/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Skrue i forhjul
Fra : grounded
Vist : 872 gange
150 point
Dato : 27-06-05 14:44

Efter en heldagstur til Hamburg om lørdagen med hjemkomst omkring midnat, fandt jeg satme
en skrue i mit fordæk. Da jeg fik den lirket ud, syntes jeg der lød et meget lille pust.
Men for at gøre en lang historie kort, så jeg til min rædsel mandag morgen da jeg skulle på arbejde,
et halvt fladt fordæk. Så var den dag allerede ødelagt.
Nå men på med fodpumpen og ind med luften til anbefalet dæktryk. Og sådan har det nu stået på i en uge.
Fordækket har kørt 4200 km indtil videre, og jeg regner med at fortsætte på lignende vis indtil at mønstret er slidt
godt og grundigt ned. Med mindre jeg finder ud af at reparere dækket selv. Kan køre på en oppumpning i 2 dage.

Så et reparations sæt #10029999 hos Louis.de til slængeløse dæk. Er der nogen med erfaringer på det område.
Og er det svært selv at flå dækket af fælgen. Har bestilt alt værktøjet fra Louis.de hvis det skulle gå helt galt, og min oppumpningstid kommer ned på 1/4 døgn.

Tak for hjælpen
Grounded

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-06-05 14:51

En så forholdsvis lille skade kan da sikkert vulkaniseres lynhurtigt og billigt. Prøv da og ring til et Vulkaniserings-firma og forhør om prisen. At købe grej til det selv lyder som en unødigt stor investering. Det er vel ikke noget der normalt sker flere gange årligt? Hilsen Arne

Kommentar
Fra : dinmc

Dato : 27-06-05 14:55

Hej,

Husk altid at medbringe et rep. sæt til ferieturen.

http://dinmc.dk/catalog/product_info.php?cPath=86_91&products_id=128
eller
http://dinmc.dk/catalog/product_info.php?cPath=86_91&products_id=127

afhængig af om det er med eller uden slange.

MVH
Lars

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-06-05 14:56

Ja det er simpelthen en lang klistret gummistang man sætter på et håndtag der ligner en hæklepind i spidsen der sætter men gummiet fast på midten så det ligger dobbelt og holdes fast af øjet og derefter påføres der noget medfølgende lim et andet håndtag som er en lille rasp skal raspe hullet op så lappeen kan komme i hullet og bruges også til at smører lim i hullet.så tager man håndtaget med lappen og stopper i hullet så der sidder to ender og stritter ud så trækkes håndtaget tilbage og slipper derved lappen som nu sidder fast og vil sidde mere fast når der kommer luft i da der nu sidder en stor klump på indersiden der presses mod hullet af trykket:Det overskydende af lappen skæres af
Mvh sune

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 160 point
Dato : 27-06-05 15:00

Først og fremmest vil jeg mene, at det er noget uansvarligt, både over for din egen og andres sikkerhed, at køre rundt med et utæt fordæk på en MC.
Du aner ikke, om dækket pludselig giver efter og mister luften temmelig hurtigt, med risiko for at du mister kontrollen med maskinen.

M.h.t. reparationssæt til slangeløse dæk, forstår jeg ikke du gider bøvle så meget med det, når du sikkert kan få repareret dækket for et par hundrede hvis du skruer hjulet af og går ned til en dækmand med det.
Og de har det rigtige maskineri til af/påmontering/afbalancering, så ikke du risikerer ødelægge både dæk og fælg.

mvh dova

Kommentar
Fra : bne

Dato : 27-06-05 15:00

Tjah, jeg gad ikke have besværet og betalte den fyrstelige sum på 70 kr incl moms, for at få lappet et baghjul.......
Af med hjulet, og afgang til den lokale vulkanisør / dækhandler / QuickPot..........

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-06-05 17:59

Nu skal det ikke gøres svære end det er, kør ind til et dærfirma og få sat en rigtig "lap" (prop) i hullet..
Det koster ikke en bondegård, jeg tror at de fleste dækfirmaer gør det for ca. 150 kr.
Hvis du gør det i en motorcykel foretning kan du også få det afbalanceret, da en lapning vil påvirke vægtfordelingen...
Jeg er ikke sikker på at almindelig dækfirmer afbalancere morotcykel dæk.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 27-06-05 21:28

Det er netop metoden. Man må aldrig "lappe" et MC dæk på fra ydersiden. Det er ikke sikkert nok, og slet ikke forhjulet.
Hiv furhjulet af, og få det ned til én der kan lappe det. De skal gøre det fra indersiden. Vil de ikke det, skal du finde et andet sted at få det gjort.
Samtidigt kan de checke om dækkassen(trådene) har taget skade.
Meget god idé at checke om de kan afbalance hjulet efterfølgende. Det er ikke alle dækmontører der kan det. Havde det været baghjulet, havde det ikke gjort så meget at køre uden afbalancering. Det kommer selvfølgelig an på om du ligger og kører 250 km/t.

