/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Tab på debitorer
Fra : dojen
Vist : 2372 gange
100 point
Dato : 27-06-05 15:39

Vi har modt. et beløb ind på en debitor der var under konkurs. Beløbet svarer til en dividende
på 63,9431%. Vi har så et tilgodeh. ståede på debitorer, og denne saldo skal jo udlignes, og
resten føres som tabt. Hvad med momsen - bør der ikke føres noget her? I sin tid har vi jo
ført udgående moms, af det fulde beløb men får nu kun ovn. ind via dividende.

Kommentar
Fra : 12345syfyn

Dato : 27-06-05 15:51
Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 27-06-05 16:34

Jo, den moms I således ikke får ind, altså 20% af det resterende tilgodehavende beløb skal modregnes på momskonto og resten på Tab på debitorer. F.eks. det manglende beløb er 100 kr.:
Debitorer - 100 kr som modposteres på:
Tab på Debitorer - 80 kr
Indgåendfe afgift (moms) - 20 kr.

M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 27-06-05 17:01

Hej

I skal oprette en ny konto som hedder:

"Tab debitorer"

Den skal have samme momskode som konto for salg.

Så flytter I restsaldoen fra debitoren over på denne konto, hvorved der trækkes moms (tilbageføres), hvor ved I får momspengene retur.

Husk dog, hvis I har tilskrevet renter/gebyrer uden moms på kunden, så skal de tabsføres uden at der fratrækkes moms af dette beløb.

Venlig hilsen

Leo Lund

Godkendelse af svar
Fra : dojen

Dato : 28-06-05 11:06

Tak for svaret arne.jakobsen.