/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Lave lidt skygge ved et logo... photosho~
Fra : Odense
Vist : 884 gange
50 point
Dato : 28-06-05 12:52

Hej

Jeg vil gerne kunne lave kunne ligge lidt skygge ved et logo eller en genstand. Nogen der kan beskrive let og enkel hvordan man lige gør det ?

Har photoshop 7

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 28-06-05 13:05

Du kan gøre det på flere måder, men det nemmeste er nok at fritlægge dit logo og tage en en kopi af det (dublikere dit lag med det fritlagte logo). Gør nu din kopi sort og brug flytteværktøjet til at flytte det lidt med så det kommer til at se ud som om det er en skygge fra det fritlagte logo i laget ovenover.

Du kan også tilføje et "justerings-lag" i det lag hvor dit (fritlagte) logo er, og bruge den funktion der hedder DROP SHADOW.

God fornøjelse!!

Mvh
Palle jensen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-06-05 13:50

det må vel være drop shadow

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 28-06-05 14:21

ER DER IKKE EN SOM KAN SKRIVE DET FOR DUMMIES STEP BY STEP

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 28-06-05 14:25

Hvor stort er dit kendskab til PS? Ved du f.eks. noget om fritlægning af grafik-/billederelementer? Så er det måske lidt nemmere at vejlede dig

Kommentar
Fra : rockidaneren

Dato : 28-06-05 14:45

her et par link for at øve dig lidt

http://tutorial.sycho.dk/gradient_button/
http://adobe.dk/products/tips/photoshop.html

søg på google efter
tutorial photoshop drop shadow

Accepteret svar
Fra : Ezcape

Modtaget 50 point
Dato : 04-07-05 17:30

Jow Odense - vælg: Layer - Layer Style - Drop Shadow.
Så nemt er det :)
Men det kræver at dit logo er fritlagt, dvs. at der ikke er noget baggrundsfarve uden om logoet :)
Lad os sige dit logo er en cirkel - så tryk 2 gange på layer navnet ovre under Layer fanen - og tryk enter til det den kommer op med - så tager du din tryllestav/Magic Wand og trykker uden for logoet og trykker på delete knappen/backspace - så er det fritlagt og du kan ligge skyggen på ;)
Hvis du synes den får nogle grimme kanter efter du har fjernet baggrunden kan du evt. igen markere det uden om logoet og vælge Select - Feather - sæt den til 2 og tryk så igen delete/backspace. Så får kanterne en lidt glattere overgang.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-07-05 21:39

åhh hvor er det meget nemmere med paintshop pro

Kommentar
Fra : RuneBadune

Dato : 18-08-05 11:26

her er en supernem måde. metoden er at markere et område og udfylde det med skygge. det er manuelt, simpelt og let at justere.

-marker området der skal være skygge med lasso tool [i værktøjsmenuen, venstre række næstøverst].nu skal du bare fylde området op med skygge:
-vælg "burn tool" [værktøjsmenuen, højre række nr. 7 oppefra. hold knappen i bund til underværktøjsmenuen kommer frem og vælg nr 2: burn tool]
-lav skyggen ved at "burne" det markerede område

jeg bruger photoshop meget med mit arbejde og studie og bruger meget denne metode. dogdetool er også rigtig godt hvis du skal lave hi-lights fx i vinduer

vær lige opmærksom på at hvis du holder knappen nede på lasso tool kommer der en menu frem hvor du kan vælge polygonal lasso tool. den er smart hvis du skal ha lige linjer!
-rune

Godkendelse af svar
Fra : Odense

Dato : 20-08-05 07:58

Tak for svaret Ezcape.