Kommentar
Fra : grounded

Dato : 28-06-05 09:32

Tak til alle for svarene.

Det lyder som om at det rigtige og mest fornuftige er at finde et dækfirma, som så klarer resten.
Men det kan vel ikke skade at kunne reparere et hul selv. At stå på en tysk rasteplads kl 2300 om natten,
men et slattent fordæk og 03 i tysk ordforråd er vel ikke lliiiiiiiige sagen.

Er der ellers nogen som kender et værksted i København til det dæk der...

Tak igen
Grounded

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 28-06-05 14:08

Du skal offer en nye dæk, det er det eneste som holder. Mange MC forhandler ville heller ikke reparere det lige meget hvor lille hullet er!

Kommentar
Fra : kuurd

Dato : 28-06-05 14:11

prøv det rep sæt hos louis. det kan jo ikke blive værre end det er nu. i bedste fald løser det problemet. hvis ikke ja så er det bare et nyt dæk på.

Kommentar
Fra : grounded

Dato : 28-06-05 15:03

For at kommentere mig eget spørgsmål........

Enghave Motor skal have 240 kr. + moms for at sætte en prop i hullet indefra, ½ times arbejde.
Men så skal jeg også selv komme med forhjulet, og efterlade det 1 dages tid.
hmm, gad vide hvad der bedst kan betale sig. Der er selvfølgelig større tilfredsstillelse i at lave sin MC selv,
uden dog at gå på kompromis med sikkerheden.

Grounded

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-06-05 15:44

Nå, men m.h.t. at gå på kompromis med sikkerheden:

ser du, jeg kører selv motorcykel og kender rigtig mange motorcyklister, og desværre også nogen stykker der ikke er her mere, efter at de blev slået ihjel fordi deres fordæk enten eksploderede eller punkterede, mens de kørte med god fart på motorvejen.

En nødløsning er at få en professionel til at reparere dækket....nr 1 er et nyt dæk.

mvh dova

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 28-06-05 16:05

Jeg ville ikke turde lade et MC værksted lappe mit hjul. Jeg ville gå til en autoriseret vulkanisør, eller hvad de nu hedder.
Jeg har selv lige fået det gjort til 150, men det var i Jylland og jeg ved det er billigere her. Det er også mit bagdæk.
Hvis det havde været mit fordæk, ville jeg meget overveje at få et nyt på.
Jeg har én gang prøvet at få en flæng i mit fordæk midt i et sving. Sjældent har jeg svedt så meget.
Det var heldigvis et meget langt sving, så jeg kunne køre næsten lige gennem det. Man kan jo ikke lægge en cykel ned i svinget uden luft i forhjulet.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-07-05 17:19

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at spørgsmålet er lukket. Man vil altid kunne læse dit spørgsmål, men kommentarerne og det accepterede svar skal købes. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 15-07-05 17:51

Har du ikke fået en ny dæk endnu???

Kommentar
Fra : grounded

Dato : 24-07-05 22:00

Ja undskyld den noget forsinkede afslutning, da jeg lige er kommet hjem fra MC ferie på Bornholm.
Enden på hele historien blev at jeg tog forhjulet af MCen og fik sat en prop i hos Enghave motor.
Regningen blev for 1/4 arbejdstime, prop og moms 207 kr. Ganske billigt.
De sagde godt nok at det ville være mere sikkert med et nyt dæk, idet "hullet" som var 1-1.5 cm fra midten af dækket måske kunne gøre at proppen forskubbede sig. Det er åbenbart ikke sket endnu, og det holder tæt.
Men udover det var det fandme besværligt at manøvrere rundt i en HT bus i det indre af københavn med et fordæk.

Tak for alle de gode råd.
MVH Grounded

Godkendelse af svar
Fra : grounded

Dato : 24-07-05 22:03

Tak for svaret dova.
Og faktisk også alle de andre svar dækkede mit spørgsmål,
men man skal jo give point til en.
hilsen
G