/ Forside/ Interesser / Helbred / Misbrug / Spørgsmål
10  25 300
Rygestop/rygepolitik
Fra : classic26
Vist : 542 gange
400 point
Dato : 27-06-05 15:58

Så fik arbejdspladsen en rygepolitik,,,,af den mere strikse slags så derfor spør jeg:::

I flere tråde overvejer Kandu'er at blive røgfrie på den ene eller anden måde....hvordan går det så ?????

Flere har nok været turen igennem, så øs venligst af jeres erfaringer,,,,hvad var motivationen,,,,handlingsplan,,,,,sorger og bekymringer,,,,psykisk som fysisk???

Gode argumenter for at ryge,,,eller lade være!

mvh steen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-05 16:07

Gode argumenter - Du bestemmer over dit eget liv.

Gode argumenter for at stoppe - Det er "langsomt" selvmord.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-05 16:10

Alle arbejdspladser skulle have en eller anden form for rygepolitik.
Hvordan den så kan effektueres kommer jo an på hvilken slags arbejdsplads der er tale om.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-06-05 16:42

Jeg "røg" på hospitalet med en blodprop i lungen og besluttede, at stoppe med rygningen. Ingen surrogater terapi ................ bare stop.
Det er 3/4 år siden og jeg har ikke rør en smøg siden.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-05 17:04

Ja - det er sørgeligt at det er den slags der mange gange skal til.

Accepteret svar
Fra : creamygirl

Modtaget 400 point
Dato : 27-06-05 17:57

Jeg blev røgfri for godt og vel 1 år siden (næsten) ..

Det sker dog, at jeg ryger en cigaret til en fest, men der går længere og længere imellem - og det må jo næsten være fordi, at jeg ikke har behovet længere..
Eller også er det fordi, at én her på kandu en gang spurgte mig - om det "festrygeri" er det samme som at være "en lille smule gravid"?!

Den gik rent ind!.. Så tak for det Better_Performance )

Min beslutning for 1 år, havde der været optræk til i MEGET lang tid (flere år )

Dagen hvor jeg tog den endelige beslutning - var en dag hvor min søn ikke ville give mig et knus, fordi jeg lugtede af cigaretter. Av for katten, den sved!!

****************************************************

Gode argumenter for at vedblive med rygningen. Sorry, det har jeg IKKE!

Gode argumenter for at stoppe rygningen....Ja da, masser!
Et rygestop nedsætter risikoen for lungekræft, samt andre kræftformer (bl.a. strube, mundhule, spiserør, bugspytkirtel, urinblære). Derudover nedsættes risikoen for hjerteanfald, blodprop og blødning i hjernen samt kronisk lungesygdom..

Der er også andre fordele ved rygestop. Almentilstanden bliver bedre, lugte- og smagssansen bliver skærpet, huden får en sundere kulør, og din kondition forbedres væsentligt..

Nå ja, jeg glemte helt - du behøver heller ikke vaske gardiner og vinduer så ofte efter et rygestop, hvilket jo er en fryd

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 27-06-05 18:01

Hej classic26

Jeg mener dit Spørgsmål om "Rygestop/rygepolitik" er lidt uklart for mig. – Er det kun for at starte en diskution, eller er det noget du skal bruge til noget ? – Kom gerne med lidt flere informationer.

Ja jeg har flere gange røget og flere gange holdt pauser. – Jeg startede som 7-årig, stoppede
som 14-årig, startede igen som ca. 20-årig og røg med få pauser, op til 20-30 stk. om dagen
og stoppede endeligt som 41-årig, for 32 år siden.

Der har været flere grunde til at jeg startede og stoppede, men aldrig p.g.a. dårligt helbred eller anden form for tvang. – Det har altid været et frivilligt valg fra min side.

Jeg har også hjulpet nogle med at stoppe, som de har været glade for, da det udelukkende
er foregået du fra motivation, i stedet for „hovsaløsninger“ som mange fejlagtigt mener
kan bruges som en let problemløsning.

