/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Guld i led på en labrador pga. ledegigt
Fra : hans_ussing
Vist : 962 gange
200 point
Dato : 28-06-05 09:32

Har du erfaring med indlæggelse af guld i led pga. ledegigt (Polyarthrose) da vores 5 årige labrador har fået konstateret ledegigt?

På forhånd tak
Hilsen
Hans

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 28-06-05 10:22

Selv har jeg ikke haft hunde som har prøvet det, men jeg kender en del som har haft rigtigt gode resultater med det.

Hvor slem er gigten har du prøvet med glukosamin, det hjælper forrygende godt efter min erfaring.

Ellers synes jeg du skal søge her på kandu om hd det har ofte været diskuteret. Det kan være du kan finde noget du kan bruge.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : vixendk

Dato : 28-06-05 12:12

Mine svigerforældre havde en labrador som havde albueledsartroser, eller hvad det nu helt præcis hed, og han fik lagt guld i sine forben. Det virkede rigtig godt, så det kan godt anbefales. Mine svigerforældre tog til jylland for at få det gjort hos en meget dygtig dyrlæge, og det var hurtig og ganske smertefrit for hunden. Men til sidst var hans forben altså så slemme at han ikke kunne mere, desværre, han blev 7 år, men det er også flot når det var s¨slemt med hans ben (dejlige hund.

Men det kan altså varmt anbefales

Accepteret svar
Fra : Axelise

Modtaget 200 point
Dato : 28-06-05 13:31

Min hund, som er en amerikansk bulldog på 7 år, fik sidste sensommer konstateret svær gigt i begge skuldre, albuer og poter. Desuden i de 3 nederste led i rygsøjlen samt svær hofteledsdysplasi.
Vi var "heldige" på den måde, at han nok altid har har haft tilbøjligheden i sig, og jeg har også gennem årene skånet hans led (ikke for mange spring og hop og bratte opbremsninger eller trapper) så godt jeg kunne. Så han var 6½, da de disse skavanker for alvor blev konstateret.
Min ene dyrlæge (jeg har 2: 1 konventionel som er så dygtig og som jeg har stor tillid til, og 1 som også arbejder alternativt, og som har hjulpet min hund rigtig mange gange, hvor den koventionelle dyrlæge har haft sine begrænsninger) - anbefalede smertestillende gigtmedicin (Rimadyl), som hun mente min hund bør have resten af livet. Eftersom 2 piller er max dosis, opfordrede hun mig til at give min hund 2 piller i en periode på et par uger, for derefter at trappe så meget ned, som jeg kunne se at hunden kunne klare. For at have noget at trappe op med, når tilstanden med årene forværres.
Herefter opsøgte jeg dyrlæge nr. 2, som er den alternative. Han anbefalede en guldkur, og han fortalte, hvor mange hunde han har gjort det på, bl.a. sin egen schæfer. Schæferen havde store opsvulmede albuer og led meget før indgrebet, men efter den fik en guldkur, blev han som en ny hund og kunne følge med sin ejer på hans daglige joggingture igen. Hunden døde af andre årsager nogle år efter.
Men dyrlægen sagde, at det desværre ikke er alle hunde, der reagerer lige positivt på kuren, men eftersom indgrebet er skånsomt og ikke over-afsindigt dyrt, mente han absolut at vi burde gøre det.
Så Axel, min hund, fik lagt guld ind 3 forskellige steder i hvert eneste gigtramt led.
Det gjorde, at jeg med det samme kunne trappe Rimadylen ned til ½ dosis, og han blev synligt en gladere hund. Han har sine "nede"-dage, hvor han helst ikke vil gå eller kun gå korte ture, men langt de fleste dage har jeg en hund, som sætter i spring og galop ude i skoven, ligesom da han var en ung hund. Og han kan kradse bagud med bagbenene og rigtig imponere, selv med de slemme hofter.
Jeg forsøgte at give ham Glucosamin i 3-4 måneder, men det var dog uden effekt. Til gengæld ved jeg, at mange andre gigtplagede hunde har haft/har glæde af det, så jeg ville da prøve, hvis jeg var dig. Jeg fik anbefalet Glucosamin med Msm, eftersom det vist skulle være det bedste for leddene.
Selv giver jeg min hund nogle rigtig gode fiskeolie-tilskud, som jeg også selv tager, og de er meget gavnlige for både led- og hudproblemer. Begge mine dyrlæger siger "super" til at at Axel får dem. Produktet hedder Ultra Omega 3-6-9 og er desværre ret dyrt. Hvis du skulle få interesse i at prøve det, kan jeg give dig en netadresse, hvor jeg har fundet det til ca. det halve af, hvad jeg normalt har givet i helsekostforretninger.
Ingefærkapsler er også gode for leddene og kan ligeledes købes i helsekosten.

Så som du kan forstå, gør jeg en del for at holde min elskede hund på benene, og det er en fornøjelse nu at opleve, at det tit er mig, der ikke kan følge med i hans tempo snarere end omvendt.
Jeg vil ikke sige at guldkuren har gjort min hund rask, men der er ingen tvivl om, at den har hjulpet ham gevaldigt. Nogle dage kan jeg endda springe Rimadylen (den smertestillende medicin) over 1-2 dage uden at mærke forskel.

Jeg vil absolut anbefale dig at prøve at hjælpe din hund med en guldkur!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-06-05 20:57

Axelise og Hans, vær lige opmærksom på, at "Olivers" laver 2 produkter: Omega-3 Boost, -fremstillet på lakseolie, til 90 kr pr liter. Og Mobility-Boost, -til 499 pr. liter. Det sidste specielt fremstillet til hunde med muskel-ledproblemer.

http://www.olivers.dk/

Jeg bruger selv kun Omega-3 Boost til Silke. Men hun er ung og har ingen helbredsproblemer i øjeblikket. Såvidt jeg kan se, koster den kun det halve af tilsvarende produkter.

Mobility-Boost indeholder blandt andet hajbrusk og Glucosamin....

Kommentar
Fra : hans_ussing

Dato : 08-08-05 22:27

Hej qfha, vixendk og Axelise.
Efter sommerferie er det vist tid at få afsluttet dette spørgsmål.

Tak for jeres svar på min hunds problem med ledegigt. Jeg vil bruge jeres svar og er kommet freem til at hjælpe min hund med guldkur og lakseolie indtil videre, når den får smerter vil jeg give den noget smerstillende.

Jeg mener at det bedste svar jeg kunne bruge var fra Axelise og derfor vil jeg gerne sende de 200 point til Jer.
(jeg ved ikke lige hvordan jeg afslutter, så kan få dine point)

Tak for det
Med venlig hilsen
Hans

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 09-08-05 09:15

Hej Hans.
Oppe i højre hjørne over hvert indlæg står der noget i retning af "accepter svar". Det trykker du på ved det svar, du synes du bedst kan bruge.
Held og lykke med guldkuren!

Godkendelse af svar
Fra : hans_ussing

Dato : 10-08-05 13:27

Tak for svaret Axelise.

Og tak for hjælpen i at finde den rigtige løsning.

Hilsen
Hans