/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Tilslutning af flere lamper!
Fra : jysch
Vist : 5447 gange
100 point
Dato : 27-06-05 18:27

Jeg har en stue, hvor jeg gerne vil have tilsluttet flere hyggelamper.

Jeg gider ikke skulle gå rundt og tænde hver især, så jeg har tænkt at føre en ledning fra stikkontakten - hen til døren, hvor jeg har en afbryger - ledningen føres tilbage til 1. lampe og derefter videre til næste o.s.v. - det drejer sig måske om ialt 5 lamper.

Jeg kunne tænke mig om der findes nogle gennemgangs stik? Et stik hvor man sætter ledningen ind i den ene side og ud af den anden side, og hvor der så er et alm. stik ovenpå. Jeg håber i forstår hvad jeg mener

Eller vil jeg gerne have nogle gode råd til nogle alternative løsninger.

Mvh. Jysch

Kommentar
Fra : H2

Dato : 27-06-05 18:37

Du Kan tage et 3 stik og bruge et stik til lampen og et stik til at kører vidre med...

H2

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 27-06-05 18:45

Sådan en forlængerledning findes ikke, så du bliver nødt til at have et ekstra stik i stikdåsen, hver gang du skal tilslutte lamper, og så tilslutte den næste forlængerledning til det ekstra stik, men husk at det kun er lovligt til lamper, dvs. at der kan være farligt at tilslutte f.eks. elvarme på den måde.

mvh
bjarnebr

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 27-06-05 18:46

Sådan en forlængerledning findes ikke, så du bliver nødt til at have et ekstra stik i stikdåsen, hver gang du skal tilslutte lamper, og så tilslutte den næste forlængerledning til det ekstra stik, men husk at det kun er lovligt til lamper, dvs. at der kan være farligt at tilslutte f.eks. elvarme på den måde.

mvh
bjarnebr

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 27-06-05 18:47

Sådan en forlængerledning findes ikke, så du bliver nødt til at have et ekstra stik i stikdåsen, hver gang du skal tilslutte lamper, og så tilslutte den næste forlængerledning til det ekstra stik, men husk at det kun er lovligt til lamper, dvs. at der kan være farligt at tilslutte f.eks. elvarme på den måde, da ledningen i en forlængerledning er meget tynd.

mvh
bjarnebr

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 27-06-05 18:47

Sådan en forlængerledning findes ikke, så du bliver nødt til at have et ekstra stik i stikdåsen, hver gang du skal tilslutte lamper, og så tilslutte den næste forlængerledning til det ekstra stik, men husk at det kun er lovligt til lamper, dvs. at der kan være farligt at tilslutte f.eks. elvarme på den måde, da ledningen i en forlængerledning er meget tynd.

mvh
bjarnebr

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 27-06-05 18:48

Sådan en forlængerledning findes ikke, så du bliver nødt til at have et ekstra stik i stikdåsen, hver gang du skal tilslutte lamper, og så tilslutte den næste forlængerledning til det ekstra stik, men husk at du kun må tilslutte lamper, dvs. at der kan være farligt at tilslutte f.eks. elvarme på den måde, da ledningen i en forlængerledning er meget tynd.

mvh
bjarnebr

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 27-06-05 18:50

Sådan en forlængerledning findes ikke, så du bliver nødt til at have et ekstra stik i stikdåsen, hver gang du skal tilslutte lamper, og så tilslutte den næste forlængerledning til det ekstra stik, men husk at du kun må tilslutte lamper, dvs. at der kan være farligt at tilslutte f.eks. elvarme på den måde, da ledningen i en forlængerledning er meget tynd.

mvh
bjarnebr

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-06-05 19:03

det bedste man kan gøre at få lavet en rigtig el-ins med kabel (1afb+ 5 fuga lampeudtag eller stikdåser) freks ned ve panelet

skal love får at kandu driller hva bjarnebr

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 27-06-05 19:07

Hvad med at benytte lavspændingslamper (12 V halogen). Så kan du koble alle de lamper du ønsker direkte på ledningen...(selvfølgelig begrænset af trafo osv osv..)
mvh bvh..

Accepteret svar
Fra : Misteryman

Modtaget 110 point
Dato : 27-06-05 19:28

Hodl nu op gutter. Han skal bare have ET stik. det fører han hen til første lampe, hvorefter han føre en ledning fra lampe 1 til lampe 2 og så fremdeles. Sværere behøves det nu ikke at værer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-06-05 19:37

Ja bvh - hvis ledningen er tyk nok.

