/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
skoda felicia
Fra : mobergkl
Vist : 850 gange
200 point
Dato : 27-06-05 20:35

hej.jeg står og er ved at købe en ældre skoda felicia årg 96 1,3. Er der nogle der har et par tip om hvad jeg skal holde øje med på bilen.. hvor den ruster nemt. eller andre ting der typiske går i stykker på en skoda..
MVH kenneth

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 27-06-05 20:41

http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/brugtebiler/forhandler/handelstips/
http://www.dr.dk/rabatten/arkiv/2005/april/27_brugtbil.htm

Et par links om at købe brugt bil. Du bør nok være opmærksom på det samme på en skoda, som på alle andre biler. Kan ikke forestille mig der er alverden til forskel.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 27-06-05 20:43
Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 27-06-05 20:55

Har fundet denne kommentar.

http://www.autobremsen.dk/Trolles%20sider/klummen_k%C3%B8bbrugt.htm
Citat
SKODA FELICIA : Er et meget bedre køb end Favorit – for her har VW overtaget ”kvalitetskontrollen”, men du får altså ikke helt VW kvalitet for dine penge… Den gamle 1,3 liters Skoda motor med enten 54 eller 68 HK – gør et ganske godt stykke arbejde, men er altså en tussegammel østeuropæisk konstruktion. Vær opmærksom på støj fra forkammerkæden. 1,6 liters motoren er en ældre VW konstruktion, men er et langt bedre valg. Vær opmærksom på rust i bagklappen lige under bagruden. Grunden til at den ruster der er at bilen fra fabrikken er rustbeskyttet med voks – og når solen bager ned over bagklappen – bliver voksen tynd – og løber ned i bunden! Hvis valget stod mellem en 1996-97 Felicia med 1,6 liters motor og feks en Golf II 1,6 fra 1989-90 til de samme penge – så tog jeg nok Skodaen ! (hov lovede jeg ikke i starten at være neutral?)

En artikel fra 2001, hvor bilen var 5 år gammel.
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=158164

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-06-05 20:57

M.h.t. Skoda, er det sådan, at nogen meget få er vældig glade for dem, og ikke har de store problemer.

men generelt har de ry for at ruste meget, og ofte gå i stykker.

Det var ikke en bil jeg nogensinde kunne finde på at købe, og heller ikke anbefale nogen at købe. og kender da et par stykker der gerne ville have undgået partnerskab med en Skoda efter at have købt dem fordi det er en billig bil.

En Skoda Felicia fra 96 er en meget "gammel" bil, i forhold til mange andre modeller fra 96, og den skal være billig og købes ud fra mottoet: Køb, brug og kør så længe den kan og så smid væk.
det er ikke en bil der ud fra overvejelser som holdbarhed og gensalgsværdi, kan gå at ofre de store summer på.

mvh dova

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-06-05 21:54

Der er mange sprøjse historier om Skoda....................men jeg kender en del som er meget tilfredse med både Favorit/Felicia/Octavia/Fabia men jeg kender ingen som har Superb

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 28-06-05 08:59

Ja der er ikke meget at tilføje de kommentarer som allerede er skrevet og generelt skal det siges at SKODA som bilmærke er blevet løftet gevaldigt siden VW satte sine "fingeraftryk" på produktionen, MEN det bliver stadig en østeuropæisk bil (på godt og ONDT) UANSET hvor mange delkomponenter der står VW på i de forskellige SKODA-modeller. Jeg tror der går endnu en "generation" før SKODA får "rystet" sit gamle image af sig.
Så alt i alt ville jeg rette min opmærksomhed på et andet mærke når vi snakker om biler i den aldersklasse.

Held og lykke!!!

Mvh
Palle Jensen

Accepteret svar
Fra : hjulmand81

Modtaget 200 point
Dato : 28-06-05 09:49

Har selv en Skoda Felicia fra 1997 og har aldrig haft de store problemer med den - har blot overholdt de normale service-intervaller. En ting du dog skal være opmærksom på er den omtalte bagklap - som du skal se efter og ellers sørge for at beskytte mod rust - desuden har den ry for at ruste i skålen ved fjederne på forhjulene (men har ikke selv oplevet det!)
En anden god ting er at du kan få en billig forsikring hvis du er ung i trafikken. Da jeg købte min var jeg 22 og førstegangskøber og kunne nøjes med ca. 5500 om året incl. kasko, førerulykke og Dansk Autohjælp. Det finder du ikke mange steder uden fx at skulle benytte forældrenes navn.

Godkendelse af svar
Fra : mobergkl

Dato : 28-06-05 18:42

Tak for svaret hjulmand81.
Har ikke ændret mening om at købe skoda..
tak for alle jeres svar..