornøjelse

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 28-06-05 21:21

jo tak

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-06-05 21:26

Hej fh1dk.

Jeg tror du glemmer een ting når du saver listen
--------------------------------------
Du skal HVER GANG sørge for, at det er det vinkelrette hjørne af listen, som lægger imod i skærekassen, enten i hjørnet væk fra dig selv, eller i hjørnet ind imod dig selv, på den måde kan du så selv bestemme om de 45 grader skal være til højre eller til venstre.
God fornøjelse med at liste rundt i hjørnerne mens musikken spiller
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-06-05 21:31

Hvis listen skal stå op, så stiller du den også op når du saver i skærekassen
------------------------------------
....... og skal den ligge ned, tja så lægger du den ned når du saver

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 29-06-05 22:56

er det bare mig eller gav du op, det lød ikke til du fik et svar du kunne bruge.????

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 30-06-05 08:29

Ja jeg gav lidt op, har nu købt en manuel gerringssav (kostede kun 129, kr.) og den kan skære i de vinkler jeg ønsker
Jeg har fået skåret en del lister og er ingen sag, når man får fat i noget ordentlig værktøj. Jeg kunne kun få skærekassen til at skære i 45 grader/90 grader.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 30-06-05 10:56

OK - fh1dk
Det var fordi du skulle bruge nogle "skæve" vinkler - tja, det er jo ofte tilfældet i gamle huse
Hvis din "gamle" skærekasse er af træ kan du jo lave et nyt spor med din fuksvans og på den måde få de vinkler du skal bruge, men den der gerringssav som kan indstilles til alle mulige vinkler er jo også en god ting at investere i
God fornøjelse med det fortsatte arbejde
mvh
<\\Benny