/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
løbelys og komponenter
Fra : hubi
Vist : 1263 gange
50 point
Dato : 28-06-05 10:36

hey jeg skal lave et løbelys og har fundet det her diagram til et, http://home6.inet.tele.dk/canonje/lobelys.html på det øverste billede fortæller de hvilke komponenter man skal bruge er der nogle a jer der kan fortølle mig hva det er for noget så jeg bare ka gå ud og bøbe det...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-06-05 10:43

Det står jo på diagrammet!?!?!?!?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-06-05 10:44

Hvorfor køber du ikke bare et lille færdig sæt, fra feks. Vellemann????

Kommentar
Fra : hubi

Dato : 28-06-05 10:46

ja det står i diagrammet, men hedder komponenterne bare det.... undskyld det er første gang jeg læser sådan et....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-06-05 10:50

Yes. Nemmeste er da at tage det med i løsdelforretningen og sige du skal have sådan en pose stumper. Hvad med printet - det skal du jo også have lavet????? (Endnu en grund til at købe et færdig sæt).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-06-05 10:50
Kommentar
Fra : gummianden

Dato : 28-06-05 10:50

Komponenterne kan sagtens findes ud fra tegningen, men det nemmeste er nok at tage det med ned i en elektronikforretning. Da de forskellige tegn viser hvilke komponenter der er tale om, er det f.eks. en modstand eller en diode? Det kan de se nede i forretningen hvis de ellers har styr på hvad de sælger. Men en nemmere løsning er nok som 3773 siger at købe et samlet sæt fra f.eks. Vellemann hvor du får printplade og komponenterne leveret.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-06-05 10:51
Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 29-06-05 15:24

Det er egentlig meget enkelt. Figuren på diagrammet angiver komponenttypen og tallene angiver værdien. Et rektangel er en modstand, to små rektangler (i dette tilfælde en sort og en hvid) er en kondensator (i dette tilfælde en elektrolyt kondensator), en cirkel der er skåret i den ene side er en transistor og en cirkel med et kryds er en pære. Jeg ville købe både fatninger og pærer og så lodde fatningerne på, så du kan skifte pærer hvis de går. Endnu federe kan du sætte en lysdiode(LED) i stedet for pæren, så det er den der lyser. Så skal du bare have en ca. 300ohm modstand i serie med LED'en.

Til denne tegning skal du pr. lys i løbelyset bruge:
1 4700 ohm modstand
1 100mikrofarad elektrolytkondensator (6V eller derover)
1 transistor med koden BC547
1 fatning
1 pære 6V 50mA

samt 1 trykknap uanset antal 'trin'

Du kan også købe forskellige andre modstands og kondensator værdier, og 'lege' med forskellige sammensætinger, så kører løbelyset med forskellige hastigheder. BC547 kan trække ca. 100mA, så du kan slutte flere dioder eller pærer eller hvad du nu vil til, så længe det ikke bruger mere end de der ca. 100mA

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-06-05 16:13
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-07-05 17:47

Hvad fandt du ud af Hubi?