/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java Scripts / Spørgsmål
10  konsulent.. 626
Login system
Fra : PanicAttack
Vist : 462 gange
50 point
Dato : 04-10-02 09:39

Hejsa

Jeg har lavet et login system på en hjemmeside,
jeg ønsker at have en liste over bruger som er
logget in på siden, lige nu.
Hvordan kan jeg få at vide hvornår en bruger
forlader siden ???

Systemet er lavet i PHP, men jeg fik at vide at
det måske kunne lade sig gøre i Java!

Al data bliver gemt i en Text-fil !

Hilsen

PanicAttack

Kommentar
Fra : beate_00

Dato : 04-10-02 10:02

hvor java? php er da ligeså godt!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-10-02 09:17

"PanicAttack" <PanicAttack.news@kandu.dk> writes:

> Jeg har lavet et login system på en hjemmeside,
> jeg ønsker at have en liste over bruger som er
> logget in på siden, lige nu.
> Hvordan kan jeg få at vide hvornår en bruger
> forlader siden ???

Kort svar: Det kan du ikke. Du ved ikke om jeg bare lukker min
browser.

Det afhænger naturligvis af hvad du mener med "forlader siden". Er det
kun en side eller er der flere?

> Systemet er lavet i PHP, men jeg fik at vide at
> det måske kunne lade sig gøre i Java!

Næppe bedre. Det eneste du skal sikre er at folk logger ud før de
skifter websted. Hvis de ikke kan fås til at gøre det manuelt, så må
du enten løbe an på timeouts (log dem selv ud hvis de ikke har bedt om
en ny side inden for fem minutter eller sådan noget) eller forsøge at
detecte at de logger ud. Det sidste er som sagt ikke sikkert.

Du kan bruge onUnload-eventen til at rapportere at personen forlader
en side (hent et 1x1 gifbillede eller sådan noget fra scriptet, det er
bare for at sende en rapport til webserveren). Man kan så logge manden
ud hvis han ikke henter en ny side lige efter (altså hvis han ikke bare
skiftede side inden for webstedet).

Jeg tror ikke onUnload bliver kørt hvis man bare lukker browseren, og
jeg har selv slået onUnload scripts fra med Proximitron, så det virker
i hvert fald ikke for mig.

Du kan også nøjes med at tilføje en "logud"-effekt til alle eksterne
links, e.g. <a href="http://etandetsted/" onClick="logud();true">. Det
hjælper ikke hvis brugeren bare lukker vinduet eller bruger et
bogmærke.

Husk altid at tage højde for at man kan have flere vinduer til dit
websted samtidigt, og at lukke et af dem skal ikke logge hvis et andet
vindue stadig er logget ind.

> Al data bliver gemt i en Text-fil !

Hvis du bruger php er det svært at få ting kørt med fem-minutters
mellemrum, så du bliver nødt til at tjekke timeouts i forbindelse med
et andet php-script.

Held og lykke
/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-10-02 11:08

Hej PanicAttack,

eh... hvis det er fordi du ska' bruge cookies, til at holde "øje" med hvornår en bruger er på eller logget ud, findes der her noget med PHP og cookies... "PHP Cookie Example 1"... -->
http://www.scit.wlv.ac.uk/~jphb/sst/php/phpdA.html
"PHP Cookie Example 2"... -->
http://www.scit.wlv.ac.uk/~jphb/sst/php/phpdB.html

der er også noget her med PHP og cookies i forbindelse med login... "Creating a Secure PHP Login Script"... -->
http://martin.f2o.org/php/login

den her har også noget med at kontrollere om en bruger er logget ind... "Creating a PHP Login Script by Jester"... -->
http://www.free2code.net/tutorials/php/phplogin

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Random

Dato : 31-10-02 15:13

>Jeg tror ikke onUnload bliver kørt hvis man bare lukker browseren, og
>jeg har selv slået onUnload scripts fra med Proximitron, så det virker
>i hvert fald ikke for mig.

Det er nu en rimmelig gæns metode at bruge JavaScript eventet OnBeforeOnload(), til at se hvornår en bruger forlader siden.
F.eks.
OnBeforeUnload="PopLogOff();"
Hvor funktionen åbner et lille vindue, der logger brugeren ud:
function PopLogOff() {
InfoWin = window.open('logoff.php', '_blank', 'height=10,width=10,top=0,left=0');
}

Metoden bruges både på dating.dk og nightleif.dk, hvor de har placeret 'lytteren' i framesettet: <frameset rows="0,120" OnBeforeUnload="PopLogOff();"...>
Og de to er jo ikke just små sites.
Det virker også selv når du lukker browseren, hvilket jo også er idéen med det.

Mvh Random.

Kommentar
Fra : PanicAttack

Dato : 24-12-02 15:41

Hejsa

Random, dit forslag lyder meget godt, men kan du skrive lidt mere præsist hvor OnBeforeUnload="PopLogOff():", skal stå???

Hvis du du går helt ned i detaljer, vil det så ikke blive fanget af en simpel popup-stopper ? (Ikke fordi jeg tror at mine "besøgende" har sådan en!)

Hilsen

PanicAttack

Kommentar
Fra : Random

Dato : 25-12-02 19:58

Hej igen...
Hvis du ikke bruger frames, ved jeg ikke helt, hvor du skal placere kaldet. Men ellers kan du placere det som nævnt ovenfor i <framset> eller også under <body> tag'en i f.eks. en menu-frame, der normalt ikke ændrer sig, når brugeren navigerer rundt på sitet.
Benytter du ikke frames, må du næsten tilføje det. Du kan jo evt. lave en skjult ramme, dvs. en ramme med højden "0". Og der ligge en side med logoff windowopen kaldet.

For selve PHP koden, der logger en ud, må du kigge på nogle af de sider strarup forslår.

Om Popup killeren forhindrer vinduet i at åbne... Nogle killers vil nok gøre det. Men de fleste spørger vist første gang, om det her popup skal lukkes for fremtiden, hvis det skulle komme igen.

Mvh Random *<

Kommentar
Fra : PanicAttack

Dato : 26-12-02 13:21

Hejsa

Da jeg ikke er kommet ind i Javascript endnu, men arbejde
næsten udelukkende i php og html, så tænkte jeg på om du
ikke kunne vise et eks. hvor du skriver al koden, som den
skal stå i filen.

Lige en kæmpe tak for din hjælp indtil nu

PanicAttack

Kommentar
Fra : Random

Dato : 28-12-02 16:07

Ok, prøv at ligge
OnBeforeUnload="self.window.open('logmeoff.php','logger af','left=2000,top=2000,height=10,width=10,resizable=no,status=no,toolbar=no,menubar=no,location=no')"
i <body ....> på din menu eller under <frameset ....> for menu eller topframe...

I din 'logmeoff.php' fil skal der så stå noget med:
<html>
<body Onload="self.window.close()">
<!-- Din PHP Logud kode //-->
</body>
</html>
Så lukker det lille vindue med det samme, når det er loadet
Mvh.
Random