/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Slyngroser op ad et plankeværk
Fra : Tulletine
Vist : 1271 gange
135 point
Dato : 28-06-05 11:08

Hej,
Vi har i år plantet slyngroser op ad et plankeværk, en rose for hvert fag og nogle af dem er allerde så store så de skal bindes op.
Hvordan gør vi det pænest ? Vi overvejde at købe et metalstativ og sætte på hvert fag men det kommer til at se for voldsomt ud. Brædderne i plankeværket er forskudt, indvendigt og udvendig og det er meningen at roserne kun skal være på den ene side.
Gode ideer modtages for det skal være holdbart og nærmest usynligt.

Vh
TulleTine

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-06-05 11:13

Du kan jo ikke forhindre at de "kravler" på den anden side i et åbent plankeværk.

Sæt en tråd fra den ene ende af plankeværket til den anden for hver ca. 50 cm i højden.
Efterhånden som de vokser, sætter du en ny tråd.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-06-05 11:14

Metalstativet vil nok ikke være særligt usynligt. Prøv istedet at bruge den grønne have ståltråd, du ved sådan noget som man også bruger til at holde sammen på dekorationer. Sæt dem på med små grønne stifter når behovet opstår, så har roserne noget at holde fast i og der er aldrig mere ståltråd end du synes er pænt og nødvendigt. At det også er en billig løsning gør vel ikke noget. Held og lykke med det. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Brunders

Dato : 28-06-05 11:25

Køb noget 2 mm galvaniseret ståltråd. I trækker nu 2 eller 3 måske 4 (alt efter hvor høje roserne er) vanrette tråde ud på tværs af plankeværket. I kan nu binde roserne fast til ståltråden.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 145 point
Dato : 28-06-05 11:55

arne.jacobsens råd er ganske effektivt - men der skal holdes øje med roserne - det er en god ide netop at "tvinge" dem ind - med ståltråd eller andet - evt fastbindes snor indtil de arter sig

Nogen kan tvinges ind via et skråt trådnet der vender indad til start - ganske effektivt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-06-05 12:07

P.S.: Du skal lige huske at Slyngroserne jo som alle andre forædlede roser er podet på en vildroserod. Denne vil sætte vildskud og dem skal du klippe af helt nede ved jorden. Du kender disse vildskud på bladfarven der er meget mat hvor den forædlede roses blade er blanke.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 28-06-05 14:44

Du kan også få søm med en grøn plastikstrop, som kan knappes, og dermed holde planten på plads. sev om vinteren, vil der ikke være meget at se.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-06-05 16:31

Ja, de kan nok holde planten på plads, men giver den jo ikke noget at slynge sig op ad?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-06-05 16:37

Add. til min Dato : 28-06-05 11:14:

Du skal selvfølgeligt ikke bruge grønne stifter. Brug nogle der har samme farve som plankeværket, giv dem evt lidt af samme farve med en pensel, så ses de ikke.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 28-06-05 16:38

Mange slyngroser, er stærke nok til at stå og se pæne ud, uden desideret at skulle slynge sig op af noget, og støtten er blot for at styre dem. Og jow, de kan godt komme opad, også over plankeværkets højde, bare det er en af de rigtige sorter, og plankeværket ikke er ekstremt højt.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 28-06-05 16:40

Stifterne er grønne, fordi det er de fleste planter på deres stængler. .............og jeg har kun set dem i grøn.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-06-05 16:44

A.C.Rosmon -> De stifter jeg taler om er ikke de samme som DU taler om. Jeg taler om dem jeg anbefaler til at fæstne den grønne ståltråd til plankeværket.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-06-05 17:05

nu orker jeg altså ikke mere slyng(eler) roser - så snupper et flueben
held og lykke med dem alligevel Tulletine

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-06-05 21:33

Hønsetråd eller espalier af pil.

Jeg har købt flere espalierer hos Alta og Søstrene Grene - billigt!

Hønsetråd kan fåes i en rulle på 10 meter.

Hanne

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 01-07-05 12:09

man kan også , om man da gider klippe gamle cykeldæk i fine strimler ( det er meget nænsomt ved stænglerne ) men det kræver naturligvis at man har en cykel ; -))
og at den punkterer en gang imellem ........ venlig hilsen fru Nielsen.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 01-07-05 12:49

......Eller også , kan man gå hen til den lokale cykelsmed , og spørge om man må få nogle af hans kasserede slanger, eller hvad man nu har brug for af det der er kasseret.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-07-05 17:20

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at spørgsmålet er lukket. Man vil altid kunne læse dit spørgsmål, men kommentarerne og det accepterede svar skal købes. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne

Godkendelse af svar
Fra : Tulletine

Dato : 18-07-05 14:32

Tak for svaret miritdk.
Beklager ventetiden men det ikke hver dag jeg har adgang til en pc.
Kh
TulleTine