/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
kørselsfradrag vs. dobbelt husførelse!
Fra : RuneBadune
Vist : 5316 gange
100 point
Dato : 28-06-05 08:30

Min faste bopæl er i århus men jeg skal arbejde i en anden by i knap to måneder 126 km derfra.
Mit spørgsmål går på hvad der er mest gunstigt i mit tilfælde:

1. jeg kører frem og tilbage hver dag og får kørselsfradrag
2. jeg får midlertidig bopæl i byen og får dobbelt husførelse?

-og skal begge dele bare indskrives på min selvangivelse eller skal jeg meddele kommunen/skattevæsnet det på forhånd?

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 28-06-05 08:51

Hej Rune

Umiddelbart mener jeg ikke at du opfylder reglerne for dobbelt husførelse. For at få fradrag for dobbelt husførelse (rejsecirkulæret, tror jeg du mener) skal du være på rejse. Men på grund af kilometerafstanden vil du være i stand til at nå hjem til din faste bopæl efter endt arbejdstid. Selvfølgelig hvis ikke du arbejder 15 timer om dagen.Derfor vil du ikke blive anset for at være på rejse.

Omkring befordringsfradrag behøver du ikke at kontakte din skatteforvaltning først, med mindre at du vil have fradraget på din forskudsopgørelse/skattekort. Du skal bare kunne dokumentere de 2 måneders kørsel, hvis du på et tidspunkt bliver spurgt. Gem benzinkvitteringer, og gem evt. kontrakt på at du er "udstationeret".

Håber at det var svar på dit spørgsmål.

Med venlig hilsen MissXX

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 28-06-05 09:25

Hej Rune

Fradrag for dobbelt husførelse gives hvis man på grund af sit arbejde blive nødt til midlertidigt at opholde sig et andet sted end dér, hvor familien bor. Dette medfører ekstraudgifter til mad og bolig. For at kompensere herfor, kan man i en begrænset periode foretage et fradrag for dobbelt husførelse.

Fradraget gives kun så længe, opholdet borte fra familiens bolig er midlertidigt.

Fradraget for dobbelt husførelse er på 400 kr. om ugen. Hvis man ønsker et større fradrag end de 400 kr., skal man kunne dokumentere udgifterne.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 28-06-05 09:30

Hej Rune

Jeg glemte at besvare dit egentlige spørgsmål.

Det vil bedst kunne betale sig at få kørselsfradrag, når du har så langt til arbejde. Til gengæld har du jo en del transporttid - så det må være op til din egen konkrete vurdering.

Fradragene skal bare indskrives i din selvangivelse, men jeg vil anbefale at du lige skriver med i hvilken persiode du har kørt, da Skatteforvaltningen kan gå 5 år tilbage. Så opbevar en nota i din mappe med selvangivelser, forskudsopgørelser mv.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-06-05 11:04

Så er der noget du mangler at oplyse:
Er det i forbindelse med et nuværende job du har , og at arbejdsgiveren i en periode vil sende dig så langt væk at arbejde??

For så kan der være tale om, at arbejdsgiveren ligefrem skal betale noget.

Men Hvis ikke du har mulighed for meget billib indkvartering der hvor du skal arbejde, kan det ikke betale sig at bo ude og nøjes med fradraget på 400,- pr uge.

mvh dova

Kommentar
Fra : RuneBadune

Dato : 28-06-05 11:40

det er ikke i forbindelse med et nuværende job men bare et "sommerferiejob"

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 30-06-05 16:57

Tag kilometerpengene - det kan bedst betale sig beløbsmæssigt, uanset om du er berettiget til fradrag for dobbelt husførelse.

Mvh. AMP