/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Hjælp, jeg har alge angreb...!
Fra : Kivafi
Vist : 3088 gange
70 point
Dato : 27-06-05 17:08

jeg har et problem med disse alger, de bliver ved med at komme, selvom jeg fjerner 90% af dem, ved hvert vandskifte.. Er der et eller andet som kan udryde disse alger, Fisk, snegle eller en eller anden form for alge gift?! Eller er det noget med vandet temperatur eller pH, som gør at de dumme alger bliver ved med at vende tilbage?!

Algerne er sådan nogle lange sorte/brune tråd ligende planter. Ligner næsten hår, som bare bliver længere og længere. De vokser ikke kun planterne, men også på stenene og en plastic hule, jeg har i akvariet.

Håber en eller anden kan hjælpe, for det er virkelig et stort problem, og så er algerne heller ikke særlig pæne at kigge på!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-06-05 17:14

Prøv at gå i søgefeltet øverst på denne side og søg på Alge. Der er masser af spørgsmål hvor sagen allerede er behandlet. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-06-05 17:19

skaf en kuglefisk

Kommentar
Fra : Kivafi

Dato : 27-06-05 17:21

but whay...!! en kuglefisk...

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 80 point
Dato : 27-06-05 17:26

http://www.soehesten.dk/problemer-med-akvarier.htm

Citat
Alger i akvarium skyldes oftest overfodring eller uens lys (for eksempel sol). Prøv at fodre lidt mindre, sørg for at lyset i akvariet tændes og slukkes på faste tidspunkter og lad ikke solen ramme akvariet.

http://www.gode-raad.dk/visraad.php?ID=321

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-06-05 17:32
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-06-05 17:40

kuglefisk hører blandt mange andre arter til de fisk der spiser alger - men er lidt aggressiv - så måske skal du vælge en anden

Godkendelse af svar
Fra : Kivafi

Dato : 27-06-05 17:45

tak forde du gad give mig nogle svar som man kan bruge til noget.

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 27-06-05 18:09

Hej Kivafi

Vi har i vores ene akvarie døjet meget med de alger ( tråd alger),
Vi købte en fisk de kalder tråd alge spiser, ti dag senere så havde den ene fisk ædt algerne rub og stub. Det er godt 3 måneder siden.
Normalt når der ikke er flere alger tilbage siges det at fisken dør,
men det har vores fisk åbenbart ikke hørt, for den har bare slået sig på flagefoderet i stedet for.
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-06-05 19:59

Tak Kivafi

Håber at det kunne bruges.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Kivafi

Dato : 27-06-05 20:03

okey.... har du et mere specifikt navn på den fisk.... det ville jeg være meget glad for

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 27-06-05 22:08

Hej igen kivafi.
Ind i mellem søger vi hjælp i Bonnies brevkasse,
http://www.bonniedyrecenter.dk/default.asp?objectid=3E4084450D324898B736C4FC34D460B6
Her er tit løsningen.
Men med de tråd alger gik jeg ind til vores lokale DYFO forhandler og bad om en algegnasker og fik et flot eksemplar.
Den ligner en mini udgave af en diskusfisk, i farverne sort og sølv på størelse med en to-krone.
Men jeg beklager meget at jeg ikke kender navnet på fisken, men hvis det kan være dig en hjælp, vil jeg gerne stikke ind forbi DYFO i morgen, for at høre om han kan huske fisken og eventuelt navnet på den.
Hilsen Rita.

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 28-06-05 15:25

Hej Kivafi.
Har været forbi DYFO for at få navnet på fisken.
Den hedder Sølv argus ( Dansk navn).
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : Kivafi

Dato : 28-06-05 16:18

tak fordi du har ville gøre så meget ud af det.... :) det skal du have tak for

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 28-06-05 16:59

Velbekomme , håber du kommer algerne til livs.
Hilsen Rita