/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Havre og hvede?
Fra : Sygate
Vist : 274 gange
50 point
Dato : 27-06-05 18:07

Er havre og hvede i samme familie? Jeg må ikke spise hvedemel i nogle dage, og vil lige høre om det så også gælder havre, ala´ havregryn?
Er ikke den store landmand kan i nok høre

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 27-06-05 18:13

Samme spørgsmål om rug (Rugbrød).

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 27-06-05 18:22

Øhh, ikke helt med på spørgsmålet..

Men alle tre er jo det, man betegner, som kornprodukter.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 27-06-05 18:23

Men fordi du ikke må spise hvedemel, må du gerne spise havre.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-06-05 18:24

Ved ikke om du kan bruge det til noget, men glutenallergikere må ikke spise disse kornsortet iflg. dette link:

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/levnedsmiddelallergi.htm

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 27-06-05 18:25

Men så vidt jeg ved, er der også hvedemel i rugbrød.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 27-06-05 18:25

Ment på den måde om havre er en del af hvede. Altså om hvede evt. bliver til via havrevæksten..

Ja jeg er inkarneret Københavner

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 27-06-05 18:57

Nej, det er to forskellige kornplanter.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 27-06-05 18:58

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 27-06-05 19:02

Hej Sygate

Hvorfor er det at du ikke må få hvedemel ? og hvem er det der har rådet dig ?

Det jeg tænker på er jo at hvis det er mistanke om evt allergi over for gluten så indeholder også rug og havre gluten.
Der er tit en del hvedemel i rugbrød, men rug og hvede er forskellige kornarter.

Den som har rådet dig kunne sikkert også fortælle hvilke andre kornarter du skal holde dig fra.

Mvh
Per

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-06-05 22:22

Dova

Dit svar er både korrekt og forkert, i det, at der er tale om 2 forskellige kornsorter, men samtidig er de begge græsser og dermed i familie med hinanden.

Jeg tror dog ikke, at Sygates sp. egentlig handler om hvorvidt disse kornsorter er i familie, men om de begge indeholder det stof, som Sygate angiveligt skal holde sig fra.