/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
må man tune bare man kun kører 45km/t
Fra : knas
Vist : 971 gange
200 point
Dato : 28-06-05 17:31

Hej vi har været et par stykker som har diskutert om man må tune en 45 knallert så den måske kører 100km/t
bare man ikke kører det. det vil sige at du kører 45km/t og bliver stoppet og de måler den til 100km/t hvaså?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-06-05 17:37

Politiet tager knallerten og du får samtidig en bøde.

Hilsen ans

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 28-06-05 17:38

Nej, sådan er det ikke for knallerter.
Der må de kun kunne køre med den lovlige hastighed, i modsætning til biler og motorcykler.

det har også noget at gøre med, at en stor del af det tuningsudstyr man bygger på, ikke er typegodkendt til at måtte monteres på knallerten.

mvh dova

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 28-06-05 17:39

Ja, Som ans siger.
De er også begyndt at gribe skarbt ind overfor knallert-tuning osv.
Så det er ikke lovligt!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-06-05 17:40

Pas på, politiet har jo investeret i "rullebånd", som kan ligge i bilens bagagerum.

De kan så på stedet måle hvor hurtigt din knallert kan køre.

Hvis det viser sig at den kan køre hurtigere end det lovlige, er der ingen kære mor, der hjælper.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-06-05 17:49

Hvis du er heldig får du din knallert tilbage i samlesæt. Politiet fjerner alt det, der er ulovligt.
Og du skal selv hente resterne.

God prøvetur

Hilsen ans

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-06-05 17:49

En anden variation....

Jo det må du godt - men så må du kun køre på den på bane eller andet dertil indrettet område.

Kommentar
Fra : knas

Dato : 28-06-05 17:54

det er aprillia mx 50 der er kun fjernet noget i forrøret vi snekker om måske gearet.. vil lige sige det ikker er min.. ;)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-06-05 17:57

Det er ligegyldigt, den må ikke kunne køre stærkere.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-06-05 17:58

Det er ligemeget hvad det er for en - reglerne er de samme.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-06-05 18:15

http://scootersite.1go.dk/polfaq.htm

Den må ikke engang trækkes på en offentlig vej.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-06-05 18:33

Hejsa
Alt dette omfattes af begrebet typegodkendelse, EU knalert / knalsert 45 er underlagt et typegodkendelse. Disse er for de flestes vedkommende typegodkendt ved at der er monteret begrænsning på disse si e i videst muligt omfang holder sig til 45 Km/t.
Samtidig er der krav om spedometer på disse - modsat en almindelig knalert der kun kan, skal og må kunne køre 30 km/t.
"Man" ved godt at mange EU knallerter kan køre mere end de 45, du som køre på en EU knallert er der pålagt at have kørekort og upagtet at denne kan køre mere end 45 km/t giver dette ikke retten til også at gøre det.
Hvis du stanses for at have kørt 60 eller måske 75 på en ikek tunet knallert har du under aller omstændigheder kørt forstærkt og kab live dømt for hastighedsoverskridelse...
Du må ikke tune denne elelr fjerne begrænsningen - da den derved ikke overholder typegodkendelsen.
Almindelige personbiler må tunes og effektforøges inden for bestemte rammer men dette gælder ikke for knallereter og EU knallerter.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 28-06-05 18:53

Hej, en scooter er tunet fra fabrikken, du kan gøre hvad du ønsker at tune,,, men kører den over 45 km ryger der bøde. Dette gælder også en scooter du lige har købt hos en forhandler, selv om der ikke er "pillet" ved den, LÆS her
http://www.45scooter.dk/

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 28-06-05 18:57

Angående rullebånd,,,,,, så kan den ikke vise relativ hastighed, da der ikke er vægt på scooter, den kan teoretisk køre 170 på et bånd, men 80 med vægt, så den ville jeg ikke tage, med andet en et gram salt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-06-05 18:58

Mon ikke knas er blevet overbevist om ,at det er ulovligt uanset hastigheden i det øjeblik politiet kontrollerer knallerten på offentlig vej.

Hvis pågældende fører er over 18 år og ikke har erhvervet kørekort, så er den grundlæggende bøde på 5.000 kr.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 01-07-05 00:10

ans dit indlæg er ikke helt rigtig den side er heller ikke hel rigtig på den hvis du har en tunet knallert må du gerne trække den hvis der er en bane i nærheden er det iorden har jeg selv fåget af vide af en politi man da jeg blev stoppet på min fz og de må godt på at ta tunet/sende den ind hvis der ikke er en i ca 5 bane i ca 5 km afstan (havde ikke tun på og har jeg heller ikke inu da de ikke har en 45 mm hjemme inu )

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 01-07-05 00:12

blander det hele sammen men håber i forstår det (det siste jeg skriver med hvis der ikke er en i ca 5 bane skal lige sige der skal bare være 1 ikke 5 tryk fejl )

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 16-07-05 03:11

LUK........

Godkendelse af svar
Fra : knas

Dato : 16-07-05 10:50

Tak for svaret dova.