/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Ejendomsmæglere ???
Fra : Keldd
Vist : 510 gange
100 point
Dato : 28-06-05 17:09

For at sige det mildt, er ejendomsmæglere ikke min kop the.
Min datter skal købe hus, her i området hvor jeg bor.Hun har fundet eet på computeren, og jeg bliver jaget hen, for at kigge på det. Jeg ringer til ejendomsmægleren, og spørger om jeg kan komme forbi og hente tilstandsrapporten.
Den er ikke lavet endnu, får jeg at vide, nå, hvornår er den så det, spørger jeg, ja, det vidste hun ikke, for det var noget sælgeren bestemte, sagde hun så. Nå, nu er kæden ved at hoppe af, siger jeg til mig selv, da hun fortalte at jeg måtte regne med at en tilstandsrapport kostede 10.000kr.
Jeg svarede hende så, at jeg aldeles ikke havde tænkt mig at regne med det, da det er sælgeren der skal betale den.
Igen fik jeg så at vide, at jeg måtte regne med den kun varede et halvt år, og derfor ville ejendomsmægleren være sikker på det var alvorlig ment fra køberens side,for hun varetog trods alt,sælgerens interesser,
Altså der jeg vil hen er, når en ejendomsmægler sætter et hus til salg (og beregner sig en uanstændig høj pris for det)
ville det så ikke være rimeligt, at der lå en tilstandsrapport, og faktisk, kunne de godt lægge den ud sammen med deres prangende fotoshow, og deres salgstale for husene samtidigt.
Jeg kunne godt skrive lidt mere om det emne her, men alle Kandu'er, pas på når der skal købes hus, sæt jer lidt ind
i spillereglerne, det kan let gå galt, og ejendomsmæglerne, de flår os for alt hvad de kan finde på.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-06-05 17:25

Ejendomsmæglere er kun et fordyrende mellemled - men nemt for sælger.

2 advokater kunne gøre det samme

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 28-06-05 17:31

Jeg har selv lige solgt hus, og det er faktisk meget normalt, at tilstandsrapporten først laves, når der er en vis form for interesse i huset. Det skyldes dels det faktum at den - som skrevet - kun har begrænset gyldighed, dels koster lidt penge - og typisk kan laves særdeles hurtigt (dvs indenfor dage).

Det er ikke fordi ejendomsmægleren er et brokkehovede - pengene går jo ikke fra ham - men han er sælgerens part, og skal også agere som sådan - som han / hun også har udtrykt. Selvfølgelig skal du kunne få en tilstandsrapport, men det er faktisk en meget normal procedure (en rapport koster ca. 5000 alt efter husets størrelse). I dag er der mange, der vælger at lave rapporten med det samme - det skyldes primært liggetiderne for huse er korte - men et eller andet sted er det jo tosset at smide penge ud med det samme, hvis man kan risikere forældelse og når man alligevel kan få den så hurtigt.

Det er vel trods alt huset og ikke tilstandsrapporten, du kigger efter ??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-06-05 17:35

Hun tror da vist ikke meget på sine egne evner som sælger, hvis der ikke bliver lavet en tilstandsrapport ud fra den betragtning, at en sådan kun gælder i et halvt år

Jeg ville da også helt klart mene, at det er en ret vigtig ting at have på plads i forbindelse med et salg (selv om netop tilstandsrapporter har været udskældt for ikke at være særlig meget bevendt).

Hun kan da heller ikke mene i fuld alvor, at køberne skal mene det alvorligt......måske er de nok interesserede i huset, men muligheden foreligger da for, at de løber skrigende bort når først tilstandsrapporten foreligger.

mvh dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-06-05 19:13

erling:
Klart nok er det huset jeg kigger efter, men når der nu skal laves en tilstandsrapport, vil jeg gerne kigge i den,
især hvad varmeudgifterne angår.
Tilstandsrapporten er ikke meget bevendt efter min mening, men når nu den SKAL være der, vil jeg gerne
se den, og selvfølgelig før der er skrevet under på noget som helst.
I det hele taget synes jeg både ejendomsmæglere, og dem der skriver tilstandsrapporten kommer for let til
deres penge. Hun sagde 10.000kr. til mig for tilstandsrapporten.
Og dova, hun var skam helt alvorlig da hun sagde det til mig. For 3 1/2 år siden kom jeg til området her, der var
der eet ejendomsmæglerkontor, nu er der 3, der ejes af den samme, og de 2 andre er i de større nabobyer.
Så, de er jo ikke ligefrem underbetalt, ejendomsmæglerne.
Hilsen Keldd.

Accepteret svar
Fra : dhmoelsted

Modtaget 100 point
Dato : 28-06-05 19:51

Keldd`s indlæg får mig i blækhuset vi har mærket på egen krop, hvorledes Home har behandlet os, vi satte hus til salg ,det var så til salg i ca 28 dage omkring juletid , ingen fremvisninger kun 2 x annoncering , og en ufattelig hurtig og grisk mægler fik sat en på huset for at lave tilstandsrapport, af forskellige grunde fortrød vi og beholdte huset, salgsopstilling var endog ikke gennemgået med os advokaten skylder skylden på mægleren og visa versa, nå man har jo lov at blive klogere men det lille eventyr et kvart salær tilstandsrapporten ialt kr 21000,- vi klagede naturligvis til klagenævnet for ejendomsformidling, men her var ikke nogen hjælp at hente, at betale ved kasse et, jo det er sku godt at være mægler osse i en lille måned.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-06-05 20:08

dhmoelsted:
Jeg forstår din harme.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 28-06-05 21:22

Tja..... solgte som nævnt vores hus her. Aftalte et salær på 30.000 - dog skulle jeg selv få lavet tilstandsrapport.

7 fremvisninger - ingen annoncer - ingen ekstra omkostninger - ikke på net.....

For dyrt? Tja... måske.

Men jeg vil nu hellere betale 30.000 for 7 fremvisninger og et hus solgt til prisen (sat / presset af mig selv - men naturligvis i samarbejde med mægleren) - end jeg vil betale 35.000 for 100 fremvisninger - huset fyldt med fremmede og måske oven i købet et nedslag for at komme af med det (selv om ejendomsmægleren så reelt arbejdede mere).

Jeg vil ikke forsvare ejendomsmæglernes høje pris - men alligevel sige, at det for mig ikke kun er timelønnen for "der hvor man ser ham", der er afgørende.

Synes faktisk at min handel var temmelig tilfredsstillende - også selv om det kostede en stak penge

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-06-05 21:35
Godkendelse af svar
Fra : Keldd

Dato : 29-06-05 19:07

Tak for svaret dhmoelsted.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 29-06-05 19:18

hej Keldd
tak for dine ord, der kunne skrives bøger om den brance...
mvh
Hans

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 29-06-05 19:18

hej Keldd
tak for dine ord, der kunne skrives bøger om den brance...
mvh
Hans

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 29-06-05 19:18

hej Keldd
tak for dine ord, der kunne skrives bøger om den brance...
mvh
Hans

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 29-06-05 19:20

Helt rigtigt, du starter fint, ha ha ha .