Af såkaldte „gode“ argumenter for at ryge, kan jeg nævne:
Dårligt selvværd.
Behov for at behage og støtte andre rygere.
Behov for at ødelægge andres muligheder for at indånde frisk luft.
Behov for at ødelægge sit eget og andres helbred.
Behov for at pine sig selv og andre.
(Et gammelt ordsprog siger jo, at medgang er godt, men andres modgang heller ikke er at foragte)
   Og der er mange mange flere, såkaldte „gode“ argumenter for at ryge.

Et ærligt og godt argumenter for at undlade at ryge, er:
   Det er meget bedre og sundere at indånde frisk luft i stedet for forurenet luft!

Og det er et argument mener jeg sagtens kann stå allene !

Og så en lille kommentar til „refi“ der skriver:
Ja - det er sørgeligt at det er den slags der mange gange skal til.

Det mener jeg du har ret i „refi“, men det er jo udelukkende forde de mennesker,
sætter for lidt pris på deres eget og andres helbred.

Og det går jo igen ved mange forskellige former for misbrug, som f. eks. alkohol, diverse hårde stoffer, junkfood, spiseværing og mange mange andre tilfælde.

mvh.
DkwM327

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 27-06-05 18:03

motivationen : at være til rådighed, lidt svært når du langsomt, men sikkert bliver mere syg og forpester luften for andre.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-05 18:18

Citat
Det mener jeg du har ret i „refi“, men det er jo udelukkende forde de mennesker,
sætter for lidt pris på deres eget og andres helbred.

Det vil jeg så ikke give dig helt ret i.

De fleste der ryger er godt klar over det ikke er "sundt", men det er jo naboen der får kræft.
Rygning er kræftfremkaldende men det er ikke lungekræft der er den største dødsårsag blandt rygere, det er alle mulige andre kredsløbsforstyrrelser pga. rygning.

Kræft kan du få hvad enten du ryger eller ej.

Det der nok er det allerstørste problem rent adfærdsmæssig er, at selvom rygning blev forbudt ved lov, så ville der komme et nyt "nydelsesmiddel" og det hele ville starte forfra igen.
Historien har det jo med at gentage sig selv.
At det enkelte menneske vil have ret til at bestemme over sit eget liv, er jo ikke det værste.
Men rent samfundsmæssig er omkostningerne meget store.
Så hjælper det ikke at komme med at staten tjener enormt på rygere - de bruger de penge tifold til at rette op på den skade rygningen forvolder.

Nå - man kan vist godt forstå på det hele at jeg er ryger - men egentlig gerne stoppede.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-06-05 19:24

Men når vi sidder og hælder vand ud af ørerne sammen med et par pils og nogle naboer - så savnes den smøg lidt. Dog ved jeg nu at den nok smager ligeså grimt som den lugter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-06-05 19:58

Jeg tror at classic26 er gået................................. og smugryge.

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 28-06-05 09:38

Jeg forstår godt din tvivl om hvad jeg vil,,,kort fortalt:
Har røget i ca 40 år og holdt primo nov 2004,,,tja, på grund af ondt i halsen og forpustet p.g.a. af jeg skulle ryge når jeg var syg. Selv efter 8 mdr. stop føler jeg ikke jeg er blevet X-ryger,,,men måske har min motivation ikke været god nok.?
Nu skal jeg så være "mentor" for 3 kollegaer som har sat stopdato 010905,,,og her spekulerer jeg om jeg selv skulle have lavet en bedre planlægning på mit rygestop i stedet for "bare" at holde op. Det er faktisk ikke en skid sjovt!
Så jeg skal både bruge noget fra indlæggene og ser frem til nogle gode indlæg!