Men ellers som de andre siger - det kan laves med en såkaldt 3-stik dåse
s----------o o s------------------o o s------------------o o o

S = stikben
----- = ledning
o o o
o o o = 3 stikdåse

o o s--------
o o s-------- = 3 stikdåse med et stik og ledning til næste dåse
Ledningen bør være det der hedder 1 kvadrat

For hver 3 stikdåse er der to frie sæt som du kan sætte lamper i

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 27-06-05 20:57

Misterymans løsning er langt den enkleste. I de store runde hunstikdåser er der plads til både at føre en dobbeltledning ind (som "kommer med elektriciteten") og en ud (som føres videre til den næste hunstikdåse osv).
Men BjarneBr: Hvori består faren ved også at tilslutte en varmeovn til sådan en "guirlande". Det fortår jeg simpelthen ikke, men vil gerne vide grunden, en sådan løsning har jeg da selv lavet...
Vl h Lyngballe

Kommentar
Fra : Sveda

Dato : 27-06-05 20:58

En anden mulighed er at lave det med en trådløs fjernbetjening der aktivere en modtager i stikkontakten og tænder de tilsluttede lampeter. feks el nr 6267000160 der vist kan købes for 200-300 kr, den har også mulighed for indbygget lysdæmper.
fabrikanten er seko i Hvidovre
http://www.seko.dk/

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 27-06-05 22:07

Sveda! Jeg kan slet ikke komme ind på siden - man skal være registreret for at se deres produkter.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 27-06-05 22:48

>>lyngballe

Det BjarneBr nok mener, man skal passe på, er ikke at overbelaste ledninger og stikkontakt.
Den fase, der forsyner stikkontakten (og sandsynligvis andre sikkontakter også) er sikkert koblet over en 10 amp sikring, hvilket betyder at der max kan trækkes 2300 watt. En varmeovn trækker typisk 2000 watt, så der er jo begrænset med kapacitet til overs til lys m.m.
For slet ikke at tale om, hvis man bruger alm. 0,75 kvadrat ledning, der ikke kan klare så høj en belastning. Til en sådan "guirlande" bør man (i hvert tilfælde på den første del) anvende 1 kvadrat ledning, der kan klare en højere belastning.
Bliver din ledning varm, når varmeovnen er koblet på - hvis den gør, er det et tegn på rigelig stor belastning.

Venlig hilsen
myg

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 27-06-05 23:17

Det er vist ikke spørgeren, der taler om 2kW varmeovn....og det er abs. ikke noget problem at trække en 5-10 pærer a 60 W med en alm. forlængerledning...mvh bvh..

Kommentar
Fra : myg

Dato : 27-06-05 23:48

Næh, det var BjarneBr, lyngballe og mig - og derfor er Misterymans svar måske også det der bør udløse point, men det er jo op til jysch.
Det bør vel ikke afholde andre fra at få belyst relevante spørgsmål i den sammenhæng - det kunne måske endda interessere spørgeren, selv om du åbenbart mener, det truer din chance for at høste points!

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 28-06-05 01:11

Jeg var i hvert fald glad for svaret, jeg fik; TAK Myg!
Og i øvrigt mener jeg ikke det er skade til med emnevedkommende "sidetråde".
Kun diskussioner mellem "svarere", langhalmstærskning på uvedkommende detailler bør man afstå fra.
Som f.eks. kommentarer til dette indlæg.
Vl h L

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-06-05 08:11

att bvh Dato : 27-06-05 19:07
>>Hvad med at benytte lavspændingslamper (12 V halogen). Så kan du koble alle de lamper du ønsker direkte på ledningen...(selvfølgelig begrænset af trafo osv osv..)
mvh bvh..<<<

det er bare ikke lovligt og heller ikke en god løsning

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 28-06-05 08:15

Rotw. Så forklar mig lige, hvad det er man gør alle andre steder med spots....??

Kommentar
Fra : bne

Dato : 28-06-05 08:29

Det er vist heller ikke lovligt at bruge flere forlængerledninger efter hinanden - det var det ikke da jeg fik svendebrev (for 25 år siden..)
Den bedste løsning er ubetinget at kontakte en installatør, og få fræst ledninger ind i muren, og så opsat een kontakt hvor denne sidder mest praktisk. Dette er også den dyreste i startomkostninger, men nok både den sikreste og den bedste.

Jeg mener at forbudet mod flere forlængerledninger efter hinanden, skyldes brandfaren - enhver forlængerledning er en potentiel brandfare (ifølge elektricitetsrådet...) .

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-06-05 09:05

som jeg skrev rotw Dato : 27-06-05 19:03

og det er rigtig bne

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 28-06-05 18:16

Rolig nu! Der er overhovedet ikke snak om nogle varmeovne - Det hele drejer sig om nogle bordlamper, som står på nogle borde/skabe o.s.v. - og der er sparepærer i dem - og jeg ville gerne trække en ledning rundt fra stikkontakten til en gennemgangsafbryder og retur til lamperne, sådan at jeg kan tænde dem på én gang og ikke skal rende rundt og tænde hver enkel.

Jysch

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 28-06-05 18:20

bne! kan du lige forklare lidt om hvorfor det ikke er lovligt at sætte flere forlængerledninger sammen?

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 28-06-05 20:06

Du KAN ikke få en enklere og billigere løsning end den, jeg har beskrevet (28-07 kl. 1,11) - lovlig eller ikke lovlig.
Er der noget i forklaringen du ikke forstår, siden du spørger igen? Så skal jeg gerne komme med en mere udførlig forklaring.
vl h Lyngballe

Godkendelse af svar
Fra : jysch

Dato : 28-06-05 20:54

Tak for svaret Misteryman.

Jeg kunne sagtens selv finde ud af de forlænger ledninger - men havde håbet at der var en som havde en ekstra god ide.

Tak til alle andre som kom med indlæg

Mvh. Jysch