>Eyvind:::::

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 28-06-05 13:45

Udover at min motivation var at vælge hensynet til min og andres helbred (passiv rygning er jo også skadeligt) er der også den ting, at jeg ikke kan udholde, den tanke, at jeg som ryger var afhængig/slave, det styrede mig og ikke omvendt, derfor er jeg efter stop også opmærksom på om, der er andre former for afhængighed i mit liv.
Jeg har også tænkt på, hvordan det startede, den allerførste gang og hvad det var jeg lå under for, - og det giver mig endnu en god grund til, at være glad for at være holdt op. Og også det, at bryde vanens magt, for det er ofte ren vane, der har ledt det meste.
Men en dårlig vane kan ikke bare stoppes, den kan erstattes af noget bedre, her har det hjulpet mig at lave afslapning og dyb åndedrætsøvelser, da jeg især trængte og havde svært ved at modstå når jeg var stresset over noget, disse øvelser var med til at give ro og fornyet energi til at klare ærterne, Tái chi og yoga har også været brugt med godt resultat.
Så et kodeord er større bevidsthed og at lade den indbyggede selvdisiplin komme til sin ret.
Jeg har indført ikkerygerpolitik på min arbejdsplads, reaktionerne er : 1) Nogen Ikkerygere siger fint, men det er jo bare typisk at en nyligt stoppet er"fanatisk" om andres rygning. (det skal lige siges at jeg ikke "prædiker for folk" blot beder dem om, at tage hensyn og gå til det dertilindrettede sted, hvis de ikke gør det af dem selv.)
2) Nogen ikkerygere, der aldrig har givet sig til kende om andres rygning kommer og takker mig hjerteligt og fortæller, hvor meget det har plaget dem og hvor glade de er nu for at der er sat en stopper for det.
3) De fleste 99% retter sig efter det uden løftede pegefingre.
4) 1% tager det som en personligt angreb på deres ret til at ryge, når de bliver bedt om at gøre det, på det aftalte sted, hvor det ikke genere ikkerygere. De er ikke lydhøre for at ikkerygere har ret til at vælge ikke at indånde røg, blot fordi nogen har valgt at ryge/er afhængig. Hensynet til deres frihed til at ryge, hvor de vil er større end hensynet til andres frihed/ret til ikke at ønske røg.

Kommentar
Fra : Daffyvej

Dato : 04-07-05 23:47

Hej Steen

Tjek lige www.rygestopdanmark.dk. Har som tidligere nævnt et par venner der har gennemført kurset med held. Du får pengene tilbage, hvis det ikke virker - tror jeg. Mht. arbejdspladsen, så kan du jo bare ryge der hjemme, hvis du har lyst. Så du må træffe en beslutning. Et liv med eller uden røg...har for så vidt ikke noget at gøre med din arbejdsplads.

Vh

Daffyvej

Godkendelse af svar
Fra : classic26

Dato : 05-07-05 11:24

Tak for svaret creamygirl. Du var den første med et fyldestgørende indlæg.
Indlæg fra Mulberry, Refi og dkwM327 også gode, så vipper lidt påænger til jer også, og til dig Eyvind, som måtte lære det "the hard way"

mvh steen

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 05-07-05 12:16

Selv tak Steen

Håber du en dag selv bliver helt røgfri. Jeg nyder i fulde drag, at jeg endelig fik bugt med smøgernes "magt" - og at jeg igen får masser af knus af sønnike

Kommentar
Fra : 03012006

Dato : 27-11-05 23:22

Holdt op med at ryge for en god måned siden efter at have røget i 35 år. Min største motivation var: Ønsket om at kunne se mine børnebørn som babyer, konfirmander, teenagere og måske blive gift!
Har kunnet mærke utroligt bedre helbred og stolthed. Vis for fanden at du har en viljestyrke der siger spar to! - Dem der ikke tror du kan - lad dem måbe.
NB: I NOGLE AMTER ER RYGESTOPKURSER GRATIS!! UNDERSØG DET.
Jeg har været på sådan et kursus - kan kun anbefales. Du har et par uger inden stopdato, hvor du kan indstille din hjerne på stoppet. Når jeg kunne kan du også - jeg har rygrad som en regnorm. Hilsen